Het spel dat normaal 11 november ging uitkomen maar uiteindelijk 26 november 2003 in de rekken lag is toch de moeite waard. Deze Medal of Honor speelt zich af in de Pacific, waar de Japanners net zo hard tekeer gingen als de Duitsers in Europa. Zoals we dat van de Medal of Honor reeks gewend zijn mogen we in Rising Sun een aantal memorabele gevechten uit de Tweede Wereldoorlog nog eens dunnetjes over doen. Dit maal staan, “As seen on TV”, onder andere Pearl Harbour en The Bridge over the Rivier Kwai in de rij.
Het begint nietsvermoedend een filmpje van een marineschip dat rustig in het water dobbert als een Japanse piloot zijn bommen lost op het schip. De hel breekt los. Het schip staat in brand, matrozen schreeuwen, gejoel en paniek aan boord en opeens ben jij aan boord van datzelfde schip. Veel tijd om na te denken is er niet. In de chaos en vuur is de zaak om zo snel mogelijk naar het dek te spurten om het afweergeschut te bemannen. Onderweg naar het dek heb je natuurlijk ook nog een aantal moeilijkheden, zoals branden blussen en medematrozen helpen. Het tweede deel van die missie moet je in een motorboot met afweergeschut één van de weinige intacte schepen behoeden voor aanvallen van Zero's en Val's. De Medal of Honor-bewerking van de aanval op Pearl Harbor is waanzinnig intensief. Alleen vanaf dat moment wordt het allemaal stukken minder en de moeilijkheidsgraad wordt niet echt hoger.
Gameplay
De besturing is voor iemand die nog nooit MoH heeft gespeeld niet zo gemakkelijk in het begin, maar valt al bij al goed mee. Toch kan het beter, als je de mikknop gebruikt (R1) is het te traag, en als je de knop niet gebruikt, ben je zo langs de persoon voorbij en kan hij ongehinderd op jou beginnen te schieten. Dit valt heel hard op bij de sniper. Framedrops zijn er natuurlijk ook, vooral bij de PS2 versie.
De AI is het grootste probleem van het spel. Hier zijn een paar voorbeeldjes. Je schiet iemand in zijn voet, maar die persoon stormt 2 seconden erna toch alweer op jou af om je aan te vallen. Of mannen die je zien slaan alarm en blijven daarna gewoon in rondjes lopen. Deze fouten mogen echt niet meer gemaakt worden door een ontwikkelaar als EA. Je hebt een single player als in elke MoH, maar deze keer ook een multiplayer waardoor je met iedereen lekker kan oorlogje spelen. De multiplayer wordt minimaal gebruikt maar is wel erg in trek, want de server zit dag in dag uit vol. Een leuk element aan het spel is dat je soms een keuze kunt maken waardoor je een ander deel van het spel doet bij de verschillende keuzes, maar natuurlijk kom je uiteindelijk altijd weer op de normale verhaallijn terecht (vb: je komt in een dorpje waar Japanse soldaten een boer aan het afslagen zijn, en dan kun je kiezen om de man te helpen of gewoon ongemerkt doorgaan. In het eerste geval zal de man een pad maken voor jou. In het tweede geval zul je de basis langs voren moeten aanvallen.) Maar deze keuzes komen veel te weinig voor in het spel.
|