Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
23 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
22 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 April 2024 
(0) 
20 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
06 April 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 April 2024 
(1) 
(0) 
(2) 
04 April 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 April 2024 
(1) 
(0) 
(3) 
30 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
28 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
TopSpin 2K25
WWE 2K24
South Park: Snow Day!
Gamed Gamekalender April 2024
Feature:

Zijn Erfenis: Yoshiaki Koizumi


Door Joni Philips op 23-09-2014 om 09:51
Bron: Gamed

Een menselijk leven is kort en eindig, maar de nalatenschap van sommige mensen gaat veel langer mee. In ‘Zijn Erfenis’ bekijken we de nalatenschap van de iconen van de game-industrie. Vandaag verschuift de aandacht naar Yoshiaki Koizumi, één van Nintendo's genieën.

Eens Super Mario 64 beschikbaar was, werd hij dan ook snel overgeplaatst naar het team voor The Legend of Zelda: Ocarina of Time. Koizumi was samen met onder andere Tora Osawa, Yoichi Yamada en Eiji Aonuma regisseur voor het spel, waarbij Koizumi een noemenswaardige impact kende. Hij bedacht het gevechtssysteem, ontwikkelde de camera, ontwierp de 3D modellen van Link en Epona, werkte mee aan de omgevingen en hielp met het verhaal. Ocarina of Time werd uiteindelijk ook een gigantisch succes, wat dus duidelijk mede te danken is aan Koizumi. Hij startte hierna het ontwerp van een digitaal bordspel waarin agenten en criminelen het tegen elkaar opnemen. De speler is een agent die één week tijd heeft om een crimineel te vangen, waarbij één week overeenkwam met één uur in het echte leven. Het was de bedoeling dat de game snel uitspeelbaar was, maar een hoge replaywaarde had; waarbij Miyamoto dit concept sterk apprecieerde.

Het spel werd spijtig genoeg geschrapt omwille van The Legend of Zelda: Majora's Mask. Koizumi werd namelijk – samen met Eiji Aonuma – regisseur van het Ocarina of Time vervolg. Koizumi dumpte zijn oude idee echter niet. Hij besliste in samenspraak met Miyamoto om het oude idee over te zetten naar Majora's Mask. Het resultaat was een Zelda game waarin de speler steeds drie dagen heeft om het einde van de wereld te voorkomen. De tijdslimiet, één van de unieke features van Majora's Mask, was dus het bedenksel van Koizumi. Hij speelde ook een grote rol in de opmaak van het volledige spel. Hij was bijvoorbeeld verantwoordelijk voor de vele serieuze en duistere elementen van de game. Collega Aonuma wilde echter een luchtigere game, en hij zorgde voor luchtigere gebieden in zijn delen van het spel. De samenwerking zorgde voor een topper, maar het was duidelijk dat hun visie zwaar verschilde. Het kwam dan ook tot een letterlijke breuk.


Aonuma kreeg de permanente leiding over het Zelda team terwijl Koizumi werd bevorderd tot regisseur van het Mario team. De ene kreeg zodoende de leiding over The Legend of Zelda: The Wind Waker terwijl de andere Super Mario Sunshine volledig mocht opzetten en bedenken. Ze mochten zich elk apart bewijzen, iets wat ze beiden met verve deden. Zowel The Wind Waker als Super Mario Sunshine behoren tot de meest succesvolle GameCube games. Koizumi speelde wel een kleine rol in de ontwikkeling van The Wind Waker, hij was één van de negen assistent-regisseurs. The Wind Waker werd zodoende de laatste Zelda game waaraan Koizumi meewerkte. Het was eveneens de laatste game waaraan hij werkte in Nintendo's Kyoto kantoren. Hij verhuisde namelijk naar Tokio waar Nintendo hem de leiding gaf over hun gloednieuwe Tokyo Software Development Department. Ze wilden namelijk een ervaren werknemer uit Kyoto als leider voor de nieuwe studio, waarbij de trouwe Koizumi een ideale keuze was.

