Huidige computers zijn veel krachtiger dan de huidige consoles, zo hebben de PlayStation 3 en de Xbox 360 amper 512 MB RAM voor CPU en GPU, terwijl we tegenwoordig al met gemak 4 GB RAM in onze PC kunnen steken en daarbovenop komt nog het RAM van je grafische kaart.
Huidige GPUs zijn ook al tien keer zo sterk, maar dat merken we zeker niet aan videogames volgens AMDs Worldwide Developer Relations Manager Richard Huddy. De hardware is tien keer zo krachtig, maar de games tonen dat niet en dat is volgens hem de fout van DirectX. Voor vele goede en slechte redenen staat DirectX in de weg in zijn ogen. Verschillende developers zouden hem al aangesproken hebben over het feit dat DirectX en andere gelijkaardige APIs hen hinderen in het benutten van alle hardware. Hij hoopt dan ook dat DirectX zal verdwijnen, een wens die ook vele gamedevelopers uitdrukken volgens hem.
Wrapping it up in a software layer gives you safety and security, but it unfortunately tends to rob you of quite a lot of the performance, and most importantly it robs you of the opportunity to innovate.'
Of het verwijderen van DirectX een goed idee zou zijn, is echter een andere vraag. DirectX zorgt er vooral voor dat developers geen rekening moeten houden met alle types GPU die er bestaan. Op de PS3 en de Xbox 360 heeft iedereen dezelfde GPU en CPU, maar PCs komen in tienduizenden varianten. Wordt het dan wel beter zonder DirectX? Wat denken jullie?
|