Het spel dat normaal 11 november ging uitkomen maar uiteindelijk 26 november 2003 in de rekken lag is toch de moeite waard. Deze Medal of Honor speelt zich af in de Pacific, waar de Japanners net zo hard tekeer gingen als de Duitsers in Europa. Zoals we dat van de Medal of Honor reeks gewend zijn mogen we in Rising Sun een aantal memorabele gevechten uit de Tweede Wereldoorlog nog eens dunnetjes over doen. Dit maal staan, “As seen on TV”, onder andere Pearl Harbour en The Bridge over the Rivier Kwai in de rij.
Sound
De muziek is dan weer een enorm pluspunt. THX is de medewerker met EA in deze MoH waardoor het fantastische geluid ontstaat. Het is soms alsof je naar een oorlogsfilm aan het kijken bent. Toch ontbreekt er meestal de finishing touch door de levels en omgeving die de muziek begeleiden.
De voetstappen en het herladen is toch wel een klein beetje overdreven. Ze hebben het een beetje luider gemaakt zodat je toch een gevoel krijgt dat je echt aan het stappen bent, maar toch is het een beetje overdreven. Aan de andere kant, het schieten -en het kanonnengeluid is zeer goed nagemaakt. Ook de rijdende tanks zijn zeer realistisch. (niet dat ik weet wat een geluid een tank maakt als hij rijdt). Wel raar dat in de hele jungle geen enkel dier zit buiten een olifant, dat geluid maakt.
Graphics
Het design van de levels is meestal aan de mindere kant, het is slordig, sommige details zijn mooi afgewerkt (vb: de brand op Pearl harbor), maar dan heb je ook juist het omgekeerde waardoor het spel redelijk statisch lijkt (vb: Jungle en de rest van Pearl Harbor). Ook de handen en gezichten zijn slecht en de lippen lopen vaak niet samen met de spraak, zelf moet je jezelf ook richten naar de spreker omdat die anders tegen de lucht praat. Er is eigenlijk niet veel speciaal aan de graphics, behalve af en toe een bepaald ding (vb: een olifant) dat dan weer zo goed als perfect afgewerkt is.
Replay
De verhaallijn van de 2de wereldoorlog (of toch een deel van die oorlog) is erg snel uitgespeeld als je niet naar de bijgevoegde beelden van de echte oorlog kijkt. De multiplayer heeft maar 8 speelbare levels en maar 2 spelmodi. Dit is niet veel, maar het heeft toch veel succes omdat het moeilijker, uitdagender en dus veel leuker is dan de single player. De levensduur is niet zo reëel tegenover de rest van het spel. Jij kunt bijvoorbeeld iemand 2 maal raken en de persoon is dood, maar iemand kan jou raken met een machinegeweer en je bent maar voor de helft dood. Het is natuurlijk handiger, maar het verdoezeld een beetje het reële van het spel.
Conclusie
Het is toch een lichte teleurstelling geworden, dit komt vooral door de AI. Het is niet de MoH die we gewoon zijn. Een paar weken meer ontwikkelingstijd zou geen slecht hebben gedaan aan het spel. De multiplayer is wel zeer goed, maar de single player kon gerust meer afgewerkt worden. Dus ik zeg het nog eens, het is een grote teleurstelling geworden. Zeker na de zeer aangrijpende reclame is het minder dan de verwachting. Het begint zeer leuk, maar wordt slechter.
|