Onlangs werd de PlayStation 4 dan eindelijk aan ons gamers onthuld, waarbij we op divers gebied werden verrast. Hoewel third-party ontwikkelaars hun ontwikkelkits al enige tijd hadden wist Sony ook deze bedrijven te verrassen.
In gesprek met VideoGamer laat Just Add Water CEO Stewart GIlray weten dat de third-party ontwikkelaars niet wisten dat de console 8GB aan GDDR5 RAM in zich had. De bedrijven werden in eerste instantie verteld dat dit de helft was, pas toen lead architect Mark Cenry op het podium het dubbele vermelden werd dit ook voor hun bekend.
Gilray, die zelf aan een nog onbekende PlayStation 4 titel werkt, waren er slechts enkele first-party ontwikkelaars die afwisten van de 8GB voorafgaande aan de aankondiging. Volgens hem waren de meeste, of mogelijk zelfs alle third-party bedrijven, compleet verrast.
quote: "It's a fantastic amount of memory, especially DDR5 memory, because it's so fast you don't have to have everything there at once. You can swap it in and out instantly, effectively. But when they said 8GB it was like, 'Ooookay.'"
Volgens Gilray is het verder een bijkomende bonus dat het geheugen van het systeem apart is gesteld van het geheugen van de games.
Door de uitspraken van Gilray lijkt het alsof third-party ontwikkelaars de PlayStation 4 titels tegen lagere specificaties hebben ontwikkelt dan wat de console daadwerkelijk aan kan. Dit zou mogelijk verklaren waarom Thief, draaiend op de Unreal Engine 3, mogelijk een 30fps cap heeft, maar een bevestiging hiervan krijgen we niet.
|