Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
19 Oktober 2020 
(1) 
(0) 
(1) 
(3) 
18 Oktober 2020 
(0) 
17 Oktober 2020 
(0) 
(1) 
(2) 
(10) 
(4) 
16 Oktober 2020 
(3) 
(1) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 Oktober 2020 
(6) 
(4) 
(5) 
(4) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(13) 
14 Oktober 2020 
(1) 
(5) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(3) 
(3) 
13 Oktober 2020 
(5) 
(2) 
(0) 
(1) 
(3) 
(0) 
12 Oktober 2020 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
11 Oktober 2020 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
10 Oktober 2020 
(1) 
(6) 
(0) 
(0) 
09 Oktober 2020 
(18) 
(8) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
08 Oktober 2020 
(2) 
(1) 
(1) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(3) 
07 Oktober 2020 
(10) 
(6) 
(15) 
(5) 
(2) 
(0) 
06 Oktober 2020 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
05 Oktober 2020 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(7) 
04 Oktober 2020 
(4) 
(6) 
(6) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 Oktober 2020 
(0) 
(0) 
(3) 
02 Oktober 2020 
(0) 
(3) 
(3) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
01 Oktober 2020 
(2) 
(3) 
(3) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(7) 
30 September 2020 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(6) 
(1) 
(3) 
(0) 
(6) 
(2) 
(1) 
29 September 2020 
(13) 
(0) 
(5) 
(3) 
(9) 
(1) 
28 September 2020 
(31) 
(0) 
(0) 
(8) 
(10) 
(0) 
(0) 
(2) 
27 September 2020 
(0) 
(11) 
(2) 
26 September 2020 
(6) 
Let's Sing Presents Queen
Crash Bandicoot 4: It's About Time
Star Wars: Squadrons
Mafia: Definitive Edition
Feature:

Zijn Erfenis: Yoshiaki Koizumi


Door Joni Philips op 23-09-2014 om 09:51
Bron: Gamed

Een menselijk leven is kort en eindig, maar de nalatenschap van sommige mensen gaat veel langer mee. In ‘Zijn Erfenis’ bekijken we de nalatenschap van de iconen van de game-industrie. Vandaag verschuift de aandacht naar Yoshiaki Koizumi, één van Nintendo's genieën.

Yoshiaki Koizumi werd geboren op 29 april 1968, in het Japanse stadje Mishima. De jonge Japanner groeide op tijdens de begindagen van de game-industrie, maar videospellen trokken zijn aandacht niet. Hij speelde zijn eerste videogame, Super Mario Bros, pas op 21-jarige leeftijd toen hij een Famicom, een Japanse Nintendo Entertainment System, leende van een vriend. Hij speelde daarenboven rotslecht, hij had namelijk moeite om het eerste niveau van het spel uit te spelen. Hij verkoos zelfs simpelweg The Legend of Zelda, de tweede game die hij leende, boven Super Mario Bros omdat je niet onmiddellijk stierf als je in contact kwam met een vijand. Koizumi had dan ook een andere jeugdpassie dan videogames. Hij was compleet geobsedeerd door drama's en films, waarbij hij droomde van een carričre als filmregisseur. Hij studeerde zelfs 'film, drama en animatie' aan het Visual Concept Planning Departement van de Osaka University of Arts, waar hij zijn diploma behaalde in 1991.


Koizumi wilde echt filmregisseur worden, maar praktische redenen leidden hem naar Nintendo. Hun Kyoto kantoor was namelijk gemakkelijk bereikbaar, zodat hij besloot te solliciteren bij de consolemaker. Hij mocht er datzelfde jaar beginnen. Hij was zijn droom natuurlijk niet uit het oog verloren. Koizumi wilde nog steeds drama's maken, maar hij wilde dit bereiken via videospellen die hij beschouwde als een ideaal verhaalmedium. Hij begon met eenvoudige opdracht: de handleiding van The Legend of Zelda: A Link to the Past. Het was een beperkte rol, maar Koizumi greep de kans met beide handen. Hij bedacht onder andere een uitgebreid achtergrondverhaal, waarmee hij uiteindelijk de grondslag legde voor het opzetten van de uitgebreide Zelda tijdslijn. Hij verzorgde ook de lay-out en het artwork van de handleiding, waarbij hij onder andere het uiterlijk van de drie godinnen uit het spel bepaalde. Hij werd daarna overgeplaatst naar Super Mario Kart waarvoor hij eveneens de lay-out van de handleiding verzorgde.

