Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
18 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
06 April 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 April 2024 
(1) 
(0) 
(2) 
04 April 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 April 2024 
(1) 
(0) 
(3) 
30 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
28 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(1) 
27 Maart 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
25 Maart 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
WWE 2K24
South Park: Snow Day!
Skull and Bones
Banishers: Ghosts of New Eden
Hands-On:

Diablo III


Door MaartenL op 15-10-2011 om 14:24
Bron: Gamed.nl

Het is al lang geleden dat we uren verloren in de gewelddadige en duistere wereld van Diablo. Blizzard is ondertussen geruime tijd bezig met de opvolger voor deze succesvolle hack & slash reeks. Gamed ging aan de slag met de beta van Diablo III en aangezien deze game voor vele PC gamers hoog genoteerd staat in hun verlanglijstje, is het alleen maar logisch dat we onze impressies meedelen.

Op het gebied van verhaal tast iedereen nog in het duister maar we zullen het even snel opsommen: het kwaad keert terug. Een beter excuus als dat om hordes ondoden en gruwelijke monsters af te slachten hebben we overigens ook niet nodig. Echter beschikt de beta over een quest waar we op zoek gaan naar 'the Fallen Star'. Wat dat precies is, zullen we echter (nog) niet te weten komen maar dat maakt ons op dit moment weinig uit. Wat we wel willen is loot, skills en massa's vijanden om ons op uit te leven en Blizzard levert ons precies dat, ook al is de beta wat aan de korte kant. We krijgen gelukkig wel de mogelijkheid om elke klasse die het spel rijk is, te testen. De barbarian keert terug en is opnieuw de standaard vechter die de meeste wapens kan hanteren terwijl hij zijn groep versterkt met battleshouts. De demon hunter is de ranged optie en kan, ongeveer zoals de assassin, vallen leggen of speciale pijlen afvuren. Met de monk hebben we een tweede mogelijkheid tot melee-gevechten terwijl hij zichzelf en anderen kan genezen of voorzien van mantra's die bonussen opleveren. De witch doctor moet het dan weer hebben van magie en vooral duistere spreuken zoals locust swarm of horrify. Speel je met de wizard dan heb je de beschikking over magie zoals vuurballen, bliksem, teleport en de optie om de tijd te vertragen. Er is in ieder geval genoeg afwisseling te bespeuren tussen de klassen.


Het spel speelt zoals je verwacht: je klikt op een vijand en activeert skills totdat ze het loodje leggen. De game is niet voor niets een hack and slash. Hoe skills echter tot je beschikking komen is ten opzichte van Diablo II helemaal veranderd want er is geen sprake meer van skilltrees en skillpoints. In plaats daarvan speel je een skill pas vrij als er een bepaald level bereikt wordt. Gelukkig worden de skills sterker afhankelijk van je uitrusting. Ook kan je niet meer onbeperkt veel skills gebruiken. In het begin kan je slechts twee krachten selecteren om in de quickbar te zetten maar op bepaalde levels speel je bijkomende slots vrij zodat je tot zes actieve skills kan instellen en tot drie passieve extra's. Deze skills kan je via het menu echter steeds wijzigen zodat de speler zich kan aanpassen aan de situatie maar tijdens combat is het niet zo handig. Echter kan er wel een passende reeks krachten ingesteld worden die je speelstijl zal bepalen. Neem bijvoorbeeld de monnik die spirit gebruikt om speciale krachten te activeren. Met de standaard skill krijgt hij per slag spirit bij maar er zijn verschillende krachten om dit te doen waar de ene kracht zich concentreert op schade op één vijand en de andere je toelaat om elke vijand in een boog voor je te raken maar dan wel minder schade doet. Ongeveer hetzelfde systeem vinden we terug bij de barbarian, die fury geneert met bijna elke skill die hij kan gebruiken voor sterkere battleshouts of aanvallen.

