Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
28 Maart 2024 
(0) 
27 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
25 Maart 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
24 Maart 2024 
(2) 
(0) 
23 Maart 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
22 Maart 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
20 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
19 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
18 Maart 2024 
(0) 
(2) 
16 Maart 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
14 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(2) 
(2) 
13 Maart 2024 
(0) 
(6) 
(0) 
(0) 
(0) 
12 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
10 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
09 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
08 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
07 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
06 Maart 2024 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(3) 
05 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
Rise of the Ronin
Skull and Bones
Final Fantasy VII Rebirth
Gamed Gamekalender Maart 2024
Feature:

ReWind: Hot Coffee


Door Joni Philips op 08-11-2014 om 09:04
Bron: Gamed

Het is gemakkelijk om achteraf conclusies te trekken over grote gebeurtenissen, maar het voorspellen van de toekomst is een groter probleem. Het mislukt namelijk vaak grandioos, maar dat wordt gelukkig snel vergeten. Gamed vergeet echter niet!

De game-industrie is een snelle industrie waarin het nieuws van vandaag morgen vaak al achterhaald is. Het grote gerucht kan morgen meteen ontkracht zijn, de voorspelbare conclusie van een consoleoorlog onmiddellijk grote onzin of het choquerende nieuws al algemeen aanvaard. Het is bijvoorbeeld gemakkelijk om te stellen dat iedereen het succes van de PlayStation 2 verwachtte. Het was nu eenmaal de succesvolste console ooit. De waarheid is echter vaak anders, zoals blijkt uit onze ReWind feature. Wij blikken nu terug op de opmerkelijke reacties op gebeurtenissen die ondertussen compleet logisch lijken. Het is vandaag de beurt aan de Hot Coffee situatie, een grote controverse die ongeveer tien jaar geleden losbarstte.


Rockstar Games had met Grand Theft Auto III en Grand Theft Auto: Vice City de grenzen van videogame geweld verruimd, maar het wilde alle duistere kanten van de moderne wereld tonen met San Andreas. Sam Houser, de president van Rockstar Games, wilde ook seksuele inhoud aanbieden om de grenzen van het genre af te tasten. Hij liet onder andere een minigame ontwikkelen waarin je seks kon hebben met een vriendin van de hoofdrolspeler. Het was een gedurfde zet, te gedurfd voor het marketingteam. Zij vroegen om deze minigame te verwijderen om een 'Mature' rating te behalen in de Verenigde Staten. Ze vreesden namelijk een 'Adults Only' rating die de verkoop sterk zou inperken. Rockstar Games besloot op het allerlaatste moment om deze inhoud volledig in te perken zodat ze nooit zou worden getoond aan de speler. Het was echter niet mogelijk om de code te verwijderen, men kon de code alleen verbergen.

Dat was een slechte beslissing. De 'modding' gemeenschap ontdekte zeer snel sporen van de verborgen code binnen de PlayStation 2 versie, maar ze konden nooit uitvissen wat de code exact deed. Het veranderde echter wanneer Rockstar Games eveneens de PC variant op de markt bracht. De Nederlander Patrick Wildenborg kon onmiddellijk een patch aanbieden om de verborgen code vrij te spelen, zodat de minigame plots beschikbaar werd. Het was de start van een grote storm. Je kunt meer lezen over de start van het schandaal in dit fantastische Eurogamer artikel, maar wij kijken juist naar de gevolgen die niet lang op zich lieten wachten. De Amerikaanse media leerde al snel van het bestaan van de Hot Coffee mod en ze stonden onmiddellijk klaar om Rockstar te kruisigen. Notoir antigame advocaat Jack Thompson, en senators Hillary Clinton en Joe Lieberman openden de aanval. De kleine modificatie veroorzaakte zo een grote storm rond Rockstar Games.


Het Amerikaanse ratingsysteem Entertainment Software Rating Board was genoodzaakt om de rating van San Andreas bij te werken van 'Mature' naar 'Adults Only' zodat de grootste Amerikaanse winkelketens meteen weigerden het spel te blijven verkopen. Rockstar Games moest deze onverkochte exemplaren terugnemen. De zeldzame kleine winkels die het spel bleven verkopen, kregen 'Adults Only' stickers om te plakken op de cover. Rockstar Games moest uiteindelijk snel een aangepaste versie van het spel ontwikkelen zodat het spel opnieuw kon worden verkocht. De storm ging echter niet liggen met de introductie van Grand Theft Auto San Andreas '2.0'. Rockstar Games werd samen met moederbedrijf Take Two meerdere malen aangeklaagd omwille van misleidende praktijk en de leiding van het bedrijf moest zich komen verantwoorden in de Amerikaanse senaat. Enkele antigame politici zagen dit daarnaast als de ideale kans om wetten te introduceren om de gameverkoop aan minderjarigen in te perken.

