Review: Age of Empires III
Door Ruben Meintema op 10-11-2005 om 00:06
|
|
We zijn getuige van de dageraad van een nieuw tijdperk, want er is een nieuw deel uitgekomen in de serie Age of Empires. Het onderwerp van dit derde deel is de dageraad van een nieuw tijdperk, want sinds we in 1995 waren begonnen in het Stenen Tijdperk (Age of Empires I), zijn we eindelijk in de Nieuwe Tijd beland, de Vroegmoderne Tijd, zoals dat historisch correct heet, die ongeveer loopt van het jaar 1500 tot 1815. In deze tijd zijn het niet meer zwaarden en harnassen die de mensen gebruiken om elkaar te bestrijden, maar vooral geweren en kanonnen. De geografische setting waartegen dit Vroegmoderne Tijdperk wordt afgebeeld is het Amerikaanse continent.
De plantage
Een nieuw gebouw in AoE III dat nog niet eerder voorkwam in de reeks is de plantage. Dit is een landbouwgebied net als de molen, waar je de kolonisten op kunt laten werken. In plaats van de grondstof voedsel brengt een plantage goud op. Dit is zeer handig om te bouwen dus, vooral als je mijn weer eens uitgeput is. In werkelijkheid was een plantage ook inderdaad zeer handig voor de kolonisten, want ze brachten enorm veel geld. En vooral was het handig dat ze er zelf niet op hoefden te werken, want eerst gebruikten ze inheemsen als slaven en later werden er onvoorstelbare aantallen zwarte slaven aangevoerd uit Afrika.
In het spel werken de kolonisten dus wel vrolijk op de plantage. Men gaat hier duidelijk een zeer gevoelig onderwerp uit de weg. In de Verenigde Staten is de Afro-Amerikaanse bevolking nog steeds zeer gevoelig voor dit onderwerp, en aangezien dit een potentiële doelgroep is voor dit spel ben ik benieuwd hoe de ontwikkelaars hiermee weg zullen komen. Andere controversiële onderwerpen worden ook uit de weg gegaan: de vernietiging van de Azteekse beschaving, de bloedige oorlogen van de indianen. In het spel werken de indianen en de kolonisten heldhaftig samen tegen de slechte Circle of Ossus maar amahoela: in werkelijkheid werden de indianen eerst bedrogen en daarna van hun land afgeschoten.
Invloed van andere spellen
Age of Mythology is geen ondertitel van een spel dat Age of Empires III: Age of Mythology heet. Hoewel het spel volgde op Age of Empires II: Age of Kings was er geen aansluiting op de voorganger. Het valt dan ook officieel buiten de Age of Empires reeks. Dat is ook terecht, want mythologie is geen geschiedenis (hoewel de twee wel met elkaar te maken hebben). Maar ondanks dat heeft Age of Empires III wel veel spelelementen van zijn mythologische voorganger geleend. We zagen al hoe via Warcraft en Age of Mythology het element van de samenhangende story mode in Age of Empires III terecht kwam. De grot als speelomgeving komt uit Warcraft, werd voor het vervolgens toegepast in Age of Mythology en komt ook nu weer voor in AoE III. Ook een klein element als het ontbreken van steen als grondstof komt uit Age of Mythology.

Dan is er nog de manier waarop je door de verschillende Ages (technologieniveau's) ontwikkelt. Aan het begin van het binnengaan van een nieuw tijdperk kreeg je in AoM de keuze tussen twee Mindere Goden. Dat had veel invloed op de soort eenheden en technologieën en 'godpowers' die je kon gebruiken. In AoE III kun je kiezen tussen twee politici, een admiraal of een gouverneur ofzo, maar de gevolgen van een dergelijke keuze zijn lang niet zo groot als in AoM. Je krijgt hoogstens de keuze tussen een eenmalige shipment van ofwel musketiers ofwel schepen. Niet erg boeiend dus.
Warcraft is ook van directe invloed geweest, en niet alleen via AoM. Het idee namelijk van het verzamelen van experience points in een Real Time Strategy spel is uit die franchise afkomstig. Ook de vele door het level verspreidde schatten, die bewaakt worden door treasure guardians, zijn een typisch Warcraft spelelement. Verder is de invloed van Warcraft misschien nog op een andere manier merkbaar. Warcraft draait voor een groot deel om magie en het occulte. De Circle of Ossus en hun bezigheden hebben weinig met geschiedenis te maken, en des te meer met het occulte.