De demon hunter gebruikt ook een geheel ander systeem: hatred en discipline. Met Hatred activeert hij zijn offensieve krachten terwijl discipline gebruikt wordt voor tactische opties zoals ontwijken en vallen plaatsen. Hatred vult ook een heel stuk sneller bij dan discipline zodat er een balans gevonden moet worden tussen aanvallen en ontwijken. Aangezien de demon hunter het moet hebben van ranged combat is dat wel belangrijk. Met de wizard is het dan weer wat makkelijker, hij heeft namelijk arcane energy die redelijk snel bijvult maar wel vrij beperkt is in het begin en niet groeit per level. Enkel de sterke spreuken spammen totdat alles in stukjes spat zit er dus niet meer bij maar geen zorgen, de meeste spreuken die in de beta zaten waren ruim voldoende om snel komaf te maken met grote groepen. De Witch doctor beschikt eveneens over een gelijkaardig systeem maar zijn mana groeit wel per level. Zijn energie vult zich ook erg snel maar zijn spreuken doen minder schade dan die van de wizard. Elk karakter heeft dus wel zijn unieke manier van spelen en gecombineerd met de nieuwe manier van skillsets opbouwen zal er vast en zeker een karakter tussen zitten dat een gepaste speelstijl heeft voor jou. Persoonlijk ben ik een enorme barbarian fan maar na ettelijke uurtjes met de monk begin ik toch te twijfelen. Het minst leuke personage vond ik de demon hunter alhoewel dat dual-wield kruisbogen toch wel enorm verleidelijk is.


Op naar het volgende aspect van de game: de loot! Net zoals in zijn voorganger vindt de speler massa's aan voorwerpen, de één nuttig, de ander... ook... op een andere manier dan. Nieuw in Diablo III is het craftsysteem waardoor het soms loont om voorwerpen af te breken en materialen op te slaan in plaats van het simpelweg te verkopen. Deze onderdelen kan je bij de blacksmith binnen brengen om er vrij goede gear van te maken. In het begin ben je natuurlijk erg beperkt maar tijdens je tochten vind je geregeld een Page of Training waarvan je er per vijf een upgrade kan krijgen en aldus meer spullen kan maken. Helaas is de beta beperkt tot level 13 en laat nou net de interessantste uitrusting level 14 en hoger zijn. Een andere manier om nieuwe wapens en bepantsering te vinden is natuurlijk het opzoeken van elite vijanden, die vaak toch een mooi magisch voorwerp droppen. Echter is het de Skeleton King (eindbaas van de beta) die hogere kwaliteit loslaat en die kan je enkel bevechten als je de beta helemaal herstart en de quests opnieuw vervult. De vraag of boss-runs zullen terugkeren in Diablo III komt dan ook naar boven want dit was net een hoogtepunt van Diablo II. Mocht het craft-systeem of je geluk niet voldoen dan kan er nog steeds naar het auction house gekeken worden. Hier kan je met in-game goud of zelfs met echt geld je uitrusting verbeteren.

Als je ondertussen een blik hebt geworpen op de screenshots zal je vast denken dat de game er vrij matig uitziet maar laat je niet bedotten door stilstaande beelden want de game heeft toch zijn charme. Het detail is misschien wat aan de lage kant maar de sfeer die de game uitstraalt en de vloeiendheid van de gameplay maakt veel goed. Ook de physics zijn helemaal gepast, het decor moet eraan geloven tijdens de zware gevechten en brokstukken vliegen meer dan eens in het rond. Vijanden reageren ook anders op de impact van bepaalde klassen. De barbarian slaat vijanden door stenen railings, in afgronden of gewoonweg tot een bloedvlek. Afhankelijk van de magische wapens zal dit ook veranderen, denk maar ontploffende vijanden als ze geraakt worden door een zwaard met vuur. Daarbij zijn er ook geen laadtijden of dergelijke, enkele luttele seconden na het kiezen van je hero ben je al volop bezig. Diablo III zal geen prijzen vangen qua graphics maar stelt zeker niet teleur en het is eveneens vlot speelbaar op lagere systemen. De audio is eveneens gepast en de 'splat!' en combat-geluiden klinken zoals het hoort: luid en overdreven. Voice-overs en muziek zijn eveneens erg goed verzorgd en versterken de sfeer nog meer.


Alhoewel de Diablo III beta erg beperkt is en vrij lineair moet ik zeggen dat ik er enorm van heb genoten. In het begin was het even wennen dat ik niet handmatig statistieken en skills kon aanpassen maar na een tijdje kon ik het systeem wel appreciëren. Elk karakter speelt fijn weg en zelfs de witch doctor, waar ik eerst erg sceptisch over was, kon me toch overtuigen. Het is enkel het hart vasthouden voor de terugkeer van boss-runs want als je steeds opnieuw een lange ketting aan quests moet voltooien om een baas te kunnen bevechten voor loot, zal het spel misschien iets van zijn charme verliezen. Gelukkig is de beta slechts een erg klein deel uit Act 1 en lijkt het meer op een tutorial dan een representatie van de volledige game. Het craft-systeem is eveneens erg interessant om goede uitrusting te bekomen en zelfs het auction house zat erg goed in elkaar. Op grafisch gebied mis ik het textuur detail vooral maar de sfeer en het gebrek aan laadschermen zijn natuurlijk een goede ruil daarvoor en Blizzard heeft nog genoeg tijd om de graphics wat op te poetsen. Nu moeten we enkel wachten tot 'when it's done', vermoedelijk (of hopelijk) begin 2012.


