Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCVRNintendo SwitchNintendo Switch 2Playstation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
16 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
14 Juni 2025 
(0) 
13 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
12 Juni 2025 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 Juni 2025 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(4) 
(0) 
(0) 
10 Juni 2025 
(0) 
(0) 
09 Juni 2025 
(3) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(4) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
07 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
06 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
05 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
Nintendo Switch 2 - Welcome Tour
Gamed Gamekalender Juni 2025
The Precinct
Nintendo Switch 2 - De games
Feature:

Retro Feature: A Link to the Past


Door Joni Philips op 10-05-2014 om 08:52
Bron: Gamed

The Legend of Zelda: Ocarina of Time versus The Legend of Zelda: A Link to the Past! Het is de eeuwige strijd tussen Zelda fanaten, want welke game is nu echt de perfecte Zelda ervaring? Mijn antwoord is simpel: A Link to the Past. Je leest hieronder de redenen.

Het Super Nintendo spel The Legend of Zelda: A Link to the Past is het derde deel van de The Legend of Zelda franchise. De franchise bestond eerder uit de NES spellen The Legend of Zelda en Zelda II: The Adventure of Link, een side-scrolling role playing game die sterk verschilde van het Action-Adventure origineel. A Link to the Past was een traditionele opvolger voor het origineel. Je bekijkt de actie opnieuw van bovenaf, zodat je steeds een optimaal overzicht hebt van de grote, open wereld waarin de game zich afspeelt. De vernieuwingen van The Adventure of Link werden niet vergeten, het praten met Non Player Characters (NPC's) om meer te leren over je avontuur werd bijvoorbeeld bewaard. Het resultaat was een Action-Adventure met stevige Role Playing Game elementen in één pakket. Het idee ervan was vrij simpel. Je praat met deze NPC's om informatie te krijgen waarna je zoekt naar jouw volgende bestemming terwijl je onderweg diverse vijanden verslaat.

Je kunt de wereld grotendeels vrij verkennen, maar je moet ook dungeons zoeken die in een specifieke volgorde afgewerkt moeten worden. Elke dungeon geeft toegang tot nieuwe voorwerpen, bijvoorbeeld een 'Boomerang' of de 'Pegasus Boots' die toegang geven tot nieuwe gebieden en die het oplossen van meer uitdagende puzzels mogelijk maken. Je vooruitgang wordt dus deels beperkt door de voorwerpen waarover je beschikt. Je ontdekt later in de game bijvoorbeeld een Magic Mirror die je toelaat om vrij te wisselen tussen de Light World en de Dark World, de parallelle wereld van de Light World die lichtjes verschilt. Je kunt bijvoorbeeld afgesloten gebieden van de Light World bereiken door over te schakelen naar de Dark World, en dan deze te verlaten. Het uitspelen van de twaalf verschillende dungeons is één van de hoogtepunten door de vele puzzels, spannende gevechten en indrukwekkende layout. Elke dungeon heeft eveneens een eigen persoonlijkheid, in tegenstelling tot voorgaande delen heb je bijvoorbeeld een Ice Dungeon.


A Link to the Past is eigenlijk de echte grondslag van de serie. Het spel is weliswaar een 2D game, maar de game vormt het recept voor alle 2D én 3D games in de serie, inclusief toppers als Ocarina of Time en Majora's Mask. De structuur van het verkennen van de wereld en de dungeons met grotere nadruk op het verhaal werd gekopieerd door alle latere Zelda games. De game introduceert ook verschillende bekende voorwerpen als de Hook Shot, de Pieces of Heart, het Master Sword, de Ocarina en de Pegasus Boots. Ook het vechtsysteem van A Link to the Past beïnvloedde latere games. De originele Zelda games lieten je alleen voorwaarts aanvallen, maar A Link to the Past geeft je meer bewegingsvrijheid met je zwaard. Het spel introduceert ook de Spin Attack, een ander iconisch deel van de serie. Het is dan ook niet gek om A Link to the Past de echte basis van de serie te noemen.

A Link to the Past is eveneens de eerste Zelda game met een groot overkoepelend verhaal. Ooit wist een groepje dieven onder leiding van de meesterdief Ganondorf de link met het Sacred Realm te openen. Het groepje dieven vond er de mythische Triforce, waarna Ganondorf meteen zijn maten verraadde. Het was de start van een duistere periode voor Hyrule dat vele inwoners zag verdwijnen naar de duisternis van het Sacred Realm. De koning van Hyrule besloot terug te slaan, hij liet zeven sagen de toegang tot het Sacred Realm verzegelen om Ganondorf op te sluiten. Het leidde tot een grote oorlog, de Imprisoning War, maar eveneens tot een langdurende vrede. De eeuwenlange vrede wordt echter verstoord wanneer de tovenaar Agahnim een plan start om de verzegelde Ganondorf te bevrijden. Een jonge Link blijkt de enige die de tovenaar kan stoppen zodat hij begint aan een magisch avontuur waarin hij onder andere het Master Sword moet vinden om Ganondorf te verslaan.

