Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
24 April 2024 
(0) 
(0) 
23 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
22 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
21 April 2024 
(0) 
20 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
06 April 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 April 2024 
(1) 
(0) 
(2) 
04 April 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 April 2024 
(1) 
(0) 
(3) 
30 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
28 Maart 2024 
(0) 
TopSpin 2K25
WWE 2K24
South Park: Snow Day!
Gamed Gamekalender April 2024
Feature:

Retro Geschiedenis: De Zevende Generatie Consoles


Door Joni Philips op 03-03-2014 om 09:18
Bron: Gamed

De lancering van de PlayStation 4 en de Xbox One betekent het symbolische einde van de zevende generatie consoles, één van de langstlopende generaties ooit. De Retro Geschiedenis werpt nu een blik op de afgelopen generatie.

De studie van het verleden en de analyse van het heden zijn de opstap naar het voorspellen van de toekomst. Het was onze reden om de voorgaande generaties uitgebreid in beeld te nemen. Als je meer wil leren over die generaties, kun je onze oudere Retro Geschiedenis features lezen. Vandaag focussen we op de zevende generatie, een generatie die begon met de Amerikaanse lancering van de Nintendo DS op 21 november 2004.

De Snelle Starter
Microsoft hoopte de generatie te domineren met een snelle, sterke start en het bedrijf investeerde de nodige miljoenen in verschillende exclusieve titels die snel na de lancering zouden verschijnen. Men wist dat de generatie gewonnen was als men tien miljoen consoles kon verkopen voor de PlayStation 3 en de Nintendo Wii verschenen. Het doel werd niet bereikt en de generatie werd niet gewonnen. De snelle start had eveneens een impact op de bouwkwaliteit. De ontwikkeling werd gehaast met de beruchte Red Ring of Death tot gevolg. Bijna elke vroege Xbox 360 zou gegarandeerd falen, een probleem dat uitstekend werd aangepakt door Microsoft dat elke Xbox 360 zonder problemen omruilde. Het kostte hen meer dan één miljard dollar, maar het zorgde wel voor tevredenheid bij de getroffen gebruikers.


De problemen werden uiteindelijk weggewerkt in de latere modellen waardoor Microsoft kon focussen op de sterke kanten van de console: de uitgebreide online service Xbox Live die verder verbeterd werd met introductie van features als achievements, sterke exclusieve releases zoals Halo 3 en Gears of War, en Kinect, een camera die je bewegingen registreert op het scherm. De marketing en de sterke games zorgden vooral voor succes in de Verenigde Staten waar de Xbox 360 jarenlang de bestverkopende console was, en het Verenigd Koninkrijk. In Japan en Zuid-Europa kon de console dan weer nooit doorbreken door het duo Wii en PlayStation 3. De console is voorlopig iets meer dan 80 miljoen keer verkocht, waarbij hij een voorlopige gedeelde tweede plek heeft. Als de console blijft verkopen, is een eerste plaats echter nog mogelijk.

De Generatie Was Voorbij Voor Hij Startte
Oorspronkelijk stond Nintendo synoniem met de game-industrie, maar het verschil tussen de PlayStation 2 en de GameCube had een grote knauw gegeven aan die reputatie. Nintendo besloot voor hun GameCube opvolger een andere kant uit te gaan. Het bedrijf zou de krachtstrijd met Microsoft en Sony staken, en kiezen voor een nieuwe aanpak met een focus op casual gamers die via eenvoudige besturing de game-industrie in werden gelokt. Het scepticisme op voorhand was zeer groot. De ervaringen leken weinig diepgaand, de besturing werkte niet altijd even vlot op previewevenementen en de schijnbaar belangrijkste exclusieve game verscheen ook op de GameCube. Een geslaagde marketingcampagne met onder andere verschijningen bij Oprah en vele mogelijkheden om de console op voorhand te testen zorgden echter voor een gigantische hype. Wii Sports, een game waarin je vijf sporten kon beleven, werd het symbool van de nieuwe generatie.

De console verkocht als zoete broodjes. Ik vraag me eigenlijk af of zoete broodjes wel zo goed verkochten als de Wii in 2006. De console was continu uitverkocht, een situatie die zelfs pas eind 2007 eindigde in de Verenigde Staten. Het grote, snelle succes vertaalde zich niet in een nieuw record of een overdonderende overwinning. De console die ondertussen officieel uit de handel is genomen in Europa en Japan, strandde op 100,3 miljoen verkopen waarmee de overwinning voorlopig niet gegarandeerd is. De Xbox 360 en de PlayStation 3 zouden de console nog kunnen inhalen indien de verkoop de komende twee à drie jaren op niveau blijft. De morele overwinning behoort echter zonder twijfel toe aan de Wii aangezien de winstgevendheid van de console nooit kan ingehaald worden, en de overwinning werd behaald op extreem korte tijd.


