De Fight Night reeks is ons niet vreemd, echter besloot Electronic Arts om het na vier rondes voor gezien te houden. Tegelijkertijd betekent dit niet het einde van de serie, onder een nieuwe naam worden er veranderingen doorgevoerd die de titel nog interessanter moeten maken.
Wellicht de grootste verandering is dat Electronic Arts van Fight Night Champion een volwassen titel wil maken. De bokssport is er eentje van harde slagen en niet langer willen ze zich hierin beperkt voelen door een rating die bloed niet toe staat. Hierop aansluitend krijgt de game voor het eerst in de reeks een verhaal. Het gaat hierbij niet simpelweg om de standaard ‘versla je tegenstanders en word kampioen’-verhaallijn, maar om een verdieping waar tijd en moeite in gestoken is.

Electronic Arts heeft namelijk Will Rokos ingehuurd, de schrijver van diverse Hollywood films waaronder Monster’s Ball. Rokos schreef een verhaal over Andre Bishop, een gevangene die slechts door harde gevechten overeind blijft. Zijn kwaliteiten worden al snel opgemerkt, echter blijkt dat hij in het maken van een carrière voor lastige keuzes zal komen te staan. Zaken als het harde gevangenisleven, broederschap en bedrog komen allemaal voorbij, echter is nog onbekend in hoeverre al deze zaken daadwerkelijk samengaan met de gameplay.
De gameplay binnen de gevechten zelf is wel lichtelijk aangepast. Bij de voorgaande titel bleek dat de controls met de stick een nadeel met zich meebracht waarbij niet iedere beweging even goed uit te voeren was. Gevolg: veel gamers beperkten zich tot de controls die wel makkelijk uit te voeren waren. Door subtiele aanpassingen, waaronder het gebruik van de knoppen, moet dit echter tot het verleden behoren. Tevens draaien de gevechten meer dan voorheen om timing, het is zoeken naar gaten in de verdediging van de tegenstander, waardoor een knockout niet langer vanzelfsprekend is.

Het aanleren van al deze technieken gebeurt middels specifieke trainingen. Je reist af naar gymzalen die je sterker maken binnen verschillende technieken. Tevens kun je individuele technieken aanleren die je een voordeel moeten geven ten opzichte van je tegenstanders.
Als laatste mogen ook de graphics niet onbesproken blijven. De game draait op een verbeterde engine en hoewel Fight Night: Round 4 al schitterende beelden opleverde gaat deze titel daar nog eens overheen. Door de verhoogde leeftijdsrating zal het bloed nu ook rijkelijk vloeien, hetgeen aansluit op de harde verhaallijn. Of dit alles voldoende is voor de vernieuwing van de serie waar Electronic Arts op hoopt weten we vanaf 1 maart, dan verschijnt de game voor de Xbox 360 en PlayStation 3.
|