Gast (83.82.83.xxx): O.k. fair enough, jij houdt dus eigenlijk meer van traditionele sprite-based shooters. Niets mis mee, zijn inderdaad leuke games om je op af te reageren.
Radiant Silvergun (mix van sprites + polygonen) is daarmee vergeleken nogal over-de-top, zeker qua chaotische modulair opgebouwde eindbazen en extreme 3d scaling & rotation effecten (zoals de altijd veranderende achtergronden).
Daar moet je echter wel van houden. Wat bij Treasure games naast de veelal hoge originele en kunstzinnige gehalte v.d. grafix ook altijd opvalt is dat het geen zin heeft om deze spellen onderuitgezakt op de bank te spelen aangezien je het dan meestal wel kunt shaken. Ik heb ook een aantal uit Japan geimporteerde Cave shooters voor m'n Xbox 360, maar hoe leuk ze ook zijn, erg uitdagend zijn ze niet (zeker voor bullethell begrippen) maar voorspelbaar des te meer.
Vanuit technnisch en innovatief oogpunt vind ik Treasure een zeldzame klasse hebben door hun creaties en dan vooral de eind-bazen een soort van eigen leven te geven waardoor je altijd op je hoede dient te blijven, ook al denk je alle patronen uit je hoofd te kennen. Check de compleet geschifte bazen in Treasure's eerdere games zoals Gunstar Heroes, Dynamite headdy en Alien Soldier (alle 3 op de Sega Megadrive) maar es. Niet zo gek dat ze deze trend in latere games zoals Radiant Silvergun en Ikaruga in stand hebben gehouden aangezien dat gewoon hun trademark is geworden.
Anyway, ben al lang blij dat er nog steeds een markt is voor typisch jaren 80/90 retro stijl shooters met overduidelijk Japanse wortels. Een rol die uitgerekend de Xbox 360 in Japan nog steeds met glans vervult.