Het Tokyo Software Development Department debuteerde met Donkey Kong Jungle Beat, een 2D platformgame die gespeeld werd met de bongo's van Donkey Konga. De originele besturing zorgde voor kritisch succes, maar het verhoopte commerciële succes ontbrak. De tegenvallende cijfers waren echter niet ongewoon voor een GameCube game in 2004. Nintendo bleef Koizumi dan ook vertrouwen, waarbij ze hem in 2004 een zware opdracht gaven: de ontwikkeling van een revolutionaire 3D Mario game voor hun Wii console. Het was de start van Super Mario Galaxy. De Mario regisseur bedacht het planetaire concept, verzorgde het verhaal en schreef op zijn eentje Rosalina's Storybook terwijl hij tegelijkertijd het hele team leidde. Het was hard werken, maar het was de moeite zeker waard. Super Mario Galaxy versloeg The Legend of Zelda: Ocarina of Time, en werd de bestscorende game aller tijden, een titel die de game voorlopig behoudt. Gamed beloonde het spel destijds ook met een oververdiende 98.


Het succes van Super Mario Galaxy zorgde voor een nieuwe promotie. Koizumi werd in 2007 bevorderd tot producer én manager van de Tokyo Software Development Group. Hij is hierdoor één van de hoogst geplaatste figuren binnen Nintendo's Entertainment Analysis & Development Division. Hij verdiende die promotie absoluut, iets wat hij meteen bewees als producer van Super Mario Galaxy 2 voor de Nintendo Wii, Super Mario 3D Land voor de Nintendo 3DS en Super Mario 3D World voor de Nintendo Wii U. Ze werden elk een kritisch en commercieel succes voor hun respectievelijke consoles. Hij produceerde in tussentijds eveneens een Wii-port van Donkey Kong Jungle Beat en het populaire, maar sterk onderschatte FlipNote Studio. Hij levert dus ook als producer de ene topper na de andere af, wat ons meteen benieuwd maakt naar de volgende Koizumi game. Je mag die game ook meteen bestellen, aan de kwaliteit moet je niet twijfelen.

De grootste genieën uit de geschiedenis van Nintendo zijn ongetwijfeld Shigeru Miyamoto en Gunpei Yokoi, maar Koizumi is eveneens één van hun briljante ontwikkelaars. De twintigjarige carrière van Koizumi beslaat ongeveer vijftien games, waarbij elk van zijn games een kritisch succes werd. Games als Ocarina of Time, Super Mario 64, Super Mario Galaxy en Super Mario Galaxy 2 behoren zelfs tot de absolute wereldtop, iets wat je zeer letterlijk mag nemen. Super Mario Galaxy, The Legend of Zelda: Ocarina of Time en Super Mario Galaxy 2 vormen samen de drie hoogst scorende games op de review aggregatiesite GameRankings. Zijn palmares is dan ook ongeëvenaard. Als je kunt zeggen dat een topper als Super Mario 3D Land één van de zwakkere games van een ontwikkelaar is, dan weet je dat de man garant staat voor kwaliteit. Zijn erfenis voor de game-industrie is dan ook gigantisch, en zal de komende twintig jaren ongetwijfeld nog groter worden.
Pagina: 1 | 2


09:58  FF Type-0 met Easy Mode, zonder coöp
09:50  PES 2015 demo komt morgen alsnog
 Reacties (5)
 Pagina: 1
Gast (212.78.200.xxx) op 23-09-2014 om 10:53
Weer een game ontwikkelaar de pijp uit? Ze sterven met bosjes de laatste tijd..

Rene Groen (Eindredacteur) op 23-09-2014 om 11:05 [Niv: 747 / Exp: 37333]
Volgens mij snap jij de insteek van deze featurereeks niet helemaal

Gast (31.20.46.xxx) op 23-09-2014 om 12:24
Hahahhahahaha hij snapt het idd niet nee :'D

Snakesonic op 23-09-2014 om 12:30 [Niv: 57 / Exp: 2832]
Wow, deze persoon zorgt voor de meest gave ideeën in Nintendo games. Link's awakening, Duistere dingen in Majora's Mask. Eenvoudige maar sterke verhalen. Misschien was het zijn input wat miste bij games als TP en SS. Ik hou hem in de gaten.

Gast (82.157.159.xxx) op 25-09-2014 om 17:32
Een nalatenschap of erfenis is het geheel van bezittingen én schulden die een OVERLEDEN persoon achterlaat.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Nalatenschap


 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Zijn Erfenis
Type:
Feature
Releasedatum:
Niet
Ontwikkelaar:
Gamed
Uitgever:
Gamed
Media:
Geen media gevonden