Jaarlijks produceert de game-industrie duizenden games, maar zelden vinden we interessante personages. In onze Gamecharacter-feature blikken we regelmatig terug op een personage dat ons jarenlang is bijgebleven.
Vandaag verschuiven we onze blik naar Frankrijk, waar Rayman-bedenker Michael Ancel de schattige 'Rabbids' bedacht. Na Rayman, Rayman 2 en Rayman Arena had Ancel nood aan een nieuwe uitdaging, wat hem leidde naar Beyond Good & Evil en Peter Jackson's King Kong: The Official Game of the Movie. Na zijn uitstapjes wilde hij terugkeren naar Rayman met Rayman 4, een traditionele actie-platformer waarin gemene zombie-konijnen de hoofdrol zouden spelen. De game zou op verschillende platforms verschijnen waaronder de Wii, waarbij die laatste de game sterk beïnvloedde. Eens Ubisoft Montpellier een development kit van de Wii in handen kreeg, begon de game echter steeds verder te evolueren. Men begon meerdere gameplay-types toe te voegen waardoor de game uiteindelijk veranderde tot een collectie minigames. Ook besteedde men meer aandacht aan de vijanden, zodat we uiteindelijk de Rabbids kregen die we vandaag kenden.
De zombie-konijnen van weleer werden het centrale punt van de game en kregen veel meer persoonlijkheid. In plaats van een horde zielloze konijntjes kregen ze allemaal een eigen karakter. In de eerste versie zien we onder andere een Rabbid die een superheld wil zijn en enkele Rabbids die niets liever doen dan dansen. Ook in de virale marketingvideo's krijgen ze allemaal een eigen persoonlijkheid, waarbij we onder andere een Assassin's Bunny en een Sam Fisher Bunny zien passeren. Op deze manier zien we toch verschillen tussen de verschillende Rabbids die allemaal dezelfde vorm hebben. Ze zijn allemaal wit met grote ronde ogen die standaard blauw zijn, maar rood worden als ze schreeuwen. Ze hebben typisch een kleine mond welke bijna hun hele gezicht overneemt wanneer ze schreeuwen, waardoor hun tanden zichtbaar worden, wat meestal gepaard gaat met een luide Bwaaah.
Dat schreeuwen doen ze vaak, want de konijntjes zijn zeker niet normaal. Ze doen niets liever dan andere mensen of dieren lastig vallen, af en toe slaan ze zelfs elkaar met veel plezier in elkaar. Door de games heen hebben ze onder andere met koeien geworpen, kleine Globoxes ontvoerd en veelvuldig geprobeerd om Rayman te doden. In Rayman Raving Rabbids 2 en Rabbids Go Home werden zelfs normale mensen het slachtoffer van de konijnen. Gelukkig voor ons hebben ze een zeer kort geheugen en vergeten ze vaak snel wat ze aan het doen waren, zodat ze kunnen overschakelen op hun andere hobby's als dansen. Bij het horen van het minste beetje muziek beginnen ze er onmiddellijk mee. Ze zijn ook duidelijk niet erg snugger, zelfs de meest eenvoudige voorwerpen brengen hen compleet in de war.
De verandering van zombie-konijnen naar de gekke buitenaardse konijntjes bleek wel zeer intelligent, zelfs buiten hun games om blijken ze zeer bekend. Binnenkort komt er een televisieserie op Nickelodeon en ook de merchandising is zeer populair. Je kunt overal Rabbids poppetjes, figuurtjes en knuffels vinden. Zelfs Rabbids t-shirts zijn verkrijgbaar. Het lijkt er dan ook op dat de rol van de Rabbids nog lang niet uitgespeeld is. Waarschijnlijk zullen we nog veel avonturen van hen zien, te beginnen met Rayman Legends waarin ze een kleine bijrol spelen. Daarna kunnen ze echter weer op een eigen avontuur, de vraag is alleen wat hun volgende bestemming wordt. Ze hebben namelijk al onder andere naar de Maan en door de tijd gereisd, en maakten een verschijning op Rayman's televisie. Wat brengt hun volgende groots avontuur? Dat zullen we hopelijk in 2013 ontdekken.