Het lijkt misschien een volkomen nieuw spelelement dat je je als actieve speler kunt verbinden met een passieve stam, maar dat is al eens eerder in een Real Time Strategie spel gedaan, namelijk in The Emperor Battle for Dune. Daarin konden de drie actieve partijen zich verbinden met de Fremen, de Sardaukar, de Ixians en de Tleilaxu.
Conclusie
Het concept zoals in de eerste paragraaf beschreven is toch onveranderd gebleven, er zijn slechts enkele veranderingen, toevoegingen en verbeteringen. Maar dat is op zich geen probleem want het concept is goed. De eerste verandering is het oorlog voeren. Die is voornamelijk ranged geworden, waarbij het kanonnen en geweren zijn waarmee gevochten wordt. Dit was een noodzakelijke verandering, die voortvloeide uit de veranderende situatie in historische werkelijkheid, waarin het buskruit het zwaard verving als belangrijkste wapen.
De Home City is een goede originele toevoeging aan het spelconcept, en versterkt ook het koloniale karakter van het spel. De Trade Route is weer zo een geslaagde nieuwe toevoeging. Voor de rest ligt het spel qua spelelementen zeer veel in de lijn van zijn twee voorgangers Age of Kings en Age of Mythology. Voor de originaliteit en voor het interessante zul je dan ook vooral naar de inhoud en de vorm moeten kijken. De nieuwe wereld en de nieuwe tijd waarin het spel zich afspeelt, in combinatie met de mooie omgevingen, en leuke piraten- en kolonistensfeer maken dit spel de moeite (het valt trouwens mee hoeveel moeite het kost) absoluut waard.
Voor meer informatie over Age of Empires zie de preview en de feature op Gamed.
|
Pagina:
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
Beoordeling
Gameplay |
84 |
Sound |
80 |
Graphics |
87 |
Replay |
87 |
Duizend bommen en granaten wat een leuk spel!
|
85 |
|
|
|
07:07 Nieuwe screenshots Splinter Cell 4
00:05 Top 10 game verkopen uit Frankrijk
|
Reacties (35) |
|
Pagina:
1
|
2
|
|
Roderick
op 10-11-2005 om 13:06
[Niv: 417 / Exp: 20866]
|
Hij lijkt me ook wel erg leuk, weet alleen niet of mijn systeem dat grafische geweld aankan. Sta zeker weer open voor Age of Empires, ookal vond ik deel 2 niet zo geweldig, kan ook gelegen hebben aan de geringe motivatie die ik had bij t spelen.
|
|
Gast (62.195.233.xxx)
op 10-11-2005 om 16:39
|
Pff veel te lange review voor op het internet...
|
|
Rene Groen
(Eindredacteur)
op 10-11-2005 om 17:07
[Niv: 751 / Exp: 37556]
|
Ben ik niet met je eens Gast.
Mensen die interesse hebben in deze game (bijvoorbeeld om te kijken of het een aanschaf waard is) kunnen hun voordeel doen uit dit soort reviews. Te lang staat al snel gelijk aan 'te lui om te lezen', hoewel ik daarmee niet zeg dat dit ook voor jou het geval is
|
|
NL|MegaMika
op 10-11-2005 om 18:37
[Niv: 134 / Exp: 6703]
|
En je kan hem altijd uitprinten om op je gemak te lezen. Zelf lees ik hem niet, de game zal me toch niet aanspreken (daar heb je geduld voor nodig en dat is iets waar ik geen voorraad meer van hem liggen ^^).
|
|
aldger
op 10-11-2005 om 19:44
[Niv: 17 / Exp: 872]
|
Iets korer mog ook wel, ik heb alleen de conclusie bekeke
|
|
Rene Groen
(Eindredacteur)
op 10-11-2005 om 19:59
[Niv: 751 / Exp: 37556]
|
Nogmaals; dat is heel persoonlijk. De één ziet liever een lange, uitgebreide review terwijl een ander het nog teveel moeite vind om één pagina door te nemen.
