Review: Portal 2
Door Rene Groen op 19-04-2011 om 13:38
|
Bron: Gamed
|
Hoe een studentenproject groot kan worden; we zagen het al bij de Blob en ook bij Portal werd dit pad bewandeld. Valve introduceerde het origineel nog ietwat voorzichtig als onderdeel binnen een groter pakket, de sequel staat echter geheel op eigen poten.
Voor gamers die bekend zijn met het origineel is de titel een feest der herkenning, zowel qua gameplay – maar daarover later meer – als karakters. Wederom stappen we in de huid van Chell, de vrouw die ook nu het hoofdpersonage vormt, en eveneens vertrouwd is GLaDOS, het computersysteem die je met haar opvallende stem door het spel begeleid. Wanneer we echter ontwaken in een vreemde omgeving maken we al snel kennis met een nieuw karakter onder de naam Wheatley. Het betreft een rondvormige robot die gedurende het spel als sidekick zal dienen en je waar nodig van helpende raad voorziet. De band tussen de twee loopt als een rode draad door de game heen en dit gevoel wordt versterkt door Stephen Merchant, de man die met zijn Britse accent leven geeft aan Wheatley en hierdoor veel humor in de game weet te brengen. Deze humor is sowieso één van de belangrijkste peilers voor de game, waardoor je vrijwel nooit gefrustreerd zult raken.

Over het verhaal zelf zullen we omwille van spoiler-redenen niet teveel vrij geven, wel willen we kwijt dat de opbouw van de game perfect is. Zelfs wanneer je het origineel niet gespeeld hebt zul je rustig aan de gameplay kunnen wennen zonder dat het overdonderend over komt. In de basis werkt deze echter nog altijd hetzelfde: je krijgt na enige tijd in de game een zogeheten Portal Gun ter beschikking waarmee je Portals kunt maken. De eerste Portal die je hierbij maakt vormt de ingang, terwijl de tweede Portal de uitgang creëert. De ingang hoeft hierbij niet direct op de uitgang aan te sluiten, waardoor je een unieke manier hebt om puzzels op te lossen. Deze basis werkte in Portal al breinbrekend, door hier echter de nodige toevoegingen bij te doen zal je brein helemaal overuren moeten maken.
Eén van de toevoegingen vinden we middels zogeheten Gels. De oranje Propulsion Gel laat ons bijvoorbeeld extra snelheid maken terwijl we met de blauwe Repulsion Gel naar nieuwe hoogtes kunnen springen. Tevens is er nog de witte Conversion Gel, deze laat ons over oppervlaktes schilderen om zo portals aan te brengen waar dit normaliter niet mogelijk is. Eveneens nieuw zijn de Light Bridges, een grootse blauwe lichtstraal die als brug gebruikt kan worden om overheen te lopen. Door de juiste aanpak is dit systeem naar je eigen hand te zetten, om zo op locaties te geraken die normaliter niet bereikbaar zijn of juist om als grootse verdedigingsmuur op te zetten. Enigszins vergelijkbaar zijn de Excursion Fans, stralen van lucht die alles in hun pad mee zullen zuigen. Ook hiermee is te spelen, door het omzetten van schakelaars kun je bijvoorbeeld de richting veranderen.

Als laatste mogen ook de Redirection Cubes niet vergeten worden. In de naam zeggen ze eigenlijk al wat diens functie is: het vormt een kubus waarmee een laserstraal van richting verandert kan worden. Op deze manier kun je de laser bijvoorbeeld afbuigen richting een schakelaar, echter zul je er rekening mee moeten houden dat je meerdere schakelaars met één laserstraal af zult moeten buigen en moeten belichten, hetgeen zeker geen simpele opgave is.
Alle bovenstaande vernieuwingen in de gameplay zorgen ervoor dat Portal 2 een nog grotere ervaring weet te bieden dan het origineel. Het spel is dan ook één grote puzzel waarbij je constant na zult moeten denken hoe je verder komt, waarbij de eerder genoemde humor ervoor zorgt dat dit nergens gaat frustreren. Terwijl je steeds verder in de game weet door te dringen, waarbij de totale rit zo’n twaalf uur lang is, zul je je ook meermaals laten overdonderen door de gemaakte artistieke keuzes. Het betreft zeker niet de mooiste titel die je dit jaar zult spelen, echter is de gehele sfeer zeer indrukwekkend te noemen. De opzet is hierbij tevens een stuk groter, waarbij er meer variaties in de locaties zijn aangebracht.