16:06  Ultimate Marvel vs. Capcom 3 toont Phoenix Wright
14:17  NBA 2k12
 Reacties (8)
 Pagina: 1
Gast (188.95.52.xxx) op 15-10-2011 om 15:59


From an actual business perspective, you'd know that at the end of the day it's about profit and not a boost in fans.

You can gain fans and make less profit. You can lose fans and make more profit.

Why? Because it costs money to make money and there's a lot of factors that go into whether a venture is profitable.

So instead of focusing on the actual business end, you're not even scratching the surface. Instead your focus has been on volume. And instead of actually trying to discuss the business case you're throwing around subjective value about your perception of quality and your opinion and conjecture about the quality of certain games as if they support your OP.

If you can't define the actual volume of fans, can't estimate the percentage of the hardcore fanbase vs. actual consumer, can't identify the revenues and don't know the costs then you're really not in a position to talk about much.

As for whether they're gaining for losing more fans, what are you going to base that on? I don't have to be a fan of a series to buy the game. You can't just assume that everyone that bought DA:O was a fan. Could the lower sales volume be about something else other than the quality of ? Could there be a lot of people who played and thought, hey... this game sucks so when it's time for a sequel they're spending their money somewhere else?

How do you factor those people into a churn rate?

D: op 15-10-2011 om 18:08 [Niv: 172 / Exp: 8612]
ik kijk erg uit naar dit spel en heb er mn pc om laten upgraden maar ik wil em eigenlijk ook voor de console (ps3) als het verhaal waar is dat dat zou gebeuren. Omdat ik van couch coop houd en niet echt van online spelen met mensen die ik niet ken.

Mijn character word iig de witchdoctor. ^^
maskers zijn nu eenmaal keistoer.

MaartenL (Redacteur) op 16-10-2011 om 00:57 [Niv: 472 / Exp: 23598]
Ik betwijfel dat de game op console verschijnt. Je karakters worden immers online bewaard en niet op je harde schijf (om het item duping en hacking tegen te gaan) dus je hebt sowieso constant een internet verbinding nodig om de game te spelen.

Couch-coop zal dus misschien niet eens werken met dit systeem. Mja, het zal afwachten worden of D3 naar de consoles komt.

En de Witchdoctor is een leuk personage

Gast (94.212.135.xxx) op 16-10-2011 om 03:54
Iemand de framerate nog kunnen meten met Fraps oid?

MaartenL (Redacteur) op 16-10-2011 om 15:29 [Niv: 472 / Exp: 23598]
Ik zal hem even opstarten met fraps om te kijken.

Edit: constante 60 fps al heeft de game wel wat probleempjes met fraps.

i7 940 @ 3.0 Ghz / 12GB DDR3 ram / MSI Twin Frozr II GTX580 1.5GB

Gewijzigd door MaartenL op 16-10-2011 om 16:33

Gast (94.212.135.xxx) op 16-10-2011 om 16:47
60, beetje ala Starcraft 2 dus...

Bedankt voor de info MaartenL, ik had al moeite om deze info ergens anders te vinden.

Gamed.nl FTW!

Gast (195.241.207.xxx) op 16-10-2011 om 20:32
@ MaartenL:

Singleplayer is ook heel leuk. Of gewoon coop. Als je online wilt dan heb je gewoon een onlin account net als elk ander spel...

MaartenL (Redacteur) op 16-10-2011 om 22:13 [Niv: 472 / Exp: 23598]
Zelfs voor Singleplayer heb je een online account nodig. Sterker zelfs, tijdens de singleplayer dien je constant een internet verbinding te hebben.

Een disconnect zorgt er dus ook voor dat je tijdens singleplayer onderbroken wordt.

Gewijzigd door MaartenL op 16-10-2011 om 22:13

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Diablo III
Type:
Game
Releasedatum:
03-09-2013
Ontwikkelaar:
Blizzard Entertainment
Uitgever:
Vivendi Games
Media:








Meer media