Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXbox ScarlettAppMisc    
12 November 2019 
(5) 
(4) 
(1) 
(0) 
(1) 
(1) 
11 November 2019 
(2) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(8) 
(0) 
(0) 
10 November 2019 
(10) 
(4) 
(4) 
(0) 
09 November 2019 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(3) 
08 November 2019 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
07 November 2019 
(17) 
(3) 
(0) 
(16) 
(0) 
(0) 
(5) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
06 November 2019 
(5) 
(4) 
(0) 
(4) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
05 November 2019 
(0) 
(0) 
(5) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
04 November 2019 
(5) 
(4) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
03 November 2019 
(7) 
(1) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 November 2019 
(0) 
(0) 
01 November 2019 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(1) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(9) 
31 Oktober 2019 
(2) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
(1) 
30 Oktober 2019 
(1) 
(3) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
29 Oktober 2019 
(0) 
(0) 
(6) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
28 Oktober 2019 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(4) 
(4) 
27 Oktober 2019 
(2) 
(1) 
(2) 
(0) 
26 Oktober 2019 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(4) 
(3) 
(1) 
25 Oktober 2019 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
Bizerta: Silent Evil
Call of Duty: Modern Warfare
Gamed Interview: Rain of Reflections
Ice Age: Scrat's Nutty Adventure
Preview:

Max Payne 3


Door Rene Groen op 18-04-2012 om 14:55
Bron: Gamed

De muziek laat me een traan over de wang rollen, de gameplay mijn gamerhart een sprongetje maken en als personage had ik hem willen zijn. Max Payne (evenals diens sequel) wist een diepe indruk op me te maken, maar na slechts twee delen leek ik afscheid te moeten nemen.

De Finse ontwikkelaar Remedy besloot zich op Alan Wake te storten en per jaar ontwikkeltijd die in deze game werd gestoken leek de kans op Max Payne 3 kleiner te worden. In 2009 was daar echter Rockstar die aan gaf de franchise overgenomen te hebben en nog in hetzelfde jaar met het derde deel op de markt komen. Het moge duidelijk zijn dat deze datum niet gehaald werd, maar op 18 mei ligt de game dan eindelijk in de schappen voor de Xbox 360 en PlayStation 3, op 1 juni gevolgd door een PC release. Een mooi moment om vooruit te blikken op wat komen gaat.

Ondanks de komst van Rockstar Studios is Remedy betrokken bij het project, waardoor Max Payne 3 dan ook een voortzetting is van de sequel, waarbij er een gat is van acht jaar. In deze tijd is het hoofdkarakter aan lager wal geraakt, de gebeurtenissen uit het verleden zijn als een zware last en enkel door het gebruik van pijnstillers komt hij de dag door. Om de problemen achter zich te laten besluit hij New York te verlaten en in te gaan op een aanbieding van zijn oude vriend Raul Passos die hem naar Săo Paulo brengt. In Brazilië gaat hij aan de slag als privé beveiliger voor de vermogende Rodrigo Branco, echter kan ook Max Payne niet voorkomen dat zijn vrouw bij een bendeoorlog wordt ontvoerd. Voordat je het dan ook weet ben je wederom betrokken in heftige actie op zoek naar een vrouw en belangrijker nog; naar jezelf.


Wanneer we de naam Max Payne noemen gaat dit samen met het gameplay-element bullet-time, iets dat door veel games is gekopieerd, maar nooit geëvenaard. Dat Max Payne nog altijd koning is van dit element bewijst de ontwikkelaar ook nu, wederom kunnen we de tijd vertragen om onze kogels in slow-motion op onze vijanden af te vuren, waarbij veel aandacht is besteed aan een de landing na een duik. Terwijl de camera de laatste kogel volgt en de vijand in stijl neer haalt komt Max Payne op realistische wijze neer op de ondergrond, waarbij je het lichaam geheel kunt draaien (ook na de landing) om jezelf te verdedigen. De strakke animaties en realistische impact van kogels is hierbij te danken aan de Euphoria engine, tevens bekend van eerdere Rockstar titels als Red Dead Redemption en Grand Theft Auto IV.

