Als je het verleden en het heden bestudeert, kun je de toekomst beter voorspellen. Dat is één van de redenen om terug in de geschiedenis te gaan. Hier op Gamed gaan we generatie per generatie terug in de tijd tot aan de oerknal van het gamen, in de hoop om je zo een beter beeld van het fenomeen te geven. We beginnen bij de zesde generatie consoles en handhelds, een generatie die bijna ten einde loopt.
Het Retro-era:
De emulatie- en romwereld bereikte zijn piek, niet alleen op PC maar ook op sommige consoles en handhelds kan je nu al retrogames spelen. Vooral NES, SNES, Sega Master System en Genesis games zijn populair bij de downloaders. Maar ook andere developers spelen handig in op de trend om terug in het verleden te graven. Nintendo bleef, vooral op de GBA, port na port van NES en SNES games uitbrengen.
Terug naar de Oudheid
Andere developers kregen hetzelfde idee maar wilden er ofwel minder geld uitslaan ofwel gamers iets extra bieden. Midway, Capcom en Atari onder andere brachten retrocollecties uit aan budgetprijs waardoor we enkele games voorgeschoteld kregen die we nog nooit gespeeld hadden. Daarnaast verschenen er ook nog een reeks licht geupdate games, zoals Final Fantasy Origins en Metroid Zero Mission. Ten laatste zagen we ook een heropleving van enkele oude franchises met als belangrijkste namen Metroid en Prince of Persia. Zij kregen namelijk sinds het SNES tijdperk geen deftige game meer tot de start van het nieuwe millennium.
De controverse:
De games werden deze generatie nog gewelddadiger en meer controversieel. Grand Theft Auto III was nog maar het topje van de ijsberg als we nu kijken naar games zoals Manhunt en Bully. De trend begon al in 1978 maar na de aanslagen van 11 september en de moorden op Columbine High werd de controverse nog erger. Games werden gezien als het grote kwaad, want zij waren trainingsmethodes voor moordenaars en maakten de gamers gewelddadig waardoor ze moorden pleegden.
Grand Theft Auto III
Overal ter wereld werden er spellen geband, rechtszaken gevoerd tegen videogames en developers, en petities tegen games zoals Bully. En dan hebben we het nog maar enkel gehad over de gewelddadige videogames en niet de seksuele inhoud van sommige spellen zoals San Andreas en BMX XXX. Deze controverse zal hopelijk de volgende generaties afnemen aangezien de volgende generatie ouders ook al in hun jeugd games konden spelen.
Mijlpalen en belangrijke franchises:
Deze generatie zijn er maar twee bepalende titels verschenen die gamers niet snel zullen vergeten, toevallig 2 van de best verkopende titels namelijk Halo en Grand Theft Auto III. Halo is zonder twijfel de meest succesvolle launchtitel voor de Xbox en tot vandaag worden alle FPS vergeleken met Halo. Grand Theft Auto III zorgde voor een nog grotere revolutie door de vrijheid die het aan de gamer gaf, een trend die later door de meest uiteenlopende games, Jak II bijvoorbeeld, gevolgd werd. De game toonde ook dat er een gigantische markt is voor volwassen games waardoor we nu overspoeld worden door games als zoals True Crime, The Getaway, The Godfather en Scarface.
Halo
Een heleboel nieuwe franchises zagen ook het licht in deze periode. Devil May Cry, Viewtiful Joe en Onimusha werden aan het repertoire van Capcom toegevoegd. Sega kwam met Shenmue, Crazy Taxi en Super Monkey Ball. De twee laatste franchises zijn pure fun maar zullen niet blijven hangen in de geest van de gamer, de eerste is echter uitgegroeid tot een culthit en er zijn al jaren wilde geruchten over een nieuw deel in de serie. Max Payne kende misschien niet het succes van een Halo maar de bullettime die geïntroduceerd werd, is sindsdien in mening game gepasseerd. Splinter Cell en Hitman kozen voor een andere aanpak, zij verkozen een Stealth-revival boven het in het wilde weg schieten. Nintendo kwam met het originele Pikmin, mini-game compilatie Wario Ware Inc en Golden Sun. Die laatste was zeker niet de enige nieuwe RPG franchise: Boktai, Dark Cloud, Kingdom Hearts en de Nippon Ichi waren ook duidelijk aanwezig.
|