Japan staat al jaren op nummer 1 als het gaat om games en consoles. Sony, Nintendo, Square-Enix, Konami en Bandai-Namco zijn maar enkele van de voorbeelden van ontwikkelaars uit het land van de rijzende zon. Zij doen niets liever dan hun nieuwste games tonen aan de Japanners en daarvoor werd Tokyo Game Show in het leven geroepen.
Maar voor leden van de pers is Tokyo Game Show alles behalve ideaal. Twee van de drie dagen zijn open voor het publiek en loopt het er voller dan op E3, dan is het ook moeilijker om een goed beeld te vormen van de games die je wil spelen.
De toekomst van Tokyo Game Show staat volgens Maruyama Yoshihori, hoofd van Xbox Japan en lid van de raad van bestuurders van de CESA, organisatoren van TGS, op het spel. De meeste publishers sparen hun grote aankondigingen op voor E3 en de meeste demo's op TGS zijn opnieuw gebouwde demo's van E3.
Hoewel Tokyo Game Show dit jaar records breekt qua aantal staanders en bezoekers, is de beurs toch kleiner qua oppervlakte dan vorig jaar. Grote bedrijven zoals Square-Enix organiseren liever hun eigen event wat Maruyama zeer boos maakt, zeker omdat hij vroeger nog op een hoge positie bij Square heeft gewerkt.
|