Het probleem werd een groot schandaal in de Verenigde Staten van Amerika waar zelfs het vermelden van het concept seks een doodszonde lijkt, maar het was in de rest van de wereld een storm in een glas water. De British Board of Film Classification en de Pan European Games Information hadden geen probleem met de ontdekking. Beide instanties hadden een 18+ rating gegeven aan het spel zodat de verkoop aan minderjarigen verboden was. Er zijn daarnaast in verschillende Europese landen wetten die deze ratings legaal bindend maken. Het spel mocht dus in geen enkel geval verkocht worden aan minderjarigen, de aanwezige seksuele inhoud veranderde niets aan hun mening. Rockstar Games bracht de vernieuwde versie van Grand Theft Auto: San Andreas natuurlijk ook in Europa op de markt, maar ze werden hier nergens toe gedwongen. Hetzelfde zagen we in Japan, waar uitgever Capcom weinig last ondervond van de problematiek. De Amerikaanse storm leek echter wereldwijd gevolgen te krijgen door de antigame wetgeving en de rechtszaken.


De controverse rondom Hot Coffee is ondertussen echter volledig afgekoeld. Ontwikkelstudio Rockstar Games werd samen met eigenaar Take Two meerdere malen veroordeeld, maar het grootste deel van het verloren geld ging steeds naar de lonen van de advocaten. Er waren namelijk amper eigenaars van Grand Theft Auto: San Andreas die wensten in te gaan op het aanbod om San Andreas om te ruilen en een uitbetaling te ontvangen. Er werden in totaal minder dan 3000 exemplaren omgeruild op meer dan twaalf miljoen verkochte exemplaren. Het was het ultieme bewijs dat Hot Coffee geen enkel belang had voor de gemiddelde speler. Het was voor onafhankelijke advocaat Ted Frank, een notoir criticus van overbodige rechtszaken het ultieme bewijs dat het ging om een rechtszaak zonder basis. De vele verloren miljoenen zijn ondertussen eveneens ruimschoots gecompenseerd, het succes van Grand Theft Auto IV en Grand Theft Auto V is ongelofelijk, zelfs ten opzichte van Grand Theft Auto: San Andreas.

Rockstar Games kon tegelijkertijd ook scoren met andere games waaronder Red Dead Redemption. De studio heeft dus geen blijvende schade opgelopen. Het staat samen met moederbedrijf Take Two sterker dan ooit tevoren. De Houser broers lijken vooralsnog de enige echte slachtoffers van de controverse. Het tweetal heeft nog steeds de leiding over Rockstar Games, maar de eerder verlegen mannen waren danig onder de indruk van de gebeurtenissen. Sam Houser moest zich bijvoorbeeld verantwoorden in de Amerikaanse senaat, het was een kruisverhoor dat eerder aanvoelde als een aanval op de volledige game-industrie. Het is een straf die je zelfs niet krijgt wanneer je de volledige wereldeconomie om zeep helpt. De broers hebben zich sindsdien verder teruggetrokken uit het publieke oog, ze bewijzen zich simpelweg met hun steeds beter verkopende games. Ze moeten maar tevreden zijn in de wetenschap dat hun games een doorn in het oog van de overdreven puriteinse politici blijven.

De game-industrie is ondertussen ook opgegroeid. Er zijn ondertussen meer games met seksueel suggestieve inhoud, een teken dat de industrie niet is afgeschrikt door de gebeurtenissen rondom Hot Coffee. Het was bijvoorbeeld ooit ongehoord dat spellen als Senran Kagura in het Westen zouden verschijnen, maar het is nu de normaalste zaak van de wereld. De criticasters hebben namelijk overal het deksel op de neus gekregen. De verschillende wetsvoorstellen om de gameverkoop in te perken werden snel de kop ingedrukt. De tijden veranderden eveneens, politici als Hillary Clinton zwijgen om de grote groepen spelfanaten niet in het harnas te jagen. Je zou maar eens de meer dan tien miljoen volwassen Amerikaanse Grand Theft Auto kopers als tegenstemmers krijgen in een presidentsrace. Ze heeft al genoeg problemen met Benghazi. Sommige individuen werden zelfs letterlijk de mond gesnoerd, zoals de geschorste advocaat Jack Thompson die van de rechtbank simpelweg geen uitspraken meer mag doen over Grand Theft Auto.

De grote aanval op de game-industrie draaide dus uit op een sisser voor de aanvallers. Het was compleet onverwacht want iedereen geloofde dat ze eindelijk de nodige wetten konden laten goedkeuren om de verkoop van volwassen spellen in te perken. Het eindresultaat was echter het compleet tegenovergestelde, het werd een overwinning voor de industrie met de wetenschap dat elke gelijkaardige wet binnen de kortste keren als ongrondwettelijk buiten wordt gekiept. Het is dan ook niet verbazend dat er na Manhunt 2 dat enkele maanden later hevig in het nieuws kwam, er amper nog controverse bestaat rondom Rockstar Games. Het is voor ons alvast de ideale afloop voor het schandaal.


09:50  Trailer StarCraft II: Legacy of the Void
08:56  Naruto: Hidden Star Village Arc
 Reacties (0)
Geen reacties gevonden

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
ReWind
Type:
Feature
Releasedatum:
Niet
Ontwikkelaar:
Gamed
Uitgever:
Gamed
Media:
Geen media gevonden