Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
24 April 2024 
(0) 
(0) 
23 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
22 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
21 April 2024 
(0) 
20 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
06 April 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 April 2024 
(1) 
(0) 
(2) 
04 April 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 April 2024 
(1) 
(0) 
(3) 
30 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
28 Maart 2024 
(0) 
TopSpin 2K25
WWE 2K24
South Park: Snow Day!
Skull and Bones
Review:

Heroes of the Storm


Door Cor op 19-06-2015 om 10:24
Bron: Gamed

Al tientallen jaren maakt Blizzard games, en in die tijd zijn er meerdere grootse werelden gemaakt met een totaal eigen cast aan karakters. In navolging van wat onder andere Nintendo en SEGA al eerder deden komt Blizzard nu ook met een game waarin ze al hun verschillende personages samenvoegen: Heroes of the Storm.

Blizzard breidt z’n invloed op de Free-2-Play-markt uit. Waar we vorig jaar de release zagen van Hearthstone, dat zich afspeelt in de wereld van Warcraft, komt nu Heroes of the Storm uit. Deze game speelt zich af in de wereld van Starcraft. En Diablo. En Warcraft. De in-game uitleg voor hoe het mogelijk is dat deze werelden elkaar ontmoeten heeft te maken met interdimensionale portalen en dergelijke, maar al in de tutorial worden er door de karakters gaten geprikt in deze flinterdunne uitleg. Het verhaal is dan ook enkel een reden om de verschillende bekende karakters samen te brengen en tegen elkaar te laten vechten. Dit alles in een kleurrijk en cartoony stijltje.


Heroes of the Storm is een Multiplayer Online Battle Arena, à la League of Legends. Zelf bestuur je een van de helden en neem je het in een team van vijf op tegen andere spelers. Doel is om de basis van de tegenstander te vernietigen. Om daar te komen loop je via een van de drie wegen naar de basis toe. Enkele ringen van torens en andere verdedigingswerken weerhouden je er echter van om in een keer door te lopen. De torens schieten vrij snel je health eraf, zodat frontaal erop aflopen niet verstandig is.

Gelukkig worden er om de zoveel tijd computerbestuurde minions vanuit je basis gespawnd die dapper op de basis afmarcheren en alle vijanden die ze zien aanvallen. Ze zijn niet bijster goed in het vernietigen van torens, maar zorgen wel voor de afleiding die de menselijke spelers nodig hebben om de torens aan te kunnen vallen. Uiteraard proberen de helden van het andere team je te stoppen en tegelijk jouw basis aan te vallen. Veel draait er dan ook om het afdekken van de verschillende wegen en het zoeken van zwakke plekken om daar aan te vallen.

Elke held heeft een drietal speciale vaardigheden om in het gevecht te gebruiken. Om het optimale uit je karakter te halen moet je leren in welke situatie je welke vaardigheid in moet zetten en waar je jezelf het best kan positioneren tijdens een gevecht. Door tijdens een match kills te maken verdient je team XP en levels. Een hoger level zorgt ervoor dat je volledige team betere stats krijgt, en om de zoveel levels kan je voor je held een talent kiezen waardoor je je vaardigheden in een bepaalde richting kunt laten ontwikkelen. In totaal kies je zo in een match zeven keer een talent. De talenten bepalen in grote mate waar je held goed in gaat zijn, zodat het belangrijk is van tevoren te bedenken welke kant je op wil. Daarnaast speel je op level 10 je heroïsche vaardigheid vrij. Deze heeft vaak een vrij lange cooldown, maar ook een krachtig effect, zoals het oproepen van een bombarderend ruimteschip of het uitdelen van enorme heals.


Naast het hoofddoel om de vijandelijke basis te vernietigen zijn er ook andere dingen te doen op de verschillende kaarten. Zo zijn er kampen met groepjes huurlingen die je voor je team kan laten vechten door ze te verslaan. Deze leveren zo extra aanvalsdruk op. Ook heeft iedere kaart een unieke zijmissie. In Blackheart’s Bay verschijnen bijvoorbeeld om de zoveel tijd kisten met goudstukken. Verzamel genoeg en lever ze zonder tussentijds te overlijden in bij het piratenschip, en de kanonnen zullen de torens van de vijand bestoken. Of zorg in Dragon Shire dat je twee locaties op de kaart in bezit neemt, en je kan de controle krijgen over een drakenstrijder die al vuurspuwend gaat aanvallen. Deze missies leveren krachtige effecten op die het tij in jouw voordeel kunnen keren.

