Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXbox ScarlettAppMisc    
15 September 2019 
(0) 
(0) 
14 September 2019 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(4) 
13 September 2019 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
12 September 2019 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
11 September 2019 
(0) 
(0) 
(7) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 September 2019 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
09 September 2019 
(2) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
08 September 2019 
(0) 
07 September 2019 
(1) 
(0) 
(14) 
(7) 
(1) 
(3) 
(0) 
(2) 
06 September 2019 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
05 September 2019 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
04 September 2019 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(5) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
03 September 2019 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
02 September 2019 
(2) 
(4) 
(0) 
01 September 2019 
(2) 
(0) 
(1) 
Een Industrie Die Verandert...
Gamed Most Loved - Best Reviewed
Het Jaar 2003
Waarom gamehoesjes er toe doen!
Column:

Revolutie


Door Joni Philips op 02-06-2011 om 11:14
Bron: Gamed

Komende Electronic Entertainment Expo komt Nintendo met Project Café, hun nieuwste console die de Wii moet gaan overtreffen en de nieuwe consolegeneratie laat beginnen.

Het is dan ook een goed moment om vijf jaar terug in de tijd te gaan, naar de Electronic Entertainment Expo 2006 waar de Wii zijn speelbaar debuut kende. Na de voorstelling van de Wii op de Electronic Entertainment Expo 2006 was ik één van de weinige sceptici. Ik kon niet begrijpen dat een simpele motion-controller genoeg zou zijn om de game-ervaring leuker te maken, en ik kon zeker niet begrijpen hoe men de Westerse mens aan het bewegen zou krijgen. Zeker bij dat laatste dacht ik dat het niet mogelijk zou zijn, maar het is wel gelukt en vaak met hilarische gevolgen dankzij Wii Sports en Wii Fit. Het aantal grappige Wii blessures heeft me enkele uren plezier bezorgd. Ik heb het bedrijf dan ook danig onderschat en daarvoor heb ik vier woorden:
    Het spijt me Nintendo.
Natuurlijk, het feit dat ik al in 2006 twee Wii’s kocht deed sommige mensen al vermoeden dat de Wii launchgames mij al snel overtuigd hadden van mijn ongelijk; maar nu is een mooi moment om eens terug te blikken op die controller. Ik dacht toen dat een controller niet genoeg was om onze hardcore games te veranderen en dat het voor casual gamers geen grote aantrekkingskracht zal uitoefenen. Op dat eerste punt heb ik misschien wel gelijk gekregen; Super Mario Galaxy is bijvoorbeeld een game die op de GameCube even leuk en even goed had geweest; en Super Smash Bros. Brawl profiteerde vooral van de extra kracht van de Wii in plaats van zijn controller. Of misschien moet de conclusie eerder zijn dat je sommige games gewoon niet beter kunt maken.

Tegelijk waren dit soort games maar uitzonderingen, in bepaalde hardcore-games zoals Metroid Prime 3 werd wel danig geëxperimenteerd. Daar werd de WiiMote gebruikt om het camera-systeem te innoveren, hoewel dit weinig impact kende op de gameplay. Het zwakkere Metroid: Other M was dan weer een veel grotere innovatie op de serie. Minder focus op de vernieuwde controller en meer op het vernieuwen van de volledige gameplay. Het was het betoog van mijn “Een controller is niet genoeg” column en beide Metroid games waren hier een goed voorbeeld van. Het was pas toen men compleet durfde te vernieuwen dat de revolutie van de Wii kwam opdagen. Dat complete vernieuwen durfde men wel in hun nieuwe franchises als Wii Sports en Wii Fit, waarbij Nintendo hun creativiteit compleet los kon laten gaan.

Niet al hun experimenten waren even geslaagd, zo waren Wii Play en Wii Party zeker geen toppers, maar met deze games kon Nintendo wel de revolutie brengen die men beloofde. Bekende genres werden compleet omgegooid, fun werd centraal gezet en met de bewegingssensoren in de controller werden ze toegankelijk gemaakt voor iedereen. Het zijn dit soort games die nodig waren om de industrie te innoveren en die voor mij de verrassing waren. Dankzij de E3 persconferentie had ik deze wel gezien, net zoals de hele wereld, maar ik kon niet voelen waarom deze zo goed zouden worden. Het was pas toen ik de games zelf kon testen dat ik begreep dat games als Wii Sports en Wii Fit briljant waren. Nintendo werd hier dan ook voor beloond met ongelofelijk indrukwekkende verkopen.

