Feature: Gamecharacter: Rayman
Door Joni Philips op 21-05-2014 om 07:50
|
Bron: Gamed
|
Jaarlijks produceert de game-industrie duizenden games, maar zelden vinden we interessante personages. In onze Gamecharacter-feature blikken we regelmatig terug op een personage dat ons jarenlang is bijgebleven.
Een grote meerderheid van interessante gamepersonages vindt zijn afkomst in Japan en Noord-Amerika, maar ook in Europa worden heel wat leuke karakters bedacht. Vandaag verhuizen we naar Frankrijk waar Michel Ancel op twintigjarige leeftijd het concept van Rayman bedacht. Ancel was enkele jaren eerder begonnen te werken bij Ubisoft, waarbij hij vooral werkte als grafisch artiest en programmeur voor andere producers. Tijdens deze periode moest hij personages van anderen tot leven brengen, maar tijdens vrije momenten tekende hij vaak sketches van potentiële personages. In 1992 tekende hij zijn favoriete personage: een gek figuurtje zonder armen, benen of nek. Het ontbreken van ledematen maakte het zeer gemakkelijk om hem te animeren, maar het opende ook gameplay mogelijkheden. Zo kon hij zijn vuist afvuren om vijanden van een afstand aan te vallen. Hij werkte het idee verder uit en kreeg de toestemming om het uit te werken tot een game.
Oorspronkelijk zou de game op de Super Nintendo verschijnen, maar de Super Nintendo versie werd geschrapt en vervangen door een Atari Jaguar variant die de definitieve versie werd. Tijdens de ontwikkeling van de Atari Jaguar versie gebruikte men raytracing software voor het tekenen van de graphics, wat Ancel inspireerde voor de naam Rayman. In deze periode werd ook de basis gelegd voor de persoonlijkheid van Rayman waarbij Indiana Jones, Star Wars, Robin Hood en de cartoons van Tex Avery als basis dienden. De sketches van Tex Avery zorgden hierbij voor de overdreven tekenfilmaspecten van het karakter. Zijn rebelse natuur komt dan weer uit Star Wars en Robin Hood, waarbij hij het steeds opneemt tegen het grote kwaad ondanks de grote tegenstand. Van Indiana Jones behoudt hij dan het humoristische kantje. Dit geestige, soms kinderachtige blijft altijd aanwezig, ongeacht de gevaren waarin Rayman verkeert. Op momenten wordt hij zelfs wat arrogant, waarbij dit versterkt wordt in Rayman Raving Rabbids waar de Rabbids hem als beroemdheid behandelen. Ondanks die verhoogde aandacht blijft hij echter steeds bezorgd over zijn vrienden.
Er zijn lichte evoluties in zijn persoonlijkheid door de games heen, maar dat is niets vergeleken met de evolutie van zijn eigen oorsprong. Deze zijn namelijk sterk gewijzigd over de games heen. Het oorspronkelijke idee was dat Rayman eigenlijk een tienjarige jongen was die in de computerwereld werd getransporteerd. Dit verhaal werd echter verwijderd en zijn herkomst werd ambigu gelaten in het origineel. In Rayman 2 werd het verhaal veranderd, waarbij Rayman de enige van zijn soort blijkt te zijn en hij op een onbekende manier in de Glade of Dreams belandt. Waar hij vandaan komt, wist niemand; maar ze dachten dat hij gezonden werd door de Goden om hen te redden. Bij Rayman Origins werd dit dan weer aangepast. Hier blijkt Rayman een creatie van enkele nimfen die hem gemaakt hebben uit Lums om de nachtmerries van de Creator te stoppen. Onderweg verloren ze echter enkele Lums waardoor ze hem geen ledematen konden geven. Zijn exacte afkomst is dus zeker nog voer voor discussie in toekomstige games.
Het feit dat wij, en hijzelf eigenlijk ook, niets weten over zijn oorsprong, houdt hem echter niet tegen om een held te zijn. Rayman is een veelzijdig personage met vele aanvallen, waarbij hij die aanvallen nodig heeft om zijn vrienden en zijn wereld te beschermen. Het redden van de wereld is een belangrijk tijdverdrijf voor Rayman, maar hij heeft ook een uitermate sportief kantje. Hij is fan van basketbal, voetbal, golfen, turnen, bowlen en karten. In het begin kon hij niet zwemmen, maar door de games heen werkte hij aan deze vaardigheden. In zijn latere games is hij een volleerd zwemmer. Hij heeft eveneens een artistiek kantje. Hij schildert bijvoorbeeld graag, en met zijn harmonica en ukelele maakt hij ook de nodige muziek. Die kantjes zien we echter niet vaak binnen de games. In tegenstelling tot Mario schittert Rayman in de eerste plaats in platformgames, waarbij dat voor ons absoluut geen probleem is. Zijn platformgames blijven namelijk altijd leuk en we hopen er dan ook in de toekomst nog meer te zien.
|
|
|
|
07:52 Call Me Tonight
07:49 Far Cry 4 verhaal lekt vroegtijdig uit
|
Reacties (4) |
|
Pagina:
1
|
|
PwnStrike
op 21-05-2014 om 08:39
[Niv: 27 / Exp: 1374]
|
Hij is cool
|
|
Gast (77.251.22.xxx)
op 21-05-2014 om 08:50
|
de (oorsponkelijke) mascotte van Ubisoft
|
|
Gast (83.163.152.xxx)
op 21-05-2014 om 21:03
|
Ik kan nergens vinden dat Rayman ooit Ubisoft's mascotte was, vraag me af hoe je erop komt...
|
|
Gast (82.171.224.xxx)
op 23-05-2014 om 00:17
|
Krijg tranen als ik terugblik na oude helden en dagen op de PSX.
|
|
Pagina:
1
|
|
|
|
|
|
Titel: |
Gamecharacter |
|
Type: |
Feature |
|
Releasedatum: |
Niet |
|
Ontwikkelaar: |
Gamed |
|
Uitgever: |
Gamed |
|
Media: |
Geen media gevonden
|
|
|