De eerste Resident Evil titels werden omschreven als een survival horror, de laatste jaren kiest de ontwikkelaar echter een andere, meer actie-gerichte aanpak. Producer Masachika Kawata geeft in een interview uitleg.
Volgens Kawata zijn gamers van deze tijd niet langer geïnteresseerd in de survival horror als genre, wat dan ook de reden is dat ze een meer actie-georiënteerde richting hebben gekozen. Het is een weg die ze zijn ingeslagen met Resident Evil 4 en werd doorgezet met Resident Evil 5, een beslissing die vooral werd genomen voor de Noord-Amerikaanse markt. Deze ingeslagen weg willen ze voort blijven zetten, hetgeen we reeds zagen met Resident Evil Revelations voor de Nintendo 3DS.
Elders in het interview vertelt Kawata dat we de afnemende interesse in survival horrors kunnen zien aan de marketing data, waarbij hij concludeert dat de markt er simpelweg te klein voor is geworden in vergelijking met het aantal titels dat Call of Duty verkoopt. Toch moeten we niet verwachten dat Resident Evil 6 de actie van deze game over zal nemen, net zoals Resident Evil 4 en 5 niet enkel als een shooter waren te definiëren.
Het resultaat van de versplintering is dat de Resident Evil serie meerdere spin-offs kan krijgen, zo hebben we genummerde delen, adventure-georiënteerde games als Revelations en een third-person shooter als Operation Raccoon City. Op deze manier kunnen ze uit blijven breiden zonder de identiteit van de serie te verliezen.
|