Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCVRNintendo SwitchNintendo Switch 2Playstation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
16 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
14 Juni 2025 
(0) 
13 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
12 Juni 2025 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 Juni 2025 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(4) 
(0) 
(0) 
10 Juni 2025 
(0) 
(0) 
09 Juni 2025 
(3) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(4) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
07 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
06 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
05 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
The Precinct
Lost Records: Bloom & Rage - Tape 2
Croc: Legend of the Gobbos
Assassin's Creed Shadows
Review:

World of Warcraft: Cataclysm


Door Leon van Poppel op 17-01-2011 om 13:11
Bron: Gamed

Een paar weken geleden was het dan eindelijk zo ver. Op dit moment had ik zitten wachten. Aan mijn voorbereiding mocht dan ook niks ontbreken. Een flinke voorraad energiedrank in huis, vrij gevraagd van mijn werk en ook op school wisten ze dat mijn aanwezigheid wat minder zou zijn dan andere weken. Ik was klaar voor 7 december, 00:00 om precies te zijn. Ik was klaar voor Cataclysm.

Mijn enthousiasme kan als vreemd worden beschouwd, omdat ik de maanden voordat Cataclysm uitkwam WoW helemaal links heb laten liggen. En met mij vele andere spelers. Niet alleen mijn eigen guild maar ook veel andere spelers die ik ken ingame waren de afgelopen maanden een beetje ‘Wrath-moe’. Op zich niet zo gek, Wrath of the Lich King was inmiddels ook al meer dan twee jaar oud en alle spelers die actief de game hebben gespeeld hadden ook wel alles gedaan wat ze wilden doen.

Twee maanden voor de lancering van Cataclysm, zag ik dat mijn guild weer actief was geworden. Klasgenoten zie je ook weer spelen op school. Ik kon het niet laten, en heb toen ook maar weer speeltijd gekocht, en sindsdien besteed ik bijna al mijn vrije tijd aan WoW. En met mij ook vele andere spelers want de servers zijn ook weer een stuk drukker geworden, en sinds 7 december is het al helemaal een gekkenhuis. Dit is natuurlijk een redelijk normaal verschijnsel voor een MMO. Als een uitbreiding op zijn laatste adem loopt, gaan spelers afhaken en met de lancering van de volgende komen ze weer in hordes terug. Maar in het geval van Cataclysm was het toch iets anders. Veel spelers waaronder mezelf waren Wrath of the Lich King, en daarmee ook WoW zat. Nieuwe content werd te snel te makkelijk, de enige 'echte uitdaging voor hardcore spelers bleek Lich King zelf op heroic mode (moeilijkere versie met betere loot).


Maar Blizzard heeft verandering beloofd. Ze hebben gezegd dat ze raids moeilijker willen maken, dat threat - zorgen dat de vijand de tank aanvalt en niemand anders - weer een issue gaat worden voor tanks en dat healers eigenlijk nog alleen maar mana hebben om de tanks overeind te houden, de rest is dus enigzins op zichzelf aangewezen. Kortom, de tijd van het hersenloos knopjes indrukken, met als enige bijkomstigheid af en toe weglopen uit vuur was afgelopen. Om dit te bewerkstelligen zijn er in Cataclysm een hoop zaken op de schop gegaan. Een van de meest drastische is in mijn ogen de aanpassing van loot die je krijgt voor raids. In het Wrath tijdperk was het zo dat je twee niveaus had van raiden. Een 25-man versie en een 10-man versie. De 25-man versie had een betere buit dan de 10-man versie. Dit leidde er toe dat de meeste guilds dan ook 25-man guilds waren aangezien iedereen natuurlijk de beste loot wilde hebben. Als speler kon je ook dus iedere raid twee keer doen per week, de 25-man versie en de 10-man versie. De raid Trial of the Crusader was zelfs mogelijk om vier keer per week te doen, de 25-man en de 10-man versie op normal en heroic.

Dit principe is aanzienlijk veranderd in Cataclysm. Nu is het zo dat je iedere raid maar één keer kunt doen. Je hebt dus de keuze om de 25-man of de 10-man versie te doen. Beide versies droppen nu dan ook beloningen van hetzelfde niveau. Heb je de eindbaas van de normale versie neer dan mag je het gaan proberen op heroisch, oftewel hc niveau. Je kunt voor iedere boss kiezen of je hem op normal of hc niveau wil doen, maar als je een baas verslaat kun je hem die week niet meer doen op hc, aangezien je dan al ‘saved’ bent voor die baas. Het spel onthoudt namelijk dat jij op dat personage die specifieke baas al hebt verslagen.


Deze veranderingen klinken op papier heel goed en ik juich ze dan ook zeker toe. Persoonlijk speel ik liever met een vast groepje van tien mensen, dan dat ik het hele gezeik van een 25-man raid moet meemaken. Voorheen deed niemand dit, omdat de beloningen die je kreeg van 25-mans beter waren, maar dit is nu niet meer het geval. Ook zorgt het nieuwe systeem ervoor dat mensen niet zo snel nieuwe gear verzamelen als dat in Wrath of the Lich King het geval was. Hierdoor blijft het verzamelen van een set langer leuk, en blijft content langer moeilijk omdat groepen niet zo snel te sterk worden voor de aanwezige bosses.