De overwinning van de Wii wordt eveneens duidelijk op softwaregebied. De console had beperkte third-party steun en de first-party ondersteuning viel rond 2011 redelijk stil, maar het platform was toch een onverdeeld succes. In de eerste plaats is er Wii Sports, welke met meer dan 80 miljoen verkochte exemplaren één van de bestverkopende games van de generatie was. Andere games in de Wii serie als Wii Play, Wii Sports Resort, Wii Fit en Wii Fit Plus verkochten eveneens zeer goed. De kwaliteit van deze titels was echter niet altijd even hoogstaand, maar ook op dat gebied had Nintendo de oplossing. Naast uitstekende games als The Legend of Zelda: Skyward Sword en Metroid Prime 3 bracht de console ons ook Super Mario Galaxy en Super Mario Galaxy 2, twee van de drie hoogst genoteerde spellen op GameRankings. Ook op Gamed haalden zij onvoorstelbare scores.

De Derde Generatie Arrogantie
Elke consolemaker gaat in de fout bij zijn derde console. SEGA dacht dat iedereen naar de winkels zou hollen voor de SEGA Saturn ondanks een hoge prijs en gebrek aan games, en Nintendo geloofde dat CDs overbodige technologie waren. Het waren domme, arrogante zetten die hun derde console de kop kostten. De arrogantie van de derde generatie was alom bekend, en Sony trapte alsnog in de val. Op de Electronic Entertainment Expo 2006 onthulde Sony de definitieve versie van hun PlayStation 3 console, een console die gekenmerkt werd door tegenvallende graphics, een exotische architectuur zorgde voor een extreme leercurve waardoor de Amerikaanse launchgames weinig overtuigend waren; vele negatieve berichtgevingen zoals het Europese uitstel en door een extreem prijskaartje van maar liefst €600. Onderdelen als de Blu-Ray speler en Cell zorgden voor het uitstel, de hoge prijs en de extreme leercurve.


De PlayStation 3 werd praktisch weggelachen op de Electronic Entertainment Expo 2006 wat zich vertaalde in een teleurstellende start. Jack Tretton claimde dat elke PlayStation 3 onmiddellijk verkocht werd, waarbij hij stelde dat hij $1200 zou geven voor elke onverkochte console. Het is een belofte die hij niet nagekomen is, want het had hem veel geld gekost. Europees succes hield de PlayStation 3 op de markt, wat Sony Computer Entertainment de tijd gaf om een comeback uit te werken. Een vroege prijsdaling, het schrappen van overbodige features en de introductie van LittleBigPlanet en Uncharted zette de console opnieuw op rails. Het bedrijf bouwde echter stelselmatig het vertrouwen opnieuw op, voerde strategische prijsdalingen door en lanceerde populaire games als Gran Turismo 5. Het eindresultaat is meer dan 80 miljoen verkochte consoles, miniem uitzicht op betere verkopen dan de Wii en voorlopig een gedeelde tweede plek.

Pagina: 1 | 2


09:18  Poll van de maand, editie 3
09:05  Gameplaybeelden Yoshi's New Island
 Reacties (15)
 Pagina: 1
PwnStrike op 03-03-2014 om 10:52 [Niv: 27 / Exp: 1374]
Mooi stukje!
Goede informatie, duidelijk research gedaan en je hebt leuke feitjes.

Erg genoten tijdens het lezen.

Gast (82.168.247.xxx) op 03-03-2014 om 11:42
Wel apart dat eigenlijk alle consoles en handheld deze gen goed hebben verkocht. Niet altijd terrecht, maar goed sales zeggen ook niet alles. Kijk maar naar opbrengsten van bv verliefd op ibiza. De wii was de verliefd op ibiza van de consoles. Maar waren wel goede tijden met 360, ps3 en psp, wrs beste generatie aan games ook met nieuwe ips zoals assasins creed maar ook oude series zoals cod, gta v, crisis core enzovoort.

Hoop dat in de toekomst core consoles het goed blijven en casual consoles op hun bek gaan. Maar heb nog hoop door de goede prestatie van ps4 en slechte prestatie van wii u.

Dark Nemak op 03-03-2014 om 11:49 [Niv: 23 / Exp: 1128]
Waarom wordt Halo op dit artikel niet gezien als een belangrijke franchise?

