Wanneer je een winkel binnen stapt en kijkt naar de hedendaagse games zien we veelal dezelfde genres met vooral veel actie, sport en shooters. Slechts sporadisch durft een ontwikkelaar het aan om met een game in een geheel nieuw genre te komen, ontwikkelaar 2K Games weet wel waar dit door komt.
In een interview laat 2K Games baas Christoph Hartmann weten dat de filmindustrie een groot voordeel heeft over de game-industrie, regisseurs kunnen sterke emoties als verdriet of liefde namelijk goed naar voren brengen. In de game-industrie is dit een stuk lastiger te realiseren en dus kiezen veel ontwikkelaars voor de veilige weg, waarbij ze met een shooter of actiegame komen.
De volgende stap bij games is volgens hem het bereiken van fotorealisme, hierdoor is het makkelijker om emoties naar voren te brengen, waarvoor nieuwe genres kunnen worden bedacht. Op de huidige consoles is dit niet mogelijk, waardoor het volgens hem logisch is dat er zoveel actie- en shootertitels op de markt zijn.
quote: "To dramatically change the industry to where we can insert a whole range of emotions, I feel it will only happen when we reach the point that games are photorealistic; then we will have reached an endpoint and that might be the final console."
|