Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
23 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
22 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 April 2024 
(0) 
20 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
06 April 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 April 2024 
(1) 
(0) 
(2) 
04 April 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 April 2024 
(1) 
(0) 
(3) 
30 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
28 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
TopSpin 2K25
WWE 2K24
South Park: Snow Day!
Gamed Gamekalender April 2024
Review:

Dragon Ball: Xenoverse


Door Rene Groen op 07-03-2015 om 09:28
Bron: Gamed

Dragon Ball (Z) games, hoeveel hebben we er inmiddels als voorbij zien komen? Of het nu gaat om het vroege begin van de Saiyan Saga of de afsluitende Buu saga; meermaals werden ze vertegenwoordigd. Aan ontwikkelaar Dimps de taak om een game te creëren die vernieuwend is, maar tegelijkertijd vertrouwd aanvoelt.

Deze vernieuwing vinden we in de verhaallijn. Ditmaal eens niet de bekende gevechten afwerken om de daaruit voortkomende situaties af te strepen. De verhaallijn van Dragon Ball Z is in Xenoverse ruw verstoord, met het doel om de vrijgekomen energie te gebruiken voor het kwade. Vertrouwde situaties zijn hierdoor ineens compleet anders. Neem het gevecht tussen Goku en Frieza, waarbij laatstgenoemde meerdere transformaties onderging die lange tijd duurden. Door de veranderende tijdslijn kan hij nu ineens twee transformaties overslaan en het gevecht in zijn voordeel beslechten. Kortom: complete chaos.


Gelukkig is er redding. Niet door één van de vele bekende (en minder bekende) namen die het spel rijk is, maar een compleet nieuwe naam. Hoe dit karakter eruit ziet is geheel aan jou. Je bepaalt onder andere het ras, zijn lengte, zijn haardos en zijn stem, tot de creatie je goedkeuring kan dragen. Eenmaal geheel tevreden helpt Trunks je op weg en kan het vechten beginnen. De opzet is niet heel anders dan hetgeen wat we reeds eerder gespeeld hebben. In grootse, open omgevingen neem je het op tegen één of meerdere vijanden, die je in eerste instantie bestookt met basisaanvallen. Je bouwt hiermee Ki op, die je weer in staat stelt om sterkere aanvallen te gebruiken. Voortdurend de aanval zoeken is geen optie, op deze momenten verzwakt je verdediging en kan je tegenstander toeslaan. Het snelle gevechtssysteem werkt prima, maar doordat je een zelfde tactiek kan blijven herhalen tegen wisselende vijanden komt het wel met een wrange bijsmaak.

De verhaallijn beleef je door missies aan te nemen vanuit Toki Toki City, een stad met NPC’s en winkels waar je items, accessoires, kleding en speciale aanvallen kunt kopen. Deze kleding helpt je om een uniek karakter samen te stellen, waardoor het des te opvallender is dat je de kleding pas ziet nadat je deze hebt gekocht. Opvallend is het eveneens te noemen dat je niet door de hub kunt vliegen, maar enkel lopen. In combinatie met de lange laadtijden zorgt het ervoor dat je soms onnodig lang bezig bent, terwijl er een simpele oplossing tegenover lijkt te staan.


Toki Toki City dient tevens als online hub en als de plek waar je zijmissies aan kunt nemen. Deze zijmissies zijn wisselend van aard, zo moet je bijvoorbeeld een aantal vijanden binnen een bepaalde tijdslimiet verslaan of samenwerken met nog twee karakters tegen drie tegenstanders. Dit klinkt leuk om te doen, maar in de praktijk valt het tegen. Je computergestuurde medestanders falen regelmatig en wanneer ze de dood vinden moet je de desbetreffende missie weer geheel van voren af aan starten. Gebeurt dit eens een keer dan is het enkel vervelend en start je vol goede moed opnieuw, maar wanneer je als een kleuterleider voortdurend je aandacht moet verdelen slaat de irritatie toe. Deze zijmissies simpelweg overslaan is geen optie, je verdient er namelijk geld en ervaringspunten mee en laatstgenoemde zijn benodigd om progressie te kunnen boeken in het hoofdverhaal.

De ontwikkelaar laat dan ook erg veel steken vallen en hetzelfde kan gezegd worden over de stemacteurs. Het lijkt erop alsof ze weinig zin hadden om zich wederom te mengen in een Dragon Ball titel, hun ingesproken teksten zijn inspiratieloos en doen op momenten over komen als een haastklus. Dat de audio toch nog een voldoende scoort is te danken aan de soundtrack en de geluidseffecten, die een stuk beter verzorgd zijn. Zo’n zelfde tweedeling is ook toepasbaar op de graphics. De karaktermodellen zien er prima uit en de speciale effecten zijn een genot voor het oog, maar hier tegenover staan de kale omgevingen wiens verwoestingen plotsklaps verdwijnen.


