Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCVRNintendo SwitchNintendo Switch 2Playstation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
01 Mei 2025 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
30 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(2) 
(1) 
29 April 2025 
(1) 
(0) 
(4) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
28 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
27 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
25 April 2025 
(3) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
24 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
23 April 2025 
(0) 
(3) 
22 April 2025 
(3) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 April 2025 
(1) 
(6) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2025 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
15 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 April 2025 
(0) 
(0) 
(7) 
13 April 2025 
(1) 
(4) 
12 April 2025 
(4) 
(2) 
11 April 2025 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2025 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
09 April 2025 
(0) 
(3) 
(8) 
(0) 
(0) 
08 April 2025 
(0) 
(0) 
(1) 
(2) 
(0) 
(10) 
(1) 
(0) 
07 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
06 April 2025 
(0) 
(0) 
(4) 
04 April 2025 
(3) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
03 April 2025 
(8) 
(0) 
(0) 
02 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
Gamed Gamekalender Mei 2025
Lost Records: Bloom & Rage - Tape 2
Croc: Legend of the Gobbos
Gamed Gamekalender April 2025
Feature:

Zijn Erfenis: Brian Reynolds


Door Joni Philips op 05-08-2014 om 09:39
Bron: Gamed

Een menselijk leven is kort en eindig, maar de nalatenschap van sommige mensen gaat veel langer mee. In ‘Zijn Erfenis’ bekijken we de nalatenschap van de iconen van de game-industrie wat ons vandaag leidt naar Brian Reynolds.

Brian Reynolds, die geboren werd in 1967, begon op jonge leeftijd videogames te spelen, waarna hij eveneens vroeg games begon te programmeren. Hij ontwikkelde het tekstavontuur Quest1 voor de TRS-80 op veertienjarige leeftijd, waarbij hij het spel verkocht aan SoftSide Magazine, dat het spel verspreidde via hun 'Augustus 1981' editie. Het magazine zorgde ook voor Apple II en Atari versies van het avontuur en het spel werd later opnieuw gedrukt voor The Best of SoftSide, een compendium met de beste games die ooit verschenen zijn in het magazine. Informatica was een grote passie voor Reynolds, die ook systeembeheerder was voor de PDP-11 mainframe computer voor zijn school. Hij ging na de middelbare school studeren aan de University of the South, waar hij in 1990 afstudeerde als filosoof. De 23-jarige vervolgde die studies kort aan de University of California, maar hij besloot te gaan werken.

Hij startte zijn carrière bij MicroProse, de ontwikkelaar van Sid Meier's Pirates! Hij werkte mee aan het 1992 spel Rex Nebular and the Cosmic Gender Bender en de 1993 game Return of the Phantom als hoofdprogrammeur; terwijl hij eveneens technisch regisseur was voor Dragonsphere. Het was de periode waarin Bruce Shelley MicroProse verliet, waardoor het team van Sid Meier een open positie had. Reynolds werd overgeplaatst naar het team; waar hij nauw samenwerkte met Meier. Ze ontwierpen samen Sid Meier's Colonization. Reynolds maakte een goede indruk en hij werd bevorderd tot Lead Designer voor Sid Meier's Civilization II, een game waaraan Sid Meier zelf niet meewerkte. De game die in 1996 verscheen, was een groot succes en werd meerdere miljoenen keren verkocht. Het spel kende eveneens een kritisch sterke ontvangst, zodat Reynolds zichzelf meteen definitief had bewezen als meester van het Real Time Strategy genre.

Brian Reynolds en Sid Meier
Brian Reynolds en Sid Meier

Het faillissement van MicroProse was evenmin een hinderpaal voor zijn carrière. Brian Reynolds was één van de partners van Sid Meier in de oprichting van Firaxis Games. Hij leverde er een kleine bijdrage aan Sid Meier's Gettysburg alvorens de ontwikkeling te starten van Sid Meier's Alpha Centauri, een game waarvoor hij opnieuw Lead Designer was en die zonder Sid Meier's hulp werd gemaakt. De game, die in 1998 verscheen, was zijn tweede titel die meerdere miljoenen keren verkocht werd waar hij als aandeelhouder van Firaxis Games natuurlijk optimaal van profiteerde. Reynolds had echter nood aan een nieuwe uitdaging, hij verliet Firaxis Games in 2000 voor de oprichting van Big Huge Games waarmee hij in 2003 Rise of Nations en in 2006 Rise of Legends lanceerde. Als CEO van Big Huge Games had hij een drukke agenda, maar hij had voldoende tijd om aan de slag te gaan als Lead Designer voor beide games.

