Nintendo geeft slechts mondjesmaat informatie vrij over de Nintendo Revolution. Hierdoor weten we wel iets, maar nog steeds niet alles. Gelukkig wilden enkele ontwikkelaars wel wat kwijt over de console.
IGN heeft namelijk verschillende ontwikkelaars gesproken over de technische kant van de Nintendo Revolution. Er moet echter wel rekening worden gehouden met twee dingen.
Ten eerste worden de games nog ontwikkeld op een incomplete Revolution hardware. De meeste studio's ontwikkelen zelfs nog op een kit die gebaseerd is op de GameCube.
Verder zitten de ontwikkelaars ook nog steeds zonder uiteindelijke details over de Hollywood, de naam voor de grafische chip van ATI.
Veel third party ontwikkelaars zijn geïnformeerd door Nintendo over de hardware, de rekenkracht en de plannen van Nintendo voor de console. Ze wisten dan ook aan te geven dat de Revolution zich richt op een andere markt dan Microsoft en Sony met haar next-gen consoles doen. Nintendo zal simpelweg niet dezelfde grafische kwaliteit afleveren als hun concurrenten. De Revolution is bedoelt voor de controller en de nieuwe game ervaringen.
Nintendo zei ten tijde van de onthulling van de Revolution dat deze twee tot drie keer zo krachtig zou worden als een GameCube. Hoewel hier later niet meer op in is gegaan wisten ontwikkelaars aan te geven dat deze beschrijving de kracht van de Revolution opsomt. Eén third party ontwikkelaar gaf aan dat de Revolution niet veel krachtiger is dan een Xbox. Een andere voegde hieraan toe dat de controller het verschil maakt en dat deze zeer fijn is.
De rekenkracht is dan ook niet de prioriteit bij Nintendo. Liever maken ze de console klein, stil en betaalbaar. Hierdoor zal de Revolution zich waarschijnlijk niet richten op high-definition TV's, waaronder 720p, 1080i en 1080p. De reden is dat de Revolution niet voldoende RAM zal hebben om dit soort beelden te laten zien. De third party ontwikkelaars lieten weten dat de Revolution met maximaal 128 MB gaat werken en misschien nog wel minder. Eén van de ontwikkelaars gaf aan dat het dezelfde RAM kracht heeft als een GameCube, met 64 MB Ram extra. In vergelijking; de Xbox 360 maakt gebruik van 512 MB.
Toch is er meer RAM in de console aanwezig, maar Nintendo gebruikt dit voor het algemene geheugen. Hierdoner vallen zaken als het opslaan van spellen. Het is wel te gebruiken voor je game, maar je kan er niet echt op vertrouwen.
Een grote ontwikkelaar gaf aan dat ze al voorbij de experimentele fase waren en nu aan het kijken zijn welke games ze willen gaan maken. Ze geven aan dat het een andere huidige generatie console lijkt, maar dat de controller voor veel mogelijkheden zorgt. Het is heel verschillend, en heel precies.
Veel ontwikkelaars lijken geïnteresseerd te zijn in de Revolution, maar nog niet heel happig om er meteen mee te werken. Ze zijn er echter zeker van dat Nintendo genoeg support krijgt. Bedrijven zullen eerst kijken naar hun bestaande franchises, en hoe ze deze binnen de Revolution toe kunnen passen. Toch is het noodzaak om ook naar iets compleet nieuws te kijken. Dit kan echter duur zijn, hoewel het niet zo duur is als een PlayStation 3 of Xbox 360 game. Deze games kunnen echter wel op beide platforms verschijnen, en zelfs op een PC, wat bij de Revolution minder snel nodig is.
Nintendo heeft de grafische kracht van de Revolution vaak naar beneden gestelt als het gaat om prioriteit. Het punt van tevredenheid voor games is volgens hen al bereikt. Miyamoto heeft hierbij aangegeven dat gamers het verschil waarschijnlijk amper kunnen zien tussen een next-gen game en The Legend of Zelda: Twilight Princess.
Volgens insiders zal Nintendo haar eerst Revolution games laten zien tijdens de E3 van 2006 in Los Angeles. Meer details over de Revolution zelf zullen dan ook volgend jaar volgen.
|