De grote aantrekkingskracht van Heroes of the Storm zit hem in de brede selectie aan helden uit de bekende Blizzard franchises. Momenteel telt de game er 37, maar dat aantal zal later nog groeien. Helden vallen uiteen in verschillende klasses. Zo zijn sommigen gespecialiseerd in het doen van enorme schade, terwijl anderen beter zijn in klappen opvangen of in het bieden van ondersteuning door buffs of heals. Om enkel World of Warcraft karakters als voorbeeld te nemen: Jaina en Thrall zijn gericht op schade, terwijl Uther juist de mogelijkheid heeft om anderen te helen. Zoals duidelijk mag zijn is samenwerking in je team van groot belang. Er is vaak synergie te creëren door vaardigheden van verschillende karakters te combineren.

De matches zelf duren tussen de 15 en 30 minuten. Aan het begin van een wedstrijd ben je vooral bezig om torens te beschadigen en kills te scoren zodat je eigen team het voordeel krijgt van een hoger level. Op dat moment is alles nog vrij overzichtelijk. Wanneer na een tijdje de zijmissies toegankelijk worden is er vaak een race en een fikse strijd om deze voor je team te verkrijgen. Niet verwonderlijk, omdat het verkrijgen van deze bonus vaak betekent dat de machtsbalans in jouw voordeel doorslaat. Hierna vallen de eerste gaten in de verdediging, neemt de hectiek toe en moet je je aandacht opeens over meerdere plekken verdelen. Ook de gevechten zelf kunnen hectisch zijn: wanneer verschillende karakters het uitvechten en er explosies en projectielen in het rond vliegen is het door de chaos nog wel eens lastig om te zien wat er precies gebeurt en er adequaat op te reageren. Wanneer een held in de strijd doodgaat begint er een respawntimer te lopen. Aan het begin van de game is deze vrij kort, maar hij wordt gedurende een match steeds langer, zodat je op het eind meer dan een minuut moet wachten om terug te komen. Als teveel leden van je team dus tegen het eind dood gaan is dat direct funest voor je verdediging.


Matches willen nogal eens uiteen lopen. De ene keer is het een redelijk gelijk opgaande strijd die spannend blijft tot het eind, de andere keer wordt een van de bases volledig gedecimeerd terwijl de andere nog intact is. Dit ligt natuurlijk deels aan het team, maar in veel gevallen is het ook terug te herleiden tot het team dat als eerste de zijmissies wint. In de Garden of Terror verloor mijn team eens deze strijd, zodat de tegenstanders de beschikking kreeg over een enorm plantmonster. Daardoor moesten wij de verdediging in schieten, wat het andere team de kans kreeg 2 levels voorsprong te krijgen, en vanaf dat punt waren we ten dode opgeschreven. Een kleine voorsprong aan het begin kan zo opeens escaleren.

Heroes of the Storm is gratis te spelen. Door je account en heroes te levelen en door het doen van dagelijkse quests verdien je goud, waarmee je nieuwe heroes kunt kopen om aan je collectie toe te voegen. Ook kan je ze tegen echt geld kopen, voor prijzen die variëren tussen de €4 en €10. Echt geld gebruik je ook voor cosmetische upgrades, zoals mounts en nieuwe skins. Deze prijzen liggen wel wat hoog: een regenboogkleurige eenhoorn mag dan vrij uniek zijn, voor het prijskaartje van €20 voelt het wel als geldverspilling. Iedere week zijn er enkele helden waar je gratis mee kan spelen, zodat je ook als niet-betalende speler wat variatie kan meemaken. Wie wil beginnen met een voorsprong kan in de winkel het Starter Pack kopen. Deze discversie van de game komt met codes waarmee je een vijftal helden en een unieke mount kunt unlocken. De collectie bevat enkele eenvoudig te spelen helden, zoals Li Li en Jaina, maar ook vrij complexe karakters die misschien minder geschikt zijn voor beginners. Zo is Zeratul een personage dat onzichtbaar is als hij niet aanvalt en die in korte tijd veel schade kan doen. Dat klinkt mooi, maar tegelijk heeft hij erg weinig hitpoints, zodat je aangewezen bent op guerillatactieken. Het kost wat oefening om hem goed te bespelen.

Voor beginnende spelers staat enkel de quick match optie tot beschikking. Hierin vecht je in willekeurige teams op willekeurige maps, tenzij je van tevoren een party hebt gemaakt. In deze modus kun je snel van start gaan, maar de lukrake samenstelling van je team kan het samenwerken nogal in de weg staan. Een team waarin bepaalde klasses ondervertegenwoordigd zijn kan een lastige tijd tegemoet gaan. Pas wanneer je spelerlevel 30 bereikt, iets dat meerdere tientallen uren duurt, krijg je toegang tot de hero league. Deze modus vormt de ranked play, en geeft je de optie om teams via een draft samen te stellen. Goed samenwerken en van tevoren een strategie bepalen is dus eigenlijk pas in deze modus goed mogelijk.


Maar zelfs zonder dat is Heroes of the Storm erg vermakelijk. De game is simpel op te pikken en toegankelijk. Wie alles uit de titel wil halen wat erin zit moet er aardig wat geld of tijd tegenaan gooien, maar de game is ook te spelen voor mensen die enkele matches om de zoveel tijd willen doen. En hoewel niet alles altijd even gebalanceerd aanvoelt is de game leuk genoeg om hier geen groot punt van te maken. De snelle gameplay en de uiteenlopende personages bieden genoeg reden om ook na een verlies een nieuwe pot op te starten.
Beoordeling
Gameplay   84
Sound   85
Graphics   80
Replay   90

Blizzard vindt niet iets nieuws uit, maar geeft het MOBA-genre wel een leuke opfrisser.
85


10:24  [E3] Godzilla met gameplayvideo's
10:22  [E3] Trailer Kingdom Come: Deliverance
 Reacties (5)
 Pagina: 1
Lawliet op 19-06-2015 om 12:26 [Niv: 346 / Exp: 17280]
Ik moet het zelf nog onder de loep nemen. Dota 2 vind ik te moeilijk en LoL kom ik er niet echt in. SMITE daarin tegen vind ik wel super tof. Denk dat deze MOBA me ook erg aanspreekt iets meer vriendelijker voor de MOBA nieuwkomers en ben zelf blij dat matches niet langer 40 min kan uitlopen. Speel liever 4 potjes in een uur tijd dan een lange match.

Wapkaak op 19-06-2015 om 12:57 [Niv: 49 / Exp: 2426]
Dan moeten ze wel een goede balans vinden tussen Early en late game Champions (heroes*) als ze een 40 minuten cap hebben.

MaartenL (Redacteur) op 19-06-2015 om 13:23 [Niv: 472 / Exp: 23598]
Meeste matches die gespeeld had duurden niet langer dan 20 minuten. De balans zit op zich goed in elkaar maar teamwork is het belangrijkste.

Als 1 iemand gewoonweg minions zit te farmen en niet helpt met de objectieven op de map dan is de kans al groot dat het team gaat verliezen.

Gast (193.67.131.xxx) op 19-06-2015 om 15:08
@ Lawliet
Dan zou ik het zeker spelen. Ik ben onderhand een behoorlijke Dota veteraan dus het is moeilijk voor mij om te oordelen, maar ik heb geprobeerd mijn huisgenoten Dota 2 te laten spelen zodat we met zijn allen kunnen ownen, bleek niet te werken. Zij vonden het allemaal te moeilijk. Het is ook waar, Dota 2 en LoL hebben meer heroes, een item-shop en wat andere complexere mechanics.

Toen zijn we met zijn allen HOTS gaan spelen, en daar waren ze zo aan gewend. Ik vind het wat jammer, ik had liever Dota 2 met ze gespeeld, maar het is dus HOTS geworden.

En dat is toch wel heel fantastisch om als een groep te spelen. Solo games doe ik eigenlijk niet meer (soms in hero league), omdat het zoveel leuker is en beter werkt om in een team te spelen.

Wat Maarten zegt klopt, ook al speel je met een 4 man pre-made en je krijgt er één faalhaas bij die geen idee heeft wat ie doet, wordt je alsnog regelmatig keihard verslagen.

Ik heb het gevoel dat teamwork in HoTS veel belangrijker is dan in Dota 2. Juist doordat je hele team hetzelfde level is. In Dota 2 kan je een hele game je van gevechten afhouden en enkel farmen, en uiteindelijk iedereen slopen. Zoiets kan niet in HoTS, het liefst doe je alles samen.

Nou genoeg geluld ik ga weer verder aan mijn scriptie.

Gast (193.67.131.xxx) op 19-06-2015 om 15:11
Ik wil wel nog even toevoegen dat ik het elke keer weer knap vind wat Blizzard doet. Een vrij doorontwikkeld concept pakken en het heel erg toegankelijk maken voor grote groepen mensen.


 Pagina: 1

 Reageer
Om te reageren op artikelen hoef je niet geregistreerd te zijn.
Om het forum te gebruiken is registreren echter wel verplicht.


Titel:
Heroes of the Storm
Type:
Game
Releasedatum:
01-06-2015
Ontwikkelaar:
Blizzard Entertainment
Uitgever:
Activision Blizzard
Media:








Meer media