Rise of Legends werd gemaakt in samenwerking met Microsoft, waarbij die samenwerking werd verder gezet met de Xbox Live Arcade game Catan en de PC-game Age of Empires III: The Asian Dynasties die beiden in 2007 verschenen. Big Huge Games maakte dus duidelijk enkele leuke games, maar de achteruitgang van het Real Time Strategy genre en een onverwachte verkoop van Big Huge Games zorgden voor opschudding in het leven van Reynolds. Hij dacht dat zijn carrière voorbij was en hij startte de zoektocht naar een rustige baan waar hij kon uitbuiken. De 42-jarige Reynolds leek een 'pensioen' te overwegen. Een eigenaardige ontmoeting met ex-Electronic Arts topman Bing Gordon, ze speelden samen een Zynga spelletje via Facebook, veranderde echter alles. Gordon zag de perfecte oplossing: Zynga. De casual gamedeveloper wilde een nieuwe studio openen, waarvoor ze nog talentrijke mensen zochten, en Zynga bestuurslid Gordon bracht hem in contact met Mark Pincus.

Brian Reynolds – E3 2003
Brian Reynolds – E3 2003

Pincus was een grote fan van Rise of Nations, zodat het gesprek meteen een hit was. Beiden discussieerden over hun ontwikkelmethode, en Reynolds besefte dat Facebook een compleet nieuwe markt was die verwaarloosd werd door traditionele ontwikkelaars die neerkeken op de sector. Het was een opwindende uitdaging, en hij nam op 30 juni 2009 afscheid van Big Huge Games om Zynga East op te richten. Als Chief Game Designer maakte hij er FrontierVille en CityVille 2, iets wat een unieke periode was voor hem. Reynolds had namelijk een grote invloed op de markt. Beslissingen die hij aan het begin van het jaar nam, waren tegen het einde van het jaar uitgegroeid tot features binnen elke concurrent. Hij was ook dol op de snelheid waarmee de primitieve sociale game-industrie evolueerde, en de snelheid waarop Zynga's ontwikkelteams werkten en zich aanpasten aan de evoluties in het genre.

Het was ook uniek om oude concurrenten als Mark Skaggs terug te zien. De ontwerper van Command & Conquer Generals was nu de man achter FarmVille, en de kerels van Age of Empires ontwikkelden nu Words With Friends. Mark Pincus had zich namelijk omringd met getalenteerde ontwikkelaars zodat Reynolds echt genoot van zijn periode bij Zynga. Het begon echter wederom te jeuken bij Reynolds. Hij wilde opnieuw ergens klein werken, de dagdagelijkse paniek gebruiken om een nieuwe studio uit de grond te stampen en te experimenteren met games. In februari 2013 nam hij afscheid van Zynga, waarna hij in maart 2013 'SecretNewCo' opende voor de ontwikkeling van 'SecretNewGame,' een free-2-play mobiele game die vergelijkbaar wordt met Civilization en Age of Empires. De speler begint als lid van een kleine stam in de steentijd, waarbij hij de stam door de tijd heen moet leiden om een moderne beschaving te vormen. Of Reynolds nog steeds even getalenteerd is als in zijn Civilization II periode, zullen we ontdekken wanneer SecretNewGame debuteert.


15:24  Resident Evil krijgt een nieuwe HD uitgave
09:39  Escape Dead Island
 Reacties (0)
Geen reacties gevonden

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Zijn Erfenis
Type:
Feature
Releasedatum:
Niet
Ontwikkelaar:
Gamed
Uitgever:
Gamed
Media:
Geen media gevonden