Als je het verleden en het heden bestudeert, kun je de toekomst beter voorspellen. Dat is één van de redenen om terug in de geschiedenis te gaan. Hier op Gamed gaan we generatie per generatie terug in de tijd tot aan de oerknal van het gamen, in de hoop om je zo een beter beeld van het fenomeen te geven. Ondertussen zijn we al aangekomen bij de eerste generatie consoles. Na deze week blijft dus nog enkel de oerknal van het gamen over.
De allereerste videogamerechtszaak
Op 24 mei 1972 bezocht Nolan Bushnell de voorstelling van de Magnavox Odyssey waar onder andere Table Tennis werd getoond. Op 27 juni richtte Bushnell Atari op en daarna ontwikkelde hij samen met een werknemer de Pong Arcademachine. Wanneer, jaren later, de game populair werd klaagde Magnavox Atari aan. Pong zou een kopie zijn van Table Tennis en de rechter gaf Magnavox gelijk, het proces werd onderling geregeld en Atari moest een betaald bedrag per exemplaar van Pong aan Magnavox betalen. In het decennium daarna klaagde Magnavox Nintendo, Activision, Mattel en nog vele andere makers van arcademachines aan. Magnavox won al deze processen waardoor de winst van het bedrijf opliep tot 100 miljoen dollar in tien jaar, een gigantisch bedrag voor de gamewereld anno jaren '70.
Tennis for Two of Table Tennis? Nee, het is gewoon Pong.
Een thuisversie van Pong
In 1975 kwam Atari met een thuisversie van Pong, de meeste winkelketens wilden de console niet verkopen na de slabakkende verkopen van de Magnavox. De console werd in de zomer van 1975 op de Consumer Electronics Show voorgesteld, een beurs die nu nog altijd gebruikt wordt, zo zou de PlayStation 3 er in januari speelbaar zijn. Kort na de beurs werd Atari gecontacteerd door winkelketen Sears, in ruil voor de exclusieve verkoop van de console bestelden zij direct 150.000 consoles en hielpen met de productie. De thuisversie verkocht goed en was vergelijkbaar met de arcadekast, alleen kon je bij deze versie je highscore zien.
Thuisversie Pong
Coleco en een vijftiental Telstar varianten
In 1976 kwam ook Coleco naar de markt met een console, de Coleco Telstar die uiteindelijk in bijna vijftien varianten zou verschijnen. De consoles verschilden amper van elkaar, alleen het aantal games en de afwerking varieerde. De belangrijkste variant was de Coleco Telstar Marksman die met zes kleurengames, twee padjes en een Light Gun geleverd werd. Vier van de zes games waren sportgames die op Pong leken, de twee andere games hadden gewoon de Gun nodig. De console kwam met drie moeilijkheidsgraden, een unicum voor de periode.
Coleco Telstar Marksman
|