De Wii U en Xbox One komt bij mij nog in huis, en binnen een jaar of 2 misschien pas een PS4.

Nintendo heeft dus de zevende generatie gewonnen.

Gewijzigd door Dark Nemak op 03-03-2014 om 11:53

Tom_V op 03-03-2014 om 12:15 [Niv: 45 / Exp: 2263]
@DarkNemak
Ik wil niet voor mijn beurt spreken, maar ik denk dat Joni het hier heeft over franchises die in generatie 7 gelanceerd werden. Halo begon op Xbox.

MaartenL (Redacteur) op 03-03-2014 om 13:00 [Niv: 472 / Exp: 23598]
De winnaar is... PC muhahaha!

streetfighter op 03-03-2014 om 14:32 [Niv: 42 / Exp: 2104]
Officieel gezien is de Mega Drive de 3e console van Sega, niet de Saturn. Dus gaat de 3e console vloek voor Sega niet op
Sega SG-1000
Sega Mark III/Master System
Sega Mega Drive/Genesis

Joni Philips (Eindredacteur) op 03-03-2014 om 18:32 [Niv: 1181 / Exp: 59057]
@StreetFighter: De Sega Mark III is de SG-1000. De DS XL is ook geen tweede DS.
@Dark Nemak: Halo was een generatie ervoor al een uitermate succesvolle franchise. Wat is daar aan veranderd?

Gewijzigd door Joni Philips op 03-03-2014 om 18:33

streetfighter op 03-03-2014 om 18:51 [Niv: 42 / Exp: 2104]
@Joni Dan is het nog altijd ?
SG 1000/Mark III
Master System
Mega drive/ genesis

Joni Philips (Eindredacteur) op 03-03-2014 om 19:13 [Niv: 1181 / Exp: 59057]
De Mark III is de Master System. De Famicom en de NES zijn ook geen twee consoles.

streetfighter op 03-03-2014 om 19:27 [Niv: 42 / Exp: 2104]
Het punt is wel dat een Mark III geen kleine upgrade van de SG 1000 is zoals een PS3 Slim of Nintendo DS Lite, Bijvoorbeeld meer Ram 8kb tegenover 1kb, Ook een groter kleurenschema 32/64 tegenover 16.

Joni Philips (Eindredacteur) op 03-03-2014 om 21:37 [Niv: 1181 / Exp: 59057]
Dus zoals een PSP-2000 die het RAM verdubbelde. Het is dezelfde architectuur, de latere versie zijn gewone upgrades van de originele systemen. Daarom ook dat SEGA ze beschouwt als één generatie. Het is dezelfde reden dat je de SEGA 32X en de Mega CD niet als aparte generaties beschouwt. Maar moest je dat toch doen, dan zou je aan 6 komen, opnieuw een derde generatie.

Gewijzigd door Joni Philips op 03-03-2014 om 21:38

Edje op 04-03-2014 om 11:59 [Niv: 25 / Exp: 1266]
de winnaar is de wii ? ja in aantallen maar de meeste stemmen gaan naar de ps3 ! op dit moment denkt men zo over sony dus, niet helemaal eerlijk als je alleen naar de vorige gen kijkt maar ze zijn wel knap teruggekomen na het ps3 opstart debacle.

Nintendo heeft juist alles fout gedaan wat ze maar kunnen doen met de wiiU en sony heeft de opgaande lijn van de ps3 voortgezet in een meer dan voortreffelijke ps4. Ms praat ik maar niet over hoewel de 360 verkopen nog geeneens ver achterblijven bij ps3 en zelfs de one houdt het succes van de ps4 nog op afstand bij maar ze praten nog steeds over een verkoop van de gaming tak bij ms.

Gewijzigd door Edje op 04-03-2014 om 12:02

Darko Marco op 04-03-2014 om 17:35 [Niv: 12 / Exp: 577]
Ik vond de strijd wel wat gelijk hoor (behalve voor de Wii). 360 had stomme fout met RROD. PS3 was veels te duur.

Gast (83.163.152.xxx) op 04-03-2014 om 20:40
Retro, lol. Voor mij is "retro" Generatie 4 en alles daarvoor. Ok mss Gen5 maar meer niet. Vind het hoe dan ook nogal onzin 7th gen nu al, en überhaupt retro te noemen.

Gast (77.175.168.xxx) op 10-03-2014 om 12:04
Generatie 6 en onder zie ik als retro nu.

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Retro Geschiedenis
Type:
Feature
Releasedatum:
Niet
Ontwikkelaar:
Gamed
Uitgever:
Gamed
Media:
Geen media gevonden