Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXbox ScarlettAppMisc    
17 September 2019 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
16 September 2019 
(0) 
(0) 
(7) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(6) 
15 September 2019 
(0) 
(0) 
14 September 2019 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(4) 
13 September 2019 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
12 September 2019 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
11 September 2019 
(0) 
(0) 
(7) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 September 2019 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
09 September 2019 
(2) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
08 September 2019 
(0) 
07 September 2019 
(1) 
(0) 
(14) 
(7) 
(1) 
(3) 
(0) 
(2) 
06 September 2019 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
05 September 2019 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
04 September 2019 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
NBA 2K20
Gears 5
WRC 8
Final Fantasy VIII Remastered
Column:

Het wandelende lijk van Konami


Door Joni Philips op 22-03-2015 om 06:55
Bron: Gamed

Castlevania. Contra. Dance Dance Revolution. Gradius. Metal Gear Solid. Pro Evolution Soccer. Silent Hill. Het is maar een kleine greep uit het roemrijke verleden van uitgever Konami, een Japans bedrijf dat tegenwoordig een schaduw van zichzelf is.

Het is onmiskenbaar dat de Japanse game-industrie tegenwoordig een flinke stap heeft moeten terugzetten, het domineerde ooit de volledige game-industrie met een breed assortiment aan games. De industrie overleefde de overstap naar de PlayStation 3 HD generatie echter zeer slecht. De stijgende budgetten en de veranderde markt duwden de ene na de andere uitgever uit de consolemarkt. De uitgevers hebben zich ondertussen aangepast met een gloednieuwe strategie. SEGA gaat voor digitale games ter aanvulling van hun vaste waarden. Capcom denkt aan de Free-2-Play consolemarkt. Square-Enix gaat hun eer herstellen met een nieuw console-offensief. Bandai Namco heeft zichzelf een lucratieve nichemarkt veroverd. Konami daarentegen heeft zichzelf simpelweg opgeblazen om de winst op verwarde wijze te maximaliseren. Het bedrijf is dan ook eerder een wandelend lijk dat nog niet begrijpt dat het dood is.

Het bedrijf heeft volgens de laatste geruchten beslist om Hideo Kojima - hun laatste sterontwikkelaar - van zijn macht te ontnemen. Hij zou samen met het volledige Kojima Productions management tot het einde van het jaar mogen blijven om Metal Gear Solid V: The Phantom Pain af te werken, waarna ze mogen opkrassen. Konami wil de ontwikkeling van Metal Gear Solid games namelijk beter controleren, wat een grote uitdaging was met Hideo Kojima die de serie wil begraven om te werken aan andere, minder lucratieve projecten zoals Zone of the Enders 3. Het is echter maar de vraag hoe lang de serie überhaupt kan overleven zonder de perfectionist Kojima, die nooit een gepaste vervanger vond om de serie over te nemen. Als Kojima zich niet neerlegt bij het machtsvertoon van Konami, is de serie ten dode opgeschreven. Het bedrijf zoekt weliswaar nieuwe teamleden om de studio te versterken en de serie verder te zetten, maar dat was in het verleden vaak een ramp.


Konami heeft namelijk de afgelopen jaren hun best gedaan om de ene serie na de andere te doden. Men moet daarvoor maar kijken naar de Castlevania serie. Het was ooit een succesvolle serie, die weliswaar aan een kleine terugval bezig was. Het was desondanks verrassend toen Konami besliste om producer Koji Igarashi aan de kant te schuiven. De man was plots niet goed genoeg meer, hij bleef een Konami werknemer maar mocht tussen 2011 en 2014 niet langer aan games meewerken. Hij besloot dan ook maar te vertrekken. De serie werd ondertussen toevertrouwd aan Kojima Productions dat samenwerkte met MercurySteam - een middelmatige Spaanse studio - om het verrassende Castlevania: Lords of Shadow te maken. De game was een hit zodat MercurySteam alleen aan de slag mocht gaan met maar liefst twee vervolgen. Ze mislukten echter beide door interne teamproblemen, maar het was voor Konami voldoende om Lords of Shadow te vergeten. Castlevania is sindsdien dood.

Het vergaat Silent Hill al even erg. De serie was goed bezig op de PlayStation 2, hoewel er een lichte terugval merkbaar was. Konami besloot opnieuw om het vaste team opzij te zetten en de ontwikkeling over te dragen aan enkele middelmatige Europese studio's. De resultaten waren wisselend tot slecht met games als Homecoming, Downpour en Shattered Memories. Er werd echter gezocht naar een oplossing, de serie werd overgedragen aan Hideo Kojima die de franchise opnieuw op de kaart moest zetten met Silent Hills. Hij had het al gedaan met Castlevania door samen met Dave Cox zwaar toezicht te houden op MercurySteam, dus waarom niet met Silent Hill? De interactieve teaser P.T. was alvast een hit. Ditmaal laat Konami het echter niet zo ver komen. Het vertrek van Kojima betekent waarschijnlijk ook onheil voor Silent Hills.

