De verwachtingen voor Star Wars: The Old Republic zijn hooggespannen. Electronic Arts wil er dan ook alles aan doen om de titel een succes te maken en lijkt hier een flink bedrag voor over te hebben.
Michael Pachter, analist bij Wedbush Securities, scht namelijk dat Electronic Arts zo'n tachtig miljoen dollar aan de titel besteed zal hebben wanneer deze eenmaal op de markt komt.
Het immense bedrag komt voort uit een optelsom van de verschillende kosten die gemaakt moeten worden voor de game. Enerzijds gaat het hierbij om de ontwikkelkosten, marketing en distributie, anderzijds moeten er echter ook royalty's worden betaald aan LucasArts om de Star Wars naam te mogen gebruiken. Pachter ging bij zijn berekening uit van een ontwikkeltijd van vier jaar, waarbij ongeveer tweehonderd mensen full-time aan de game hebben gewerkt.
Analistenbureau Wedbush verwacht verder dat Electronic Arts break-even zal spelen wanneer ze aan de 500.000 abonnees zitten. Dit is echter een voorzichtig gekozen aantal, zo zou het echte break-even nummer al bij de 350.000 abonnees kunnen worden bereikt.
De vooruitzichten ziet het bureau verder positief. Mocht Electronic Arts aan de anderhalf miljoen betaalde abonnees komen, dan hebben ze dus ongeveer een miljoen abonnees waar ze winst op maken. Niet gekeken naar het break-even punt maken ze ongeveer, voorzichtig genomen, vijf dollar winst per persoon. Mochten al deze berekeningen waarheid worden, iets waar een analistenbureau gespecialiseerd in moet zijn, zou dit betekenen dat Electronic Arts over de laatste zes maanden van haar financiële jaar ongeveer dertig miljoen dollar aan winst binnen haalt.
Eerder liet Electronic Arts weten dat een MMO geen miljoen abonnees nodig heeft om er aan te verdienen. Tevens lieten ze gedurende een financiële samenkomst met investeerders weten dat er een grote kans is dat SWTOR zijn beoogde release eind dit jaar niet zal halen en uitgesteld zal worden naar januari 2012, echter was dit nog geen bevestiging voor het uitstel.
|