Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
26 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
25 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
24 April 2024 
(0) 
(0) 
23 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
22 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
21 April 2024 
(0) 
20 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
06 April 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 April 2024 
(1) 
(0) 
(2) 
04 April 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 April 2024 
(1) 
(0) 
Stellar Blade
TopSpin 2K25
WWE 2K24
South Park: Snow Day!
Feature:

Zijn Erfenis: Yu Suzuki


Door Joni Philips op 11-03-2014 om 07:49
Bron: Gamed

Een menselijk leven is kort en eindig, maar de nalatenschap van sommige mensen gaat veel langer mee. In ‘Zijn Erfenis’ bekijken we de nalatenschap van de iconen van de game-industrie. Vandaag werpt Gamed een blik op Shenmue-bedenker Yu Suzuki.

Over de jaren ontwikkelde Yu Suzuki vele iconische games, maar oorspronkelijk leek Suzuki nooit in de game-industrie terecht te komen want tijdens zijn jeugd dacht hij enkele compleet andere paden in het leven te kiezen. Suzuki, die geboren werd op 10 juni 1958, kende een liberale opvoeding waarbij zijn ouders hem aanmoedigden om muziek te spelen en zich te interesseren in kunst. Dit zorgde ervoor dat hij ooit gitaar ging spelen, maar dat lukte hem niet zo goed. Een carrière als muzikant werd het dan ook niet. Tekenen verliep hem veel beter, en hij dacht er dan ook aan om later illustrator te worden, maar deze droom liet hij varen. Ook de droom om net zoals zijn beide ouders leraar te worden, liet hij voorbij gaan; en om tandarts te worden moest hij eerst door een toegangsexamen raken. Na lang twijfelen vond hij echter de ideale studierichting: informatica. Tijdens zijn kindertijd speelde Suzuki graag met blokken waarmee hij dan huisjes, wagens of robots maakte; en hij vond dat programmeren grote gelijkenissen vertoonde met het spelen met de blokjes. Ook hier moet je de juiste elementen op elkaar aansluiten.

Op 25-jarige leeftijd studeerde Suzuki af als programmeur waarna hij een baan kreeg bij SEGA Enterprises in hun bekende studio AM2. Hij begon er als programmeur waarbij hij startte met de ontwikkeling van een 2D boksgame, Champion Boxing welke in 1984 verscheen. Die game werd snel vergeten, maar zijn volgende game zou ons veel langer bijblijven. Hij bedacht er namelijk Hang-On, een arcadegame waarin de speler op een grote motor kruipt en de game bestuurt door te leunen op de motor. Dat was echter niet de enige game die hij in 1985 lanceerde, dat jaar kwam hij ook met Champion Pro Wrestling en de semi-3D third person shooter Space Harrier. Space Harrier en Hang-On gebruikten hierbij dezelfde hardware, welke hij mee hielp ontwikkelen. Ook in 1986 ontwikkelde hij een drietal games waaronder OutRun, één van de eerste racegames met meerdere paden; en Super Hang-On. Dankzij Space Harrier, OutRun en Hang-On was Yu Suzuki één van de sterren geworden van AM2 waardoor SEGA hem sterk vertrouwde met de ontwikkeling van hun arcadegames. Ze waren absoluut overtuigd van zijn talent.


Suzuki stelde niet teleur. 1987 bracht ons zowel After Burner als After Burner II, in 1988 kwam Power Drift, in 1989 Turbo Outrun en in 1990 de spirituele opvolger van After Burner, G-LOC: Air Battle. Op dat moment introduceerde SEGA de Model 1, een nieuwe arcadekast die echte 3D graphics toeliet. Yu Suzuki was meteen gewonnen voor het idee en hij kwam in 1992 met Virtua Racing, een realistische Formula 1 racegame die veel lof kreeg omwille van zijn realistische graphics. De game wordt algemeen beschouwd als de grondlegger voor de markt van 3D racegames en hij droeg mee aan de populariteit van 3D games. Ten tijde van Virtua Racing overheersten de Super Nintendo en de SEGA Mega Drive namelijk de game-industrie. Op die consoles kon je bijna alleen maar 2D games spelen. Een jaar later zou Suzuki bewijzen dat ook 3D vechtgames een goed idee zijn. In 1993 kwam namelijk Virtua Fighter dat onder andere als inspiratie diende voor Tekken en Soul Calibur. Het werd ook de eerste Japanse game die werd opgenomen in de collectie van het Amerikaanse Smithsonian museum voor technologische innovatie.