Naast de bullet-time acties zijn er tevens andere manieren om met vijanden af te rekenen, bijvoorbeeld door ze met een sniper rifle op afstand onder vuur te nemen of juist van dichtbij met een harde melee actie uit te schakelen. Belangrijk is om tijdens dit alles te letten op je omgeving, naast traditionele elementen als gastanks leent een auto op een brug zich er bijvoorbeeld voor om neergehaald te worden op het moment dat er een vijand onder staat. Het is slechts een klein voorbeeld van de mogelijkheden, waarbij het wapenarsenaal weer zeer uitgebreid zal zijn. Dit is nodig ook, de vijanden zullen goed weerstand bieden en trachten als groep te fungeren.


Een element waar we Max Payne niet om herinneren is de multiplayer, toch is deze nu wel aanwezig in dit derde deel. Grootste vraag is natuurlijk hoe je het sterkste gameplay-element uit de serie, de bullet-time, over kan zetten naar een type waarin enkel spelers van vlees en bloed rondlopen. Het antwoord is even simpel als doeltreffend, de schutter kan enkel het beeld vertragen wanneer de beschotene zich in zijn blikveld begeeft. Andersom is dus ook het geval, wanneer de beschotene tijdig achter een object weg weet te duiken onderbreekt dit de vertraging en gaat het spel op een normale snelheid verder. Met enkel het noemen van de schutter en de beschotene doen we de game echter te kort, ook andere spelers die zich ten tijde van de bullet-time in het zichtveld begeven zullen tijdelijk afgeremd worden in hun doen en laten.

De multiplayer heeft ruimte voor in totaal zestien personen en om zestien Max Payne varianten rond te zien lopen leek Rockstar geen goed idee, er zijn dan ook uitgebreide opties om het karakter naar eigen wens vorm te geven. Deze uniekheid is verder doorgevoerd in de toepassing van je wapens, zo kun je een tweetal wapens met je mee dragen die met één hand te hanteren zijn en één wapen die met twee handen gedragen dient te worden. Tussendoor kunnen we door aan opdrachten te voldoen en anderen om te leggen ervaring verdienen, waarbij level 50 het maximaal haalbare is.


In het spel kunnen we met een drietal modi aan de slag, waarbij Team Deathmatch een vaste aanwezige is in het genre en dan ook geen uitleg nodig heeft. Anders is dit voor Gang Wars en Payne Killer, waarbij eerstgenoemde eveneens draait om het spelen in een team en een verzameling vormt van diverse modi. De ontwikkelaar schotelt ons steeds weer andere opdrachten voor, denk aan het indringen van het vijandige kamp en stelen van een object aldaar of juist het verdedigen van de eigen basis. In totaal worden er vijf potjes gespeeld, waarbij de Gang Wars verwijst naar de tweetal bendes die het tegen elkaar opnemen. Getracht is om hierin een verhalende factor te stoppen, echter is hier verder nog weinig over bekend.

Samenwerking op kleinere schaal vinden we in Payne Killer, waarbij twee spelers de rollen van respectievelijk Max Payne en Raul Passos invullen. Het tweetal heeft de beschikking over krachtige wapens en speciale mogelijkheden om zo lang mogelijk weerstand te kunnen bieden tegen de andere spelers. Lukt het één van deze spelers toch om iemand van het duo om te leggen, dan zal deze diens rol over nemen. Te midden van al deze modi zijn er bursts, extra mogelijkheden die ingezet kunnen worden gedurende de multiplayer. Deze bursts kennen meerdere gradaties, denk aan een verlenging van de bullet-time, echter zijn er ook andere varianten. Hoeveel het er precies zullen zijn is nog niet bekend, maar te denken valt aan extra gezondheid voor zowel jezelf en je teamgenoten, de mogelijkheid om door beschermende kleding te schieten en een tijdsperiode waarin kogels extra schade aanbrengen. Max Payne 3 lijkt hiermee een compleet pakket te gaan leveren, of dit tevens wil zeggen dat we een waardige opvolger krijgen van de serie zullen we nog even af moeten wachten.


15:31  Dead Space 3 verschijnt als pre-order
07:57  Dragon's Dogma toont Cockatrice
 Reacties (1)
 Pagina: 1
DRAGONS_ARE_EPIC op 26-04-2012 om 04:06 [Niv: 24 / Exp: 1204]
Instant buy!

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Max Payne 3
Type:
Game
Releasedatum:
18-05-2012
Ontwikkelaar:
Rockstar Vancouver
Uitgever:
Take Two Interactive Benelux
Media:








Meer media