Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCVRNintendo SwitchNintendo Switch 2Playstation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
16 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
14 Juni 2025 
(0) 
13 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
12 Juni 2025 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 Juni 2025 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(4) 
(0) 
(0) 
10 Juni 2025 
(0) 
(0) 
09 Juni 2025 
(3) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(4) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
07 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
06 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
05 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
Nintendo Switch 2 - Welcome Tour
Gamed Gamekalender Juni 2025
The Precinct
Nintendo Switch 2 - De games
Feature:

Retro Geschiedenis: De Zevende Generatie Consoles


Door Joni Philips op 03-03-2014 om 09:18
Bron: Gamed

De lancering van de PlayStation 4 en de Xbox One betekent het symbolische einde van de zevende generatie consoles, één van de langstlopende generaties ooit. De Retro Geschiedenis werpt nu een blik op de afgelopen generatie.

Japan Is Traag
De generatie zorgde eveneens voor een aardverschuiving qua machtsverdeling tussen de Japanse en de Westerse game-industrie. De Westerse game-industrie zorgde voor talloze toppers die op regelmatige basis werden opgeleverd, terwijl de Japanse games in het bijzonder op de HD consoles werden gekenmerkt door uitstel en mindere graphics. Hun overgang naar HD ging door verschillen in werkmethoden zeer traag. Het vertaalde zich in gigantische uitstellen: we wachten nog steeds op Final Fantasy Versus XIII welke in 2005 werd voorgesteld, Gran Turismo 5 liep jaren vertraging op en The Last Guardian zijn we al lang vergeten. Het is maar het tipje van de ijsberg. De Westerse game-industrie kwam evenmin ongeschonden door de generatie. Laagvliegers als THQ en Midway werden uit de strijd gegooid. De hogere ontwikkelkost zorgde ervoor dat alleen hoogstaande AAA-ervaringen konden scoren, en dit lukte THQ en Midway niet. De positie van grote kanjers als Take Two, Activision-Blizzard, Ubisoft en Electronic Arts werd echter alleen maar versterkt.

Dubbele Schermen, Dubbele Verkopen
De vorige generatie toonde een sterke opkomst van handhelds, waarbij de trend duidelijk werd verder gezet in de zevende generatie. Sony maakte zijn handhelddebuut met de PlayStation Portable, een handheld die de kracht van de PlayStation 2 in draagbare vorm bracht. De handheld kende een zwakke start, maar over de jaren heen werden er verschillende toppers gelanceerd waaronder Grand Theft Auto: Liberty City Stories, Crisis Core: Final Fantasy VII en Gran Turismo. De handheld kende een grote doorbraak in Japan met de lancering van Monster Hunter. De matige consolegame werd een handheldfenomeen waarvoor Japanners urenlang aanschoven. De verkopen van de handheld begonnen te stijgen en er verschenen steeds meer games, waardoor de handheld zelfs vandaag de dag nog wordt verkocht in Japan waar de Nintendo DS en de Wii reeds begraven zijn.


Europa volgde het voorbeeld van Japan, mede dankzij de vernieuwde Sony marketing die een goedkope PSP trachtte te verkopen aan jonge kinderen. De PlayStation Portable werd hierdoor in totaliteit meer dan tachtig miljoen keer verkocht, een cijfer waarmee de handheld beter doet dan alle voorgaande handhelds indien men de cijfers van de Game Boy Color en de Game Boy lostrekt van elkaar. Het maakt de prestatie van die andere handheld, de Nintendo DS, des te indrukwekkender. De tweede bestverkopende handheld ooit lijkt een flop. De handheld werd origineel geïntroduceerd als derde pijler naast de Nintendo consoles en de Game Boy lijn, maar de Nintendo DS met zijn dubbele schermen werd een gigantisch succes. De handheld scoorde met vroege hits als Brain Training en Nintendogs bij een nieuw en gevarieerd publiek.

De handheld sloeg hierdoor snel aan bij casual gamers, maar ook traditionele gamers werden niet vergeten. Het Japanse succes van de handheld zorgde ervoor dat vele Japanse uitgevers overstapten op de handheld. Het vertaalde zich in de release van interessante games als Professor Layton, Ace Attorney en vele, zeer vele Japanse RPGs. De handheld werd dan ook een verplichte aankoop voor traditionele gamers met een voorliefde voor Japan. Ook interessant waren de vele vernieuwde versies van de Nintendo DS. De originele DS werd in 2006 vervangen door de Nintendo DS Lite die op zijn beurt in 2008 werd opgevolgd werd door de Nintendo DSi. In 2010 verscheen dan een grotere variant, de Nintendo DSi XL. Voor ieder wat wils, en praktisch recordverkopen als gevolg. De handheld werd meer dan 150 miljoen keer verkocht, waarbij de handheld net onder het record van de PlayStation 2 bleef.



