Lang niet iedere in ontwikkeling zijnde titel ziet daadwerkelijk het levenslicht, zo ook niet een spionagetitel die BioWare in de maak had.
De RPG zou in ontwikkeling zijn rond 2009 en als werktitel 'Agent' hebben gehad, niet te verwarren met de game van Rockstar. BioWare's Trent Oster laat weten dat dit spannende project uiteindelijk de recessie niet zou overleven, waarbij de inspiratie werd gehaald uit de James Bond films.
In gesprek met Eurogamer laat Oster weten dat het concept voort kwam uit het idee dat James Bond niet alleen draait om geweren en het vueren op tegenstanders. Hij is een manipulator, een getalenteerde vechter en een geheim agent. Doel was om dit te combineren met Jason Bourne, een man die zijn herkomst niet kent maar wel extreem dodelijk is.
De titel moest digitale acteerprestaties naar een hoger niveau tillen en tegelijkertijd drama centraal stellen middels intense scenes. Als voorbeeld noemt Oster een moment uit de tweede Jason Bourne film waarbij hij een vijand verstikt met een boek; het waren dit soort intense momenten die in het spel naar voren moesten komen.
De reden dat het project er nooit kwam was omdat Electronic Arts geen geloof had in de titel. En zoals Oster reflecteert: 'Wanneer het bedrijf er niet achter staat maakt het niet uit hoe hard je ervoor vecht, het zal simpelweg niet gebeuren'.
|