Juist binnen een game als deze weten de vijf pagina's te blijven boeien omdat het spel zo uitgebreid is, iets wat jullie niet zien omdat jullie je slechts beperken tot een conclusie.
|
|
Red_Army
op 10-11-2005 om 22:09
[Niv: 28 / Exp: 1392]
|
UITGEBREIDE REVIEWS ZIJN ALTIJD GOED EN WELKOM BIJ MIJ
|
|
Ruben Meintema
op 11-11-2005 om 13:32
[Niv: 16 / Exp: 796]
|
Je wilt niet weten hoeveel ik al geschrapt heb in deze review. Een korte review lijkt me ook ongeschikt in dit geval. Zou wel kunnen, maar ik zou er zelf niet tevreden over zijn.
|
|
Gast (81.71.58.xxx)
op 11-11-2005 om 16:31
|
_O_
|
|
Gast (81.71.58.xxx)
op 11-11-2005 om 16:32
|
Het is gewoon een vet gaaf spel
|
|
falkonorder
op 12-11-2005 om 00:04
[Niv: 13 / Exp: 667]
|
ik ga hem morgen kopen
|
|
Gast (82.171.95.xxx)
op 12-11-2005 om 02:48
|
Erg goed spel, en ook een erg goede review moet ik zeggen.
|
|
Ruben Meintema
op 12-11-2005 om 13:39
[Niv: 16 / Exp: 796]
|
zeer bedankt voor de complimenten, maar het is eigenlijk gewoon de bedoeling dat we goede reviews schrijven. Maar toch fijn dat sommige lezers ook de lange reviews waarderen.
Juist op internet zijn lange reviews meer geschikt, omdat je in een papieren blad veel minder ruimte hebt, omdat je niet te maken hebt met virtuele maar met reële ruimte. en je daarom aan een maximaal aantal woorden zit.
|
|
Red_Army
op 13-11-2005 om 17:43
[Niv: 28 / Exp: 1392]
|
wat een zin zeg.....
|
|
Gast (80.127.222.xxx)
op 14-11-2005 om 11:46
|
egt een vette game hoor *D ik kon niet wachte e nik heb hem al heheheh }> 8)
|
|
Gast (84.24.165.xxx)
op 20-11-2005 om 12:16
|
vet gaaf |(
|
|
Gast (62.216.11.xxx)
op 30-11-2005 om 13:29
|
:) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :)
|
|
Gast (82.174.27.xxx)
op 30-11-2005 om 14:03
|
geen mening :) :( ;) :D *D }> :'( :P :9 8) _O_ :? :X |( :r :r |( :X :? _O_ 8) :9 :P :'( }> *D :D :D
|
|
Gast (82.174.27.xxx)
op 30-11-2005 om 14:04
|
over welk is het eigenlijk :?
|
|
Gast (82.174.27.xxx)
op 30-11-2005 om 14:05
|
zeer tof *D *D *D
|
|
Gast (84.24.125.xxx)
op 01-12-2005 om 18:40
|
is het een leuke game *D
|
|
Gast (84.24.125.xxx)
op 01-12-2005 om 18:40
|
he
|
|
Gast (62.194.170.xxx)
op 10-12-2005 om 18:53
|
nou Sorry hoor maar ik vindt The Age of Kings ( deel 2 ) veel en veel leuker om te spelen. Ik heb zelf meer met hou het simpel. Nu zijn er weer veel dingen bijgekomen waar je op moet letten en toen ik het begon te spelen snapte ik er werkelijk helemaal niks van met die stad en die bevolkingen waarmee je vrienden kan worden. Ik speel deel 2 nog steeds dagelijks en heb daar nu nog meer plezier aan dan deze. OK de beelden zien er veel beter uit maar waarom moest dat standaard beeld ( mapje rechtsonderin, gebouwen rechtsonderin ) nou were helemaal anders. Ik vindt het heel onoverzichtelijk geworden. geef mij maar gewoon een age of empires waarmee je gewoon nieuwe units kan maken met VOEDSEL in plaats van nu ineens geld ed. Maar goed das mijn mening en velen zullen het spel wel geweldig vinden. Ik hou het nu weer gewoon bij The age of kings. Vind dat tijdperk toch ook een stuk leuker persoonlijk.
|
|
Gast (62.194.170.xxx)
op 10-12-2005 om 18:54
|
gebouwen linksonderin bedoel ik
|
|
Gast (80.61.242.xxx)
op 26-12-2005 om 13:54
|
nee hoor. k vind aoe III veel beter. eindelijk eens lekker schieten
|
|
Pagina:
1
|
2
|
|
|
|