Het verzamelen van gear is sowieso een stuk lastiger geworden, mede omdat de hc versies van 5-man dungeons geen epics (sterkste gear) meer droppen. Om überhaupt hc dungeons in te kunnen gaan zul je eerst de normale versies een aantal keer moeten doen omdat je een minimaal item level nodig hebt om een hc in te kunnen. Ook kun je met justice points (punten die je krijgt voor het killen van bosses in hc dungeons) geen epic items kopen. Verder zijn bepaalde materialen die je nodig hebt voor epic die je kunt maken met professions zoals blacksmithing ‘Bind on Pick-up’ geworden. Dit leidt ertoe dat het voor mensen een stuk lastiger wordt om aan epics te komen omdat je niet meer alle mats die je nodig hebt van de Auction House kunt kopen.

Pagina: 1 | 2
Beoordeling
Gameplay   96
Sound   92
Graphics   81
Replay   99

Cataclym is een uitstekende uitbreiding die de game zeker nodig had.
96


13:48  SSX: Deadly Descents
11:49  DC Universe Online stapt UK Charts binnen
 Reacties (33)
 Pagina: 1 | 2
Boogieboyz op 18-01-2011 om 00:38 [Niv: 303 / Exp: 15154]
Ik zit hier al een kwartier verhaaltjes te typen die ik ontevreden delete, dus ik hou het kort en zeg dat je wederom gelijk hebt. Mn vorige verhaal nam al genoeg tijd in beslag

Ik vond het lvl60 tijdperk ook het best maar snap ook wel dat Blizz die uitbreidingen maakt om het fris en nieuw te houden. Met name in Cata waar ook de oude wereld totaal veranderd is. Anders was WoW wss allang gestopt.

Gewijzigd door Boogieboyz op 18-01-2011 om 00:40

Gast (84.197.137.xxx) op 18-01-2011 om 00:54
als een medium wow speler vind ik het een goede uitbreiding maar zeker geen fantastische. Scores zijn meningen en daarvan kan je niets maar vind wel dat deze iets overschat wordt

Leon van Poppel op 18-01-2011 om 01:06 [Niv: 0 / Exp: 13]
@ Dellion
Bedankt, ik vind het ook erg leuk ik erbij ben bij gamed.

Je kritiek over het levelen is zeker niet ongegrond, het halen van level 85 is ook iets wat de meeste mensen die ik ken binnen een dag of 3-4 hebben gehaald. Echter, wat ik zo goed vind aan de uitbreiding is de moeilijkheid die na het levelen komt.

Ik trek hier maar even de vergelijking met Wrath of the Lich King. Bij Wrath was alle raid content binnen de eerste week al gecleared door de top guilds. Dit is bij Cataclysm niet het geval, de guild Paragon (Nummer 1 guild van de wereld op het moment) heeft vorige week de eerste heroic raid helemaal gecleared(Black Wing Descent) maar zij hebben pas 11/13 van het totale aantal bosses down.

Dit geeft naar mijn mening aan hoeveel uitdagender Cataclysm is geworden. En het is niet alleen zo met raiden, zaken als epic enchants die veel duurder zijn omdat gewone heroic dungeons geen epics meer droppen en epic gems dus nog erg schaars zijn.

Maar het is precies wat je zegt, ieder zijn mening. Ik moet ook zeggen dat ik Dark Ages of Camelot nooit gespeeld heb dus die vergelijking kan ik niet maken.

Gewijzigd door Leon van Poppel op 18-01-2011 om 01:17

Nelus op 18-01-2011 om 14:46 [Niv: 526 / Exp: 26310]
Levelen is inderdaad wel makkelijk geworden. Maar ik vind de rest zo vet gedaan. De quests variëren meer, fasing is vet gedaan, nieuwe rassen zijn cool, vliegen in Azeroth en leuke skill toevoegingen!

Zelf ben ik niet van het raiden, maar wat ik nu speel met Cataclysm vind ik echt vet! Als ik level 85 ben met mn main, ga ik daarna gewoon de worgen levelen tot 85 en dan mijn goblin levelen tot 85. De quests van vroeger zijn toch grotendeels weg.

Gast (188.201.64.xxx) op 18-01-2011 om 16:43
Epic enchants? = Maelstorm Crystals?

Levelen snel (want volgens Dellion kan dat!) een DK, en level zijn alchemy en enchanting naar hoog. Maak Lifebound trinkets en DE deze.

Gast (77.163.215.xxx) op 18-01-2011 om 21:55
Leon

Bedankt voor je reactie, en dat je wel de tijd neemt je standpunten uit te leggen. Dat waardeer ik.

Hopelijk komen er meer reviews van MMORPG's, want behalve de 'populaire' word er nooit aandacht besteed aan mmorpg's @ Gamed.

En Gast 188.201 Ik weet niet wat je punt is, maar levelen is idd sneller (heeft blizzard zelf ook gezegd ;) )

Velqor op 18-01-2011 om 21:56 [Niv: 191 / Exp: 9548]
Hier boven was ik, vergeten in te loggen

Boogieboyz op 19-01-2011 om 23:01 [Niv: 303 / Exp: 15154]
Er zit ook veel te veel phasing in overigens, je kan niet meer samen questen tenzij je allebei hetzelfde doet. Group quests zijn volledig verdwenen en als je al een elite (sterk monster voor de leek) moet killen dan krijg je steevast hulp van het spel zodat je