De Stoomtrein
De dominantie van de PlayStation 2 en de overvloed aan Japanse games betekende dat de personal computer gedurende de volledige zesde generatie werd overschaduwd door de consoles. In de schaduwen werd echter het zaadje gelegd voor Steam, de digitale distributieservice van Half-Life ontwikkelaar Valve. De service kende enkele moeilijke eerste jaren, maar de verwestering van de HD consoles en hun trage start betekende een kans voor Steam. Valve bouwde hun service op twee bouwstenen: gemak en lage prijzen. Jarenlang was PC gaming redelijk moeilijk. Je moest overal zoeken naar patches en dergelijke, maar Steam bracht dit samen in één interface zodat je meer kunt genieten van je spellen. De frequente soldenperiodes zorgen er dan weer voor dat je voor heel weinig geld veel spellen kunt beleven, de vele Steam gebruikers kunnen dan ook met gemak een grote, goedkope collectie opbouwen.

De stoomtrein ging gepaard met de opkomst van kleine, onafhankelijke ontwikkelaars. Het succes van de 'indie' ontwikkeling werd gelanceerd op de Xbox Live Arcade met hits als Braid, maar de 'indie' gemeenschap schakelde al snel over op de PC waar ze via Steam nog grotere successen vonden. Ondertussen lijkt het zelfs logisch dat teams van één à twee personen games maken die zich qua kwaliteit kunnen meten met de grootste toppers. Hierbij mogen we natuurlijk niet vergeten om Minecraft te vermelden. De LEGO-achtige game met complete vrijheid sloeg dan wel Steam over, maar het is wel het indie succesverhaal van de generatie met meer dan 25 miljoen verkochte exemplaren. Die indie opkomst gaat eveneens gepaard met de opkomst van smartphones, die een stille dreiging vormen voor de game-industrie. Kleine, goedkope games als Angry Birds die overal speelbaar zijn, zouden de handheldmarkt kunnen kannibaliseren in de toekomst.



Mijlpalen en belangrijke franchises
De verkopen van de 'Wii' franchise zijn alom bekend, maar het was niet de enige succesvolle nieuwe franchise. De Assassin's Creed franchise lijkt ondertussen onmisbaar, maar begon pas in 2007. Ook BioShock, Gears of War, Mass Effect, Batman Arkham, Dead Rising, Dead Space, Portal, The Last of Us en Uncharted lijken ondertussen niet meer weg te denken uit ons verleden. Het zijn echter allen franchises die pas deze generatie gestart zijn. Enkele oude franchises bereikten ook een nieuw publiek. Red Dead Revolver vervolg Red Dead Redemption verbaasde de wereld, Call of Duty 4: Modern Warfare transformeerde de Call of Duty franchise in een wereldwijd fenomeen, Donkey Kong Country keerde terug met Donkey Kong Country Returns, Monster Hunter groeide uit tot een hitserie, en Sonic ging van uitermate slecht in games als Sonic the Hedgehog en Sonic Unleashed naar successen als Sonic Colors en Sonic Generations.
Pagina: 1 | 2


09:18  Poll van de maand, editie 3
09:05  Gameplaybeelden Yoshi's New Island
 Reacties (15)
 Pagina: 1
PwnStrike op 03-03-2014 om 10:52 [Niv: 27 / Exp: 1374]
Mooi stukje!
Goede informatie, duidelijk research gedaan en je hebt leuke feitjes.

Erg genoten tijdens het lezen.

Gast (82.168.247.xxx) op 03-03-2014 om 11:42
Wel apart dat eigenlijk alle consoles en handheld deze gen goed hebben verkocht. Niet altijd terrecht, maar goed sales zeggen ook niet alles. Kijk maar naar opbrengsten van bv verliefd op ibiza. De wii was de verliefd op ibiza van de consoles. Maar waren wel goede tijden met 360, ps3 en psp, wrs beste generatie aan games ook met nieuwe ips zoals assasins creed maar ook oude series zoals cod, gta v, crisis core enzovoort.

Hoop dat in de toekomst core consoles het goed blijven en casual consoles op hun bek gaan. Maar heb nog hoop door de goede prestatie van ps4 en slechte prestatie van wii u.

Dark Nemak op 03-03-2014 om 11:49 [Niv: 23 / Exp: 1128]
Waarom wordt Halo op dit artikel niet gezien als een belangrijke franchise?

