Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
18 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
06 April 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 April 2024 
(1) 
(0) 
(2) 
04 April 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 April 2024 
(1) 
(0) 
(3) 
30 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
28 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(1) 
27 Maart 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
25 Maart 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
WWE 2K24
South Park: Snow Day!
Gamed Gamekalender April 2024
Rise of the Ronin
Review:

Red Faction: Battlegrounds


Door Joni Philips op 18-05-2011 om 07:01
Bron: Gamed

Ter promotie van Red Faction: Armageddon ontwikkelden THQ, Volition en SyFy Games de downloadbare PlayStation Network en Xbox Live Arcade game Red Faction: Battlegrounds. Kan Battlegrounds onze interesse echter wel opwekken?

Het zou natuurlijk te gemakkelijk zijn om een Red Faction: Armageddon kloon te ontwikkelen, maar het zou niet ideaal zijn omdat je daarmee het gevoel kweekt dat je een deel uit Armageddon hebt geknipt voor een downloadbare game. Het is een val waar THQ duidelijk niet wilde intrappen; Battlegrounds is namelijk compleet anders dan de andere Red Faction spellen. Het is namelijk geen First of Third Person Shooter, maar een multi-directionele shooter waarin je van bovenaf toekijkt op de actie. Die actie is volop aanwezig en dankzij de eenvoudige set-up kun je hier volop van genieten. Met de linker stick beweeg je terwijl je met de rechter stick kunt schieten. Dit laat je toe om tegelijk naar één kant te lopen en de andere kant op te schieten.

Het is een concept dat we al vaak gezien hebben deze generatie, waarbij deze games vaak zeer uitgebreid waren. Bij Red Faction: Battlegrounds is dat niet het geval, wat deels komt omdat de game sterk focust op de multiplayer. Zo is er bijvoorbeeld geen verhaalmode aanwezig, maar krijg je enkel een zeer uitgebreide set trainingsmissies. Deze trainingsmissies laten je kennismaken met de verschillende matchtypes, namelijk Speed Trial, Survival, Annihilate en Shooting Rage. In principe zou dit voorbereiding moeten zijn voor de online matchtypes, maar deze verschillen licht van de offline matchtypes. Het is eerder nuttig om de maps te leren kennen, welke hetzelfde zijn als in de singleplayer en de multplayer. De trainingsmissies laten je ook ervaringspunten verdienen om nieuwe voertuigen vrij te spelen voor de multiplayer.


De multiplayer, zowel online als offline, biedt meer traditionele types als Deathmatch, Capture the Flag en King of the Hill. In deze multiplayer komt het vooral aan op snelle acties waarbij je weinig aandacht moet besteden aan strategie. Het is gewoon knallen, knallen en knallen. De verschillende types brengen hierdoor weinig verschil en voelen hetzelfde aan. Ook de strategie in de keuze uit voertuig is teleurstellend. De game laat je kiezen uit drie categorieën voertuigen, maar enige balans zit hier niet in. De Walker is duidelijk superieur. Elk voertuig heeft wel zijn eigen voor- en nadelen, maar bij de Walkers zijn deze eerder beperkt. Je kunt ook kiezen uit verschillende wapens zoals lasers, mijnen en bommen; maar ook hier zit er veel herhaling in elke categorie.

Het is gelukkig niet allemaal negatief te noemen, de technische uitwerking zit wel goed in orde, wat vooral opvalt in de besturing. Deze is eenvoudig gehouden en je kunt volop profiteren van alle mogelijkheden. Men heeft er ook aan gedacht om de besturing aan te passen aan het voertuig, zo kun je vlotter draaien met een kleine buggy dan met de grotere voertuigen. Door de veranderde gameplay en een gebrek aan typische Red Faction elementen voelt Red Faction: Battlegrounds wel niet meteen als een Red Faction game. Het lijkt eerder een 'Super Mario Bros. 2,' een willekeurige game die via een esthetische make-over aan de bestaande franchise werd toegevoegd. Een verhaalmode had de game kunnen helpen om die connectie te leggen en de game langer kunnen maken.


Indrukwekkend is de gameplay dus niet, wat we ook mogen zeggen over de graphics en het geluid. De verschillende maps in de game lijken sterk op elkaar en ze bevatten te veel elementen die de pret in de weg staan. Qua kleurgebruik brengen ze ook weinige variatie, op enkele kleine stukken na bestaat de game grotendeels uit de kleuren oranje en bruin. In principe is dat realistisch, maar voor een game is dat vervelend. Ook de voertuigen kennen een totaal gebrek aan variëteit. Binnen één categorie voertuigen heb je meestal maar één unieke vorm, waarvan de andere kleine aanpassingen zijn. De soundtrack is al evenzeer herhalend als de graphics. Deze bestaat bijna volledig uit drumbeats die frequent worden overstemd door de explosies en die je al snel niet meer opmerkt.

Het gebrek aan variatie en de saaie gameplay zorgt ervoor dat de game nooit je interesse kan opwekken. Tegen de tijd dat je de trainingsmissies hebt doorgespeeld, ben je de game al beu. Technisch is er weinig mis met de gameplay, de besturing, de graphics en het geluid, de game kan namelijk zeker mee met de concurrentie, maar de herhaling komt de game duur te staan. Een game van €10 die je op een uurtje beu bent, is geen goede aankoop en bezorgt weinig vertrouwen in de volgende Red Faction. Gelukkig kan THQ al volgende maand in de herkansing zodat we deze kunnen vergeten en kunnen hopen dat THQ zo geen uitstap meer maakt met Red Faction.
Beoordeling
Gameplay   50
Sound   35
Graphics   35
Replay   25

Een kleine game voor een hoge prijs.
36


14:12  Namco Bandai wil Enslaved franchise voortzetten
07:01  Deus Ex: HR toont Sarif Industries
 Reacties (4)
 Pagina: 1
Gast (80.56.51.xxx) op 18-05-2011 om 09:22
Graphics verdienen hoger,misschien geen 75 ofzo maar wel tussen 50 en 60. Daarnaast is het maar een arcade game

Jayrazor op 18-05-2011 om 11:57 [Niv: 5 / Exp: 240]
Matige review; er word tijdens de bespreking niet echt duidelijk dat we te maken hebben met een zwaar ondermaatse game (36). Ik kreeg eerder het idee dat het gewoon een middelmatige game betrof (5-6). Eigenlijk is het enige nadeel wat je noemt dat de game repetitief is en weinig nieuws doet; is dat niet zo bij 70% van de games die tegenwoordig uitkomen?

Joni Philips (Eindredacteur) op 18-05-2011 om 12:09 [Niv: 1181 / Exp: 59057]
Qua gameplay is het dan ook een 5, zoals je goed afleidt uit de review.

Jayrazor op 18-05-2011 om 17:15 [Niv: 5 / Exp: 240]
Fair enough.

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Red Faction: Battlegrounds
Type:
Game
Releasedatum:
06-04-2011
Ontwikkelaar:
Volition
Uitgever:
THQ Inc.
Media:





Meer media