Dimps is dan ook maar deels geslaagd in haar opzet. De frisse insteek in de verhaallijn zorgt ervoor dat we niet simpelweg te maken hebben met de zoveelste Dragon Ball titel. Het is verfrissend om de saga’s eens op een andere manier te beleven en hier, met je eigen gecreëerde karakter, invloed op uit te oefenen. Minder geslaagd is de manier waarmee je naar het einde toewerkt. Grinden via missies die falen buiten je eigen schuld om gooien flink roet in het eten, zeker ook in combinatie met de lange laadtijden en een camera die de actie op momenten uit het oog verliest. Het maakt Xenoverse weliswaar één van de betere Dragon Ball titels die de laatste jaren is verschenen, maar dat wil niet zeggen dat we te maken hebben met een toptitel.
Beoordeling
Gameplay   65
Sound   60
Graphics   70
Replay   65

Een verfrissende insteek qua verhaal, minder verfrissend in andere aspecten.
65


10:32  GTA V krijgt nieuwe muziek in PC versie
09:28  Grote RPG Cliché Lijst: Deel 08
 Reacties (10)
 Pagina: 1
Gast (91.179.114.xxx) op 07-03-2015 om 09:45
Omg deze titel is meer waard dan 65 en lange laadtijden ? Heb daar niet van gemerkt op de xbox one

Rene Groen (Eindredacteur) op 07-03-2015 om 10:00 [Niv: 747 / Exp: 37333]
Als je wat meer inhoud kan geven aan je reactie kan ik er beter op reageren.

Gast (77.250.191.xxx) op 07-03-2015 om 12:14
ik heb het op de PS3 deze DBZ Xenoverse die laadtijden zijn irritant en de server licht er meestal uit en als je offline wil kan het ook niet wel vreemd

en de personages kunnen niet allemaal transformeren en niet eens alle Cell en Frieza vormen kan je dat vind ik nou jammer.

Gast (77.250.191.xxx) op 07-03-2015 om 12:15
ze hadden beter deze game later kunnen uitbrengen en beter aan de verhaal en de Personages kunnen verbeteren meer personages en alle personages vormen.

da bom op 07-03-2015 om 12:47 [Niv: 89 / Exp: 4472]
helaas, had hier net iets meer van verwacht

Gast (141.135.191.xxx) op 07-03-2015 om 16:05
ik hoop dat ze bij de volgende dbz zich gaan richten op de ps4 en Xbox One,mss krijgen we dan eens een fatsoenlijk spel met goede graphics

Gast (62.140.132.xxx) op 10-03-2015 om 16:03
Ik heb totaal geen last van lange laadt tijden. Ik dacht weer eens na maanden op deze site te komen.. Maar helaas.. Crew bakt er niks van hier.

Joni Philips (Eindredacteur) op 10-03-2015 om 16:26 [Niv: 1181 / Exp: 59057]
Als je een site zoekt die minpunten van een spel negeert, ben je hier niet op je plek.

Gast (95.96.115.xxx) op 11-03-2015 om 22:20
Zelfs de PC versie draait nog op directX 9.0C, ik krijg hier wel n beeetje een 'EA sports gevoel' bij moet ik eerlijk bekennen.

Redneckerz (Redacteur) op 11-03-2015 om 22:28 [Niv: 227 / Exp: 11336]
@ Gast 62:
Uiteraard is de gehele crew schuldig dat we niet jouw mening delen. Niet 1 persoon, nee hoor, de gehele crew is er debet aan.

Als je werkelijk zoveel om de site gaf, dan zou je wel een account hebben aangemaakt en je verhalen in de ideeënbus hebben gedropt. Maar nee, waarom al die moeite doen als je gewoon een twee regelige post kan plaatsen waar je je ongenoegen uit en hoe het al maanden is geweest dat je hier bent geweest. Dat is uiteraard veel waardevoller voor ons

*Bovenstaand is doordrenkt met sarcasme.

 Pagina: 1

 Reageer
Om te reageren op artikelen hoef je niet geregistreerd te zijn.
Om het forum te gebruiken is registreren echter wel verplicht.


Titel:
Dragon Ball: Xenoverse
Type:
Game
Releasedatum:
27-02-2015
Ontwikkelaar:
Dimps
Uitgever:
Bandai Namco
Media:








Meer media