De Wii U en Xbox One komt bij mij nog in huis, en binnen een jaar of 2 misschien pas een PS4.

Nintendo heeft dus de zevende generatie gewonnen.

Gewijzigd door Dark Nemak op 03-03-2014 om 11:53

Tom_V op 03-03-2014 om 12:15 [Niv: 45 / Exp: 2263]
@DarkNemak
Ik wil niet voor mijn beurt spreken, maar ik denk dat Joni het hier heeft over franchises die in generatie 7 gelanceerd werden. Halo begon op Xbox.

MaartenL (Redacteur) op 03-03-2014 om 13:00 [Niv: 472 / Exp: 23598]
De winnaar is... PC muhahaha!

streetfighter op 03-03-2014 om 14:32 [Niv: 42 / Exp: 2104]
Officieel gezien is de Mega Drive de 3e console van Sega, niet de Saturn. Dus gaat de 3e console vloek voor Sega niet op
Sega SG-1000
Sega Mark III/Master System
Sega Mega Drive/Genesis

Joni Philips (Eindredacteur) op 03-03-2014 om 18:32 [Niv: 1184 / Exp: 59178]
@StreetFighter: De Sega Mark III is de SG-1000. De DS XL is ook geen tweede DS.
@Dark Nemak: Halo was een generatie ervoor al een uitermate succesvolle franchise. Wat is daar aan veranderd?

Gewijzigd door Joni Philips op 03-03-2014 om 18:33

streetfighter op 03-03-2014 om 18:51 [Niv: 42 / Exp: 2104]
@Joni Dan is het nog altijd ?
SG 1000/Mark III
Master System
Mega drive/ genesis

Joni Philips (Eindredacteur) op 03-03-2014 om 19:13 [Niv: 1184 / Exp: 59178]
De Mark III is de Master System. De Famicom en de NES zijn ook geen twee consoles.

streetfighter op 03-03-2014 om 19:27 [Niv: 42 / Exp: 2104]
Het punt is wel dat een Mark III geen kleine upgrade van de SG 1000 is zoals een PS3 Slim of Nintendo DS Lite, Bijvoorbeeld meer Ram 8kb tegenover 1kb, Ook een groter kleurenschema 32/64 tegenover 16.

Joni Philips (Eindredacteur) op 03-03-2014 om 21:37 [Niv: 1184 / Exp: 59178]
Dus zoals een PSP-2000 die het RAM verdubbelde. Het is dezelfde architectuur, de latere versie zijn gewone upgrades van de originele systemen. Daarom ook dat SEGA ze beschouwt als één generatie. Het is dezelfde reden dat je de SEGA 32X en de Mega CD niet als aparte generaties beschouwt. Maar moest je dat toch doen, dan zou je aan 6 komen, opnieuw een derde generatie.

Gewijzigd door Joni Philips op 03-03-2014 om 21:38

Edje op 04-03-2014 om 11:59 [Niv: 25 / Exp: 1266]
de winnaar is de wii ? ja in aantallen maar de meeste stemmen gaan naar de ps3 ! op dit moment denkt men zo over sony dus, niet helemaal eerlijk als je alleen naar de vorige gen kijkt maar ze zijn wel knap teruggekomen na het ps3 opstart debacle.

Nintendo heeft juist alles fout gedaan wat ze maar kunnen doen met de wiiU en sony heeft de opgaande lijn van de ps3 voortgezet in een meer dan voortreffelijke ps4. Ms praat ik maar niet over hoewel de 360 verkopen nog geeneens ver achterblijven bij ps3 en zelfs de one houdt het succes van de ps4 nog op afstand bij maar ze praten nog steeds over een verkoop van de gaming tak bij ms.

Gewijzigd door Edje op 04-03-2014 om 12:02

Darko Marco op 04-03-2014 om 17:35 [Niv: 12 / Exp: 577]
Ik vond de strijd wel wat gelijk hoor (behalve voor de Wii). 360 had stomme fout met RROD. PS3 was veels te duur.

Gast (83.163.152.xxx) op 04-03-2014 om 20:40
Retro, lol. Voor mij is "retro" Generatie 4 en alles daarvoor. Ok mss Gen5 maar meer niet. Vind het hoe dan ook nogal onzin 7th gen nu al, en überhaupt retro te noemen.

Gast (77.175.168.xxx) op 10-03-2014 om 12:04
Generatie 6 en onder zie ik als retro nu.

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Retro Geschiedenis
Type:
Feature
Releasedatum:
Niet
Ontwikkelaar:
Gamed
Uitgever:
Gamed
Media:
Geen media gevonden