In 1994 deed hij dan weer hetzelfde voor shooters met Virtua Cop. De makers van onder andere Time Crisis, The House of the Dead en GoldenEye 007 wezen naar Virtua Cop als inspiratiebron. Suzuki revolutioneerde op drie jaar tijd drie genres. Tijd voor een pauze dus. De komende jaren zou hij onder andere Virtua Cop 2 en Virtua Fighter 2 ontwikkelen. Ook Ferrari F355 Challenge kwam in deze periode. De game was één van de meest realistische racegames van de tijd, waarbij Ferrari racepiloot Rubens Barrichello overwoog om een arcadekast te kopen zodat hij ook thuis kon oefenen. Lees die zin nu even opnieuw. De game was zo realistisch dat de bestuurder van een Formula 1 racewagen hem wilde spelen om te oefenen. Ondertussen legde hij echter de basis voor zijn grootste culthit, Shenmue, welke in hetzelfde jaar 1999 verscheen. De game was een ambitieuze titel waarin de speler rondloopt in een echte, levende stad en daar een groots avontuur beleeft. Twee jaar later kwam het vervolg Shenmue II dat de gameplay verder verfijnde.


Beide games kregen goede cijfers, maar door de lange ontwikkeltijd en lage verkopen waren zowel Shenmue als Shenmue II een flop waardoor Shenmue III – de afsluiter van de trilogie – onmogelijk werd. De games inspireerden wel onder andere de latere Yakuza-serie. Ook de Quick Time Events uit de game werden al snel opnieuw gebruikt in Resident Evil 4 en God of War. Tegenwoordig zijn ze dan ook niet meer weg te denken uit de game-industrie. Na Shenmue II verdween Yu Suzuki echter stilletjes uit beeld. Hij begeleidde de ontwikkeling van Virtua Fighter 4, Virtua Cop 3 en OutRun 2 waarna hij zag dat het goed was. Hij besloot een kleinere rol aan te nemen bij SEGA, hij zou aan de slag blijven als adviseur, maar de effectieve ontwikkeling liet hij over aan zijn voormalige werknemers. Ondertussen zijn we tien jaar verder en Suzuki werkt nog steeds binnen deze rol bij SEGA. In 2008 ontwikkelde hij zelfs nog SEGA Race TV dat een beperkte release kreeg.

Buiten SEGA ging het echter niet goed met Yu Suzuki. In samenwerking met SEGA en JCEntertainment opende hij in 2004 de studio DigitalRex. Deze studio werd opgericht om Shenmue Online te ontwikkelen, maar de ontwikkeling werd geplaagd door problemen. Uiteindelijk besloot men de titel gewoon te annuleren waardoor SEGA en JCEntertainment maar liefst $26 miljoen verloren. In 2009 werd de ontwikkelaar ook gewoon gesloten, hun andere titels Psy-Phi en een onbekende sportgame werden namelijk ook geannuleerd waardoor een verderzetting van het bedrijf niet logisch leek. In 2010 opende Suzuki opnieuw een firma, namelijk YS.Net. Deze studio debuteerde met Shenmue City, een titel die bedoeld was om fondsen te werven voor Shenmue III. De game flopte echter waardoor Suzuki maar aan de slag ging met een tweetal iPhone titels, Cool Champ en Shooting Wars. Beide presteerden niet slecht, maar waren zeker geen succes. Suzuki lijkt zijn carrière dan ook op een zure noot te eindigen. De man ontwikkelde vele toppers, maar uiteindelijk werden de verwoede pogingen om Shenmue III te maken, de dood van zijn carrière.


15:33  [GC] Eerste aanwezigen bekend gemaakt
07:48  Kinect Sports Rivals
 Reacties (4)
 Pagina: 1
Gast (109.139.31.xxx) op 11-03-2014 om 13:48
Interessant artikel en goed geschreven.Respect

Gast (77.175.168.xxx) op 11-03-2014 om 16:33
A fallen icon:(

Xavior op 11-03-2014 om 19:19 [Niv: 121 / Exp: 6068]
Yu Suzuki geeft op de GDC een lezing over Shenmue samen met een Amerikaanse collega die destijds goed geholpen heeft met deel 1 en 2. Geruchten gaan ook dat Sony zo dik gesponsord heeft voor een deel 3 zodat dit een exclusive wordt.
En by the by, officieel hoort shenmue te eindigen bij chapter 16 dus als dit zo is verwacht ik nog wel een deel 3, 4 en 5. Bron: http://www.the-nextlevel.com/features/interviews/am2/


Gast (84.195.237.xxx) op 11-03-2014 om 19:59
Een echte legende _O_

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Zijn Erfenis
Type:
Feature
Releasedatum:
Niet
Ontwikkelaar:
Gamed
Uitgever:
Gamed
Media:
Geen media gevonden