In 1999 bracht Konami de game Silent Hill op de markt voor de PC en PlayStation. De duistere setting en het horrorverhaal dat hiermee samen ging werd enthousiast ontvangen en er verschenen dan ook meerdere vervolgen en zelfs een film. Downpour is alweer de achtste Silent Hill titel en wij blikken alvast vooruit op wat er komen gaat.
De Silent Hill franchise is al langs vele ontwikkelaars gegaan en ditmaal is het Tsjechische Vatra Games door Konami aan het werk gezet. De studio is een samenwerking tussen Vatra, Kuju Entertainment en ontwikkelaars van 2K Czech; en gaven hiervoor enkel Rush’n Attack: Ex-Patriot uit. Met Downpour werken ze dan ook aan hun eerste grote titel binnen een bekende serie, een weg die Konami na Silent Hill 4 in sloeg aangezien dit de laatste titel was die ze nog zelf ontwikkelden.

Het verhaal draait om Murphy Pendleton, een gevangene die in een truck vervoerd wordt op het moment dat het fout gaat. De truck raakt van de weg en je bent de enige die het voorval weet te overleven. Afdwalend naar de zuid-oosterse regionen van Silent Hill, welke nog niet eerder in de games aan bod is gekomen, komen we uiteraard weer in vele opvallende gebeurtenissen terecht waarbij er tevens verwijzingen naar de voorgaande titels zijn.
De game steunt op de oude gameplay die we gewend zijn, zo zul je puzzels op moeten lossen en kunnen we verdwalen in een alternatieve realiteit. Dit alles uiteraard in een donkere setting om het horrorelement te onderstrepen. De game ondersteunt hierbij 3D om alles nog meer op je af te laten komen, ervan uitgaande dat je hier geen nachtmerries van krijgt. Ook het vechten vormt nog altijd een belangrijk onderdeel van de game, echter dien je de wapens te koesteren. Niet alleen kun je maar één geweer met je mee dragen, de munitie hiervan is schaars en het gebruik ervan zorgt ervoor dat je wapen kapot kan gaan. Je zult dan ook moeten vertrouwen op de objecten in de omgeving, wil je weer levend uit Silent Hill kunnen komen. Hoewel dit namelijk je hoofdopdracht is zijn er ook vele sidequests, al teveel is hier echter nog niet over bekend. Met een vernieuwd camerasysteem moet de actie verder nog beter in beeld worden gebracht.

De ontwikkeling is voorlopig zeker nog niet vloeiend gegaan. Composer Akira Yamaoka is bijvoorbeeld niet langer betrokken bij het project, Daniel Licht neemt zijn plek in. Stemactrice Mary Elizabeth McGlynn gaf vorig jaar eveneens aan niet bij te dragen aan de game, echter leerden we later dat ze alsnog betrokken werd bij de ontwikkeling. Opvallender is wellicht dat Korn aangetrokken is als band voor de themesong van de game. Na veel kritiek van fans gaf het ontwikkelteam echter aan dat hun nummer geen integraal onderdeel zou vormen van de gameplay, hetgeen niet bepaald veel vertrouwen uitstraalt. Of dit alles de game in de weg zal staan weten we pas in 2012, dan ligt de game voor de PlayStation 3 en Xbox 360 in de schappen.
|