Als je het verleden en het heden bestudeert, kun je de toekomst beter voorspellen. Dat is één van de redenen om terug in de geschiedenis te gaan. Hier op Gamed gaan we generatie per generatie terug in de tijd tot aan de oerknal van het gamen, in de hoop om je zo een beter beeld van het fenomeen te geven. Ondertussen zijn we al aangekomen bij de eerste generatie consoles. Na deze week blijft dus nog enkel de oerknal van het gamen over.
De eerste console
De Magnavox Odyssey was in 1972 de eerste videogameconsole voor thuisgebruik. De console werd ontwikkeld door Ralph Bear, als vader van de eerste console is hij misschien wel de geestelijke vader van de videogamewereld die we nu kennen. Zijn prototype was in 1968 al afgewerkt maar pas in 1972 werd de console uitgebracht door Sanders Associates. Binnen het bedrijf was er kritiek op de console, die kritiek was duidelijk ongegrond want het was het best verkopende product van het bedrijf. Deze console is zeer speciaal want het is één van de weinige analoge consoles in plaats van een digitale. Nog iets apart is de krachtbron, deze console werkte op batterijen. Deze twee factoren zorgden samen voor trage controllerreactie, slechte graphics en geen geluid.
Bovenaanzicht Magnavox Odyssey
De Magnavox gebruikte een cartridge slot, er stond echter geen software op de cartridge. Hij diende alleen maar om het signaal van de console aan de televisie te veranderen, zo kreeg je alsnog een andere game. Er werden ook schermen geleverd om voor de televisie te zetten om kleurengraphics na te bootsen. De console kon nog geen data opslaan dus werden er kaarten en scoretabellen bij de games geleverd zodat je jouw hoge scores kon bijhouden.
De cartridges van de Magnavox Odyssey
De console werd maar in een klein aantal landen uitgebracht. In Japan werd de marketing en distributie geregeld door Nintendo en ging alles goed. In de Verenigde Staten, Australië, de Sovjet-Unie, Israël, Venezuela en zeven Europese landen waaronder België (maar Nederland niet) werd de distributie door Magnavox geregeld. De console was wel innovatief maar faalde licht op een ander gebied, marketing. De reclame voor de console liet denken dat je hem alleen kon gebruiken als je een Magnavox televisie had.
Dat was echter een klein minpunt want de console was succesvol genoeg om een add-on te krijgen, een Light Gun. Die was echter zeer simpel, richt op een lichtbron en het wordt geregistreerd als een hit. Je moest dus gewoon op je lamp richten om goed te spelen. In drie jaar tijd werden er ongeveer 350.000 consoles en 80.000 Light Guns verkocht.
|