Het is wel spijtig dat er buiten Nintendo zo weinig ontwikkelaars en uitgevers zijn die goed konden omgaan met de krachten van de Wii. Er zijn echter enkele studio’s die zeker lof verdienen, zoals Electronic Arts (Boom Blox), Ubisoft (Raving Rabbids en Just Dance) en Platinum (MadWorld). Deze games konden de pret, de innovatie en revolutie bieden die gewenst was. Spijtig genoeg kenden ze qua verkopen wisselend succes, Ubisoft kon wel scoren met Raving Rabbids en Just Dance; maar Electronic Arts en Platinum Games hadden dat geluk niet. Tegenover deze enkele innoverende games staan veel te veel ontwikkelaars die te bang waren om te vernieuwen en die liever de games van Nintendo nabootsten. Dat is echter niet de schuld van Nintendo, maar het nadeel van hun succes.

Dat gaat eigenlijk het grootste probleem worden voor Project Café, de andere ontwikkelaars ertoe aanzetten om te innoveren. Misschien lukt het wel als de kracht van Nintendo’s nieuwste in de buurt ligt van de kracht van de andere consoles. Onafhankelijke ontwikkelaars zijn nu eenmaal meer geneigd om te experimenteren als ze het risico kunnen spreiden over meerdere consoles. Als je dan faalt en maar 200.000 exemplaren verkoopt per platform, heb je nog altijd twee-drie keer meer verkocht dan met een exclusieve game. Zeker voor games met een hoog budget en een hoge innovatiewaarde is dat altijd een goed idee.

Was de kritiek dan compleet ongegrond? Nee, vele beloftes van toen zijn niet waargemaakt en mijn scepticisme bleek geen pessimisme, maar realisme. De GBA is compleet weggevaagd, de GameCube werd gedumpt, de DS kende een zwak jaar in 2006 en het online gebeuren van de Wii is nooit goed uitgewerkt. Een deel scepticisme was dus op zijn plaats, maar ik moet vooral leren dat als Nintendo echt iets wil bereiken, dan lukt het hen ook. Een stevig online gebeuren betekende toen niets voor hun, dus hebben ze er ook geen aandacht aan besteed. Ik ben dan ook benieuwd naar wat ze willen bereiken met Project Café waarna ik wel onderscheid zal maken tussen marketingpraatjes van Reggie als ‘We zullen de Wii en de DS blijven ondersteunen’ en Miyamoto's dromen als ‘Project Café moet X doen’ om te zien waarop we hopen.



11:15  Dark Souls in kleine plaatjes
11:14  Ape Escape
 Reacties (7)
 Pagina: 1
Gast (81.207.19.xxx) op 02-06-2011 om 11:37
Dat constante gemekker en gezeik over die Wii hangt me echt letterlijk de strot uit.

No'tje op 02-06-2011 om 12:19 [Niv: 205 / Exp: 10228]
Mooi stukje Joni, WMP had ik er alleen nog wel bij willen zien. Dat is dan ook echt een faalproduct geworden voor core-gamers tot Zelda uitkomt.

Gast (84.25.87.xxx) op 02-06-2011 om 14:40
@andere gasten
als je kritiek wilt geven doe dat dan nadat je het stukje gelezen hebt. Joni is hier de wii helemaal niet aan het afzeiken...

Gast (94.212.135.xxx) op 02-06-2011 om 16:10
Maar de Wii mag toch zeker eens goed afgezeken worden? Miskoop van het jaar voor mij. Nintendo hoeft niet meer op mij te rekenen als ze nog eens een nieuwe console maken, en dat terwijl ik fan ben al vanaf de NES.

Uchiha_Shadow op 02-06-2011 om 17:27 [Niv: 344 / Exp: 17178]
@ ninodude: Red Steel 2 blijft een van de tofste, uniekste games op de Wii. Alleen daar voor al blij dat ik de WMP heb gehaald.

De Balance Board, daarentegen, heb ik echt spijt van. Ik dacht dat er toffe snowboard games voor zouden komen!

Gast (84.193.70.xxx) op 02-06-2011 om 23:01
Wat zeuren jullie, ik speel bijna dagelijks op de wii. Iedere maand is er wel een andere goede game uit.

Gast (193.191.216.xxx) op 03-06-2011 om 08:56
Welke deze maand dan?
1. Green Lantern: Rise of the Manhunters
2. Kung Fu Panda 2: The Video Game
3. Wii Play: Motion
4. Transformers
5. UFC Personal Trainer

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Column
Type:
Feature
Releasedatum:
Niet
Ontwikkelaar:
Gamed
Uitgever:
Gamed
Media:
Geen media gevonden