Het epische verhaal van A Link to the Past vormt dus een belangrijke schakel voor de Legend of Zelda tijdlijn, die Nintendo achter de schermen onderhoudt voor de plaatsing van elke Zelda game. Het spel is het eerste deel in de Downfall lijn, de branche die start met de nederlaag van Link binnen Ocarina of Time. Het grote kwaad Ganondorf vindt hierdoor de volledige Triforce, maar hij kan hier niet van genieten want de Seven Sages verzegelen hem binnen het Sacred Realm. A Link to the Past toont zijn eerste ontsnappingspoging, waarbij een nieuwe Link erin slaagt om Ganondorf te verslaan. Die nieuwe Link reist later naar Holodrum en Labrynna voor de gebeurtenissen van Oracle of Seasons en Oracle of Ages. Hij probeert daarna terug te reizen naar Hyrule, maar strandt hierbij op Koholint Island waar Link's Awakening plaatsvindt. Later volgt ook het avontuur uit A Link Between Worlds waarna dit deel van de tijdlijn in een definitieve vrede belandt.


De originele Zelda games waren uitermate succesvol zodat het budget voor The Legend of Zelda: A Link to the Past verhoogd werd. Ontwikkelstudio Nintendo EAD gebruikte het verhoogde budget om een vroege Super Nintendo game te ontwikkelen die na twintig jaar een indrukwekkend spektakel blijft. Het spel maakte gebruik van een 8 Mbit cartridge, zodat Nintendo meer ruimte had voor een hoger aantal dungeons. Het aantal dungeons werd op deze manier opgetrokken naar twaalf, een aantal dat alleen geëvenaard werd door A Link Between Worlds. De extra ruimte werd ook gebruikt om een prachtige wereld te creëren die kan concurreren met elke 2D Zelda game, mede door toevoeging van nieuwe effecten als mist en schaduw. Het aantal kleuren werd tegelijkertijd beperkt tot acht, een techniek die ook gebruikt werd in Super Mario World. De soundtrack, gecomponeerd door Koji Kondo, is eveneens een hoogstandje met een gevarieerde soundtrack die bestaat uit teruggekeerde, herwerkte liedjes en nieuwe themaliedjes zoals Kakariko Village's Theme.

Ontwikkelstudio Nintendo EAD investeerde de nodige mankracht om de Legend of Zelda franchise compleet op de kaart te zetten. De originele Zelda games waren goede games, maar ze hebben grote delen van hun charme verloren. Ze overleven op basis van nostalgie en liefde voor de franchise. A Link to the Past was anders. De game werd met veel liefde en intelligentie gemaakt, en het team zorgde voor vele vernieuwingen die de Zelda franchise door de generaties heen zouden schapen. A Link to the Past is een perfecte Zelda game, de eerste perfecte game binnen de serie. Elke Zelda game is een weerspiegeling van de perfectie van A Link to the Past, een poging om deze briljant afgewerkte game te evenaren. Elke Zelda game heeft unieke elementen, maar de overkoepelende structuur en elementen hebben ze te danken aan A Link to the Past. Het spel is dan ook een absolute aanrader, eentje die dankzij de Virtual Console ook gemakkelijk beschikbaar is.


08:52  Dragon Ball Z: Garlic Jr. Saga
08:52  Human Element met nieuwe info
 Reacties (3)
 Pagina: 1
Gast (83.163.152.xxx) op 10-05-2014 om 17:01
Ik vind dit toch wel de beste game in de serie. De rest boeit me totaal niet, behalve Skyward Sword en misschien Twilight Princess. Dat is wat mij betreft dan mijn top 3 Zelda games.

shanks op 10-05-2014 om 21:00 [Niv: 28 / Exp: 1418]
Zelda is een van de weinige frenchises die overhead view leuk kunnen houden a link to the past speel ik zeker om de paar jaar weer opnieuw

Verder zijn alle zelda games top behalve spin offs

Gast (83.163.152.xxx) op 11-05-2014 om 00:41
Euh? Sinds wanneer storen mensen zich aan overhead view??

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Retro Feature
Type:
Feature
Releasedatum:
Niet
Ontwikkelaar:
Gamed
Uitgever:
Gamed
Media:
Geen media gevonden