Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
25 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
24 April 2024 
(0) 
(0) 
23 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
22 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
21 April 2024 
(0) 
20 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
06 April 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 April 2024 
(1) 
(0) 
(2) 
04 April 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 April 2024 
(1) 
(0) 
(3) 
30 Maart 2024 
(1) 
(0) 
Stellar Blade
TopSpin 2K25
WWE 2K24
South Park: Snow Day!
Feature:

Gamecharacter: Big Daddy


Door Joni Philips op 10-11-2012 om 12:03
Bron: Gamed

Jaarlijks produceert de game-industrie duizenden games, maar zelden vinden we interessante personages. In onze Gamecharacter-feature blikken we regelmatig terug op een personage dat ons jarenlang is bijgebleven.

De meeste iconische game-personages maken verschijningen over een hele serie games, waarbij ze vaak de hoofdrolspeler zijn. Het is echter niet nodig om het hoofdpersonage te zijn om beroemd te worden, zo bewees de Big Daddy uit de originele BioShock. Hoewel de game vele memorabele momenten kende, was niets meer definiërend voor de game dan de Big Daddy, de machtige, angstaanjagende monsters door de game wandelden terwijl ze hun kleine zus oftewel “Little Sister” beschermden. De monsters waren hierbij zeer gek. Hoe wild ze ook op je afkwamen, zo lief waren ze voor het kleine meisje dat ze beschermden. Het ene moment zette hij met zijn drilboor de aanval in op tientallen Splicers, het volgende moment zette hij het meisje knielend rustig op de grond om haar haar huis te laten binnengaan. De Little Sister voelt zich dan ook perfect veilig bij de Big Daddy die haar als een kleine prinses behandelt. De Big Daddy is een ‘vader’ die zijn ‘dochter’ beschermt tegen de Splicers die haar misbruiken.


Die opvallende acties vertalen zich ook naar de interactie tussen de speler en de Big Daddy; de meerderheid van de Big Daddy heeft geen interesse in de speler. Als je op hun pad staat, zullen ze je uit de weg schoppen; maar aanvallen doen ze niet. Dat doen ze pas wanneer jij hen aanvalt, puur om hun Little Sister te beschermen. Op deze momenten zijn ze echt verwoestend. Met name op de hogere moeilijkheidsgraden kan een Big Daddy je met gemak aan zijn drilboor reigen. Meestal was het dan ook gewoon veiliger om hen compleet te negeren. In de strijd met de Big Daddy kwam juist de speler vaak over als het monster, de speler moest hem namelijk alleen maar aanvallen om bij die kleine meisjes te komen, en zelfs als je hen besloot te redden, had je uiteindelijk nog hun grote broer gedood. Het is iets wat pijnlijk duidelijk wordt als je kijkt hoe ze hem liefkozend Mr. Bubbles noemen en hoe ze afscheid nemen van hen.

De implementatie van de Big Daddy was ook redelijk uniek. Aan het begin lijken het gevaarlijke beesten die alles proberen te doden, maar via Audio Diaries leer je steeds meer over hun origine. Net zoals de Splicers waren de Big Daddy namelijk origineel ook mensen. Sommigen kozen ervoor om zichzelf te laten veranderen om de meisjes te beschermen, anderen werden gedwongen. Voor allen was de verandering verregaand en definitief. Ze verloren hun stem, hun uiterlijk en zelfs hun geest; enkel de liefde voor de Little Sisters werd bewaard. Later mochten we zelfs zelf in de huid kruipen van een Big Daddy, in BioShock veranderden we onszelf aan het einde van de game in een Big Daddy om verder te komen terwijl we in de sequel één van de oudste Big Daddy mochten spelen. Die laatste speelde gelukkig wat minder log dan een traditionele Big Daddy. In beide onderdelen was de Little Sister-Big Daddy relatie ook van vitaal belang zodat we duidelijk inzicht kregen in de belangrijkste motivatie.



Het iconische uiterlijk van de Big Daddy hielp ook zeker; in het origineel verschenen de Big Daddy in twee variaties, namelijk de Rosie en de Bouncer waarbij die laatste dankzij zijn drilboor toch de meest opvallende was. Ook de Rosie was echter memorabel en zeer gevaarlijk met zijn Rivet Gun die massieve schade aanricht. Latere iteraties konden weliswaar minder boeien mede door de mindere impact van BioShock 2, maar Rosie en Bouncer blijven memorabel. De Big Daddy was dan ook een iconische vijand, maar eentje waarvan de toekomst onzeker is. Buiten BioShock en BioShock 2 maakt de Big Daddy ook een verschijning in PlayStation All-Stars: Battle Royale; maar dat lijkt meteen ook het laatste wapenfeit voor de Big Daddy. In de volgende BioShock wordt de onderwaterwereld Rapture namelijk achtergelaten en zullen we dus een nieuwe serie vijanden zien. Wat betekent dat voor de Big Daddy? Enkel de potentiële BioShock film kan hem nog redden. En anders wordt het hopen dat men enkele Big Daddy heeft geďmporteerd in Columbia.


12:05  Star Wars: The Old Republic met Free-2-Play Trailer
12:03  Meer beelden Rabbids Land
 Reacties (4)
 Pagina: 1
Alpha Centyros op 10-11-2012 om 16:53 [Niv: 43 / Exp: 2166]
"terwijl ze hun kleine zus oftewel “Little Sister” beschermden"

"De Big Daddy is een ‘vader’ die zijn ‘dochter’ beschermt"

Goed dat je consistent blijft

Joni Philips (Eindredacteur) op 10-11-2012 om 17:55 [Niv: 1181 / Exp: 59057]
Kleine zus is nu eenmaal de vertaling van Little Sister. Kan ik weinig aan doen.

Alpha Centyros op 10-11-2012 om 19:06 [Niv: 43 / Exp: 2166]
Je hebt erg goed je best gedaan met de vertaling van Little Sister, maar daar had ik het niet over. Je impliceert eerst dat de Little Sister het zusje is van de Big Daddy, vervolgens zeg je dat de Little Sister de dochter is van de Big Daddy. Dat is nu eenmaal inconsistent blijven, kan ik weinig aan doen.

Joni Philips (Eindredacteur) op 10-11-2012 om 19:17 [Niv: 1181 / Exp: 59057]
Het wordt een Little Sister genoemd, maar de manier dat het uitgewerkt is eerder als een vader die zijn dochter beschermt.

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Gamecharacter
Type:
Feature
Releasedatum:
Niet
Ontwikkelaar:
Gamed
Uitgever:
Gamed
Media:
Geen media gevonden