Eenmaal klaar met de game kun je meteen verder in de coöperatieve stand die aansluit op het einde van de singleplayer. De ene speler stapt hierbij in de huid van Atlas en de ander neemt de rol van P-Body op zich, beide robots die met elkaar samen zullen moeten werken om de puzzels te overwinnen. Het gaat hierbij niet simpelweg om hergebruikte, maar juist geheel nieuwe puzzels. Dit is ook niet raar aangezien we dit keer alles kunnen vermenigvuldigen: de twee portal guns, de vier portals die hiermee samen gaan en misschien wel het belangrijkste: de dubbele vreugde wanneer je een op het oog onmogelijke puzzel samen weet op te lossen. De gameplay is ook deels aangepast om de samenwerking goed te laten verlopen, zo kun je markers plaatsen voor je medestander of tijdelijk het oogveld over nemen om te kijken of jij een oplossing ziet die de ander mist. Het zijn kleine aanpassingen die het zeker niet makkelijker, maar echter wel gebruiksvriendelijker maken.
Portal 2 is in grote lijnen de game die Portal ook was: het oplossen van puzzels met humoristische en boeiende personages in een meeslepend verhaal. Tegelijkertijd is Portal 2 echter veel meer dan wat zijn voorganger te bieden had, zo is de gameplay op ieder gebied verder uitgebreid, zijn de omgevingen veel grootser en, mede daardoor, indrukwekkender opgezet en is de coöperatieve spelstand een goed uitgewerkte toevoeging. Natuurlijk kunnen we zeuren over de balans in gameplay-elementen die net niet perfect is of het verhaal dat vooral in het midden van de game wat inzakt, echter zijn dit kritiekpuntjes die overdonderd worden door hetgeen wat de game wel is: pure fun.
|
|
Beoordeling
Gameplay |
96 |
Sound |
98 |
Graphics |
90 |
Replay |
95 |
Nu al kandidaat voor Game Of The Year.
|
96 |
|
|
|
19:10 Driver: San Francisco komt in september
12:48 'Rockstar brengt GTA V naar Wii 2'
|
Reacties (32) |
|
Pagina:
1
|
2
|
|
sotarK
op 20-04-2011 om 19:58
[Niv: 124 / Exp: 6197]
|
Als ik die lens of truth moet geloven , wat ik overigens toch niet doe.
Maar aangezien er een hoop mensen zijn die zich zwaar aan die site vastklampen zeg ik het ook maar eens.
Uit die vergelijking zie ik lampen en borden aan de muur die er stukken scherper uitzien.
De PC versie is toch heer en meester.
Gewijzigd door sotarK op 20-04-2011 om 19:58
|
|
Mafusto
op 20-04-2011 om 19:58
[Niv: 115 / Exp: 5756]
|
@ Rene
Lens of truth zegt et 
Alleen bn ik niet z'n fan van die site...
Editr:Nvm Sotark was sneller
Gewijzigd door Mafusto op 20-04-2011 om 19:59
|
|
Gast (195.241.207.xxx)
op 22-04-2011 om 13:30
|
Wat zijn de mist de 360 versie dan tov van de pc/ps3 versies?
Zou wel handig zijn als je het even erbij plaatst, want nu ben ik wel nieuwsgierig geworden.
Heb de PC versie 5min geleden uitgespeeld, echt een geweldig spel. :) Nu nog de co-op doen.
|
|
Gast (195.240.188.xxx)
op 22-04-2011 om 18:16
|
Qua gameplay en looks: NIKS. Je mist alleen de Steam PC interactie in de Xbox 360 versie. Dus je kan niet je GamerTag koppelen aan een Steam account en dan co-open met PC gamers. Je mist dus praktisch niks want PC gamers willen in principe al grotendeels niet met de console gamers samenspelen.
De Steam market wordt gewoon overgezet in de Microsoft Marketplace om het uniform te houden met Xbox Live. Daar moet je dan wat langer op wachten omdat Microsoft certificatie er nog overheen gaat.
|
|
Rene Groen
(Eindredacteur)
op 23-04-2011 om 15:54
[Niv: 752 / Exp: 37605]
|
@ Gast (195.241.207.xxx)
Dat is al vele malen behandeld in ons nieuws, dit is een review.
|
|
Zuigertje
op 25-04-2011 om 19:25
[Niv: 118 / Exp: 5884]
|
Gast (195.240.188.xxx)
thanks
@ rene groen:
Foei, niet iedereen houdt het gamenieuws bij hé?
|
|
im2
op 02-06-2011 om 17:43
[Niv: 574 / Exp: 28719]
|
Ik kan echt geen enkele game bedenken die ik beter vond dan Portal 2.
|
|
Pagina:
1
|
2
|
|
|
|