Het werk van Koizumi was onopvallend, maar het werd absoluut geapprecieerd. Hij werd bevorderd tot scriptschrijver voor de Game Boy game The Legend of Zelda: Link's Awakening. Hij werkte samen met Kensuke Tanabe, maar Koizumi speelde de grootste rol in het schrijven. De ontwikkeling van het spel was juist gestart waardoor Koizumi verschillende aspecten van het spel kon beďnvloeden buiten het script. Hij bedacht bijvoorbeeld het volledige verhaal, inclusief het droomconcept. Het werk was uitermate interessant, mede door de vrijheid die hij kreeg. Het verhaal was nu eenmaal een grote bijkomstigheid voor de toplui die Nintendo controleerden. Zij wilden het verhaal beperken, maar Koizumi omzeilde hen. Shigeru Miyamoto was evenmin geďnteresseerd, Koizumi wist dat Miyamoto geen bezwaar zou maken zolang hij Miyamoto niet boos maakte. De vrijheid ging zo ver dat Koizumi als scriptschrijver zelfs meewerkte aan de design van de bazen en hun aanvalspatronen. Hij profiteerde dan ook optimaal van de kans die Nintendo hem gaf.

Super Mario 64
Super Mario 64

Link's Awakening was zodoende een succes voor Koizumi, die werd beloond met een overplaatsing naar het Super Mario World 2: Yoshi's Island team. De ontwikkeling van de game was lichtjes vastgelopen op een discussie tussen regisseur Shigeru Miyamoto en zijn bazen. Die bazen wilden dat Yoshi's Island de CG artstijl van Donkey Kong Country zou kopiëren, maar Miyamoto had een bloedhekel aan de stijl. Hij besliste zelfs om de grafische stijl van Super Mario World te dumpen en te kiezen voor een nieuwe grafische stijl uit wraak. Nintendo ging uiteindelijk akkoord met de nieuwe grafische stijl, maar ze gaven Koizumi de opdracht om alsnog CG elementen toe te voegen. Het werk aan Super Mario World 2: Yoshi's Island was beperkt, maar het was de opstap naar zijn eerste grote opdracht. Koizumi werd samen met Takashi Tezuka assistent-regisseur voor Super Mario 64, een uitermate belangrijke opdracht waarvoor Koizumi en Tezuka nauw samenwerkten met regisseur Shigeru Miyamoto.

De ontwikkeling van Super Mario 64 was een grote eer voor Koizumi. Het was namelijk een belangrijke game voor Nintendo: het was een launchgame voor de Nintendo 64, het was één van de allereerste 3D games én het was de laatste game waaraan Miyamoto zou meewerken als regisseur voor zijn promotie naar producer. Het was dan ook belangrijk om een goede indruk te maken. Het trio Miyamoto, Koizumi en Tezuka werkte vaak tot 's nachts om alle details op punt te zetten. Ze werkten bijvoorbeeld eindeloos om de camera te perfectioneren, wat een grote uitdaging was aangezien Super Mario 64 destijds absoluut uniek was. Koizumi maakte ook persoonlijk het allereerste 3D design van Mario, iets wat op zich al een gigantische mijlpaal is. Het harde werk loonde gelukkig en Super Mario 64 was de klapper van 1996. De nachtelijke werksessies zorgden eveneens voor inspiratie. Hij bedacht verschillende concepten voor een nieuwe Zelda game.

Pagina: 1 | 2


09:58  FF Type-0 met Easy Mode, zonder coöp
09:50  PES 2015 demo komt morgen alsnog
 Reacties (5)
 Pagina: 1
Gast (212.78.200.xxx) op 23-09-2014 om 10:53
Weer een game ontwikkelaar de pijp uit? Ze sterven met bosjes de laatste tijd..

Rene Groen (Eindredacteur) op 23-09-2014 om 11:05 [Niv: 726 / Exp: 36305]
Volgens mij snap jij de insteek van deze featurereeks niet helemaal

Gast (31.20.46.xxx) op 23-09-2014 om 12:24
Hahahhahahaha hij snapt het idd niet nee :'D

Snakesonic op 23-09-2014 om 12:30 [Niv: 57 / Exp: 2832]
Wow, deze persoon zorgt voor de meest gave ideeën in Nintendo games. Link's awakening, Duistere dingen in Majora's Mask. Eenvoudige maar sterke verhalen. Misschien was het zijn input wat miste bij games als TP en SS. Ik hou hem in de gaten.

Gast (82.157.159.xxx) op 25-09-2014 om 17:32
Een nalatenschap of erfenis is het geheel van bezittingen én schulden die een OVERLEDEN persoon achterlaat.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Nalatenschap


 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Zijn Erfenis
Type:
Feature
Releasedatum:
Niet
Ontwikkelaar:
Gamed
Uitgever:
Gamed
Media:
Geen media gevonden