Terwijl Metal Gear Solid sterk bleef presteren - het was jaar na jaar één van de weinige positieve elementen in de financiële cijfers van Konami - verloor het bedrijf dus de ene franchise na de andere, met vaak Hideo Kojima als enige hoop op eerherstel. Op Suikoden, Gradius en Contra hopen we ondertussen al lang niet meer. Zelfs een eenvoudige serie als Bomberman kreeg - samen met moederbedrijf Hudson - het genadeschot. Hebben we nog iets gezien van de serie sinds Bomberman Live: Battlefest? Waarom hebben we geen eenvoudige nieuwe versie op alle platforms? Konami werd de afgelopen jaren al smalend wel eens de Metal Gear Solid en Pro Evolution Soccer uitgever genoemd. Dat was een heel accurate beschrijving, en de vraag is hoe lang dat laatste blijft gelden aangezien FIFA jaar na jaar sterker lijkt te presteren.

Het bedrijf wist de afgelopen jaren wel één significante serie te lanceren, namelijk LovePlus. De dating-simulatie kende geen Westers succes maar is uitermate populair binnen Japan. Het is echter de vraag hoe lang die series succesvol blijven nu producer Akari Uchida en karakterdesigner Mino Taro het bedrijf plotseling hebben verlaten. Het duo kwam amper enkele dagen geleden met deze aankondiging. De reorganisatie die Kojima de kop kost, lijkt dus ook hen te treffen. We zullen nooit weten wat de leidinggevenden van Konami dachten, maar het resultaat lijkt wel duidelijk. Konami is vanaf nu het wandelend lijk van de game-industrie. Het zal nog even overleven, maar we verwachten allemaal dat het zal verdwijnen uit de industrie. We weten gewoon nog niet wanneer.


08:41  Final Fantasy Type-0 HD
06:55  Oddworld aankomende week naar Xbox One
 Reacties (7)
 Pagina: 1
Gast (122.248.105.xxx) op 22-03-2015 om 11:56
Uitermate jammer. Mijn ervaringen met Konami gaan terug naar 1985, op de MSX, en daar waren ze de beste ontwikkelaar die het platform kende. Ik zou het een verlies vinden als ze zouden verdwijnen - net zoals ik de terugval van de Japanse game industrie een groot verlies vindt.

Moet ik wel bijzeggen dat ik als PC gamer vaak van alles mis zie gaan in Japanse releases - slechte instelmogelijkheden, rare controls, etc... Daar zou met weinig moeite heel veel te winnen moeten zijn voor Japanse ontwikkelaars.

streetfighter op 22-03-2015 om 12:38 [Niv: 42 / Exp: 2099]
Dance Dance Revolution is met Naoki Maeda ook een groot figuur kwijt

Gast (66.249.93.xxx) op 22-03-2015 om 12:41
Stom van Koji. De Castlevania reeks op de Nintendo portables leken mij iig goede hits te zijn.

Joni Philips (Eindredacteur) op 22-03-2015 om 12:57 [Niv: 1164 / Exp: 58182]
@Gast (122.248.105.xxx): PC gaming is iets marginaal in Japan op het moment. Daarmee.
@Gast (66.249.93.xxx): Niet zo'n grote hits, wel absoluut vermakelijk.

Gast (91.183.202.xxx) op 22-03-2015 om 14:03
@ Joni Philips. Absoluut mee eens. Heb mij zeer erg vermaakt met de GBA en DS titels van Castlevania en keek al uit naar meer Metroidvania op mijn 3DS. Daar ik echter niet zo veel van Konami afwist wist ik voor het lezen van dit artikel echter niet dat ze het zo slecht deden. Het lijkt er dus op dat ik mijn hoop voor meer Castlevania is de zin van de GBA/DS titels op de 3DS nu wel kan opbergen. jammer. =(

Lawliet op 22-03-2015 om 15:28 [Niv: 345 / Exp: 17271]
Ah Konami. Zoveel geweldige games die nu allemaal bijna geen toekomst meer hebben. Vond dat Konami al langzaam bergafwaarts ging de laatste jaren. Echt benieuwd als Kojima weg hoe ze het nog door kunnen zetten met niet alleen MGS, maar ook al hun andere geweldige IP's.

Gast (82.168.247.xxx) op 22-03-2015 om 15:47
Als j echt eerlijk bent, is MGS de enige echte game die met de top kan meedraaien. Allemaal Hideo Kojima. Zonder is konami de zoveelste middelmatige japanse ontwkkelaar.

 Pagina: 1

 Reageer
Om te reageren op artikelen hoef je niet geregistreerd te zijn.
Om het forum te gebruiken is registreren echter wel verplicht.


Titel:
Column
Type:
Feature
Releasedatum:
Niet
Ontwikkelaar:
Gamed
Uitgever:
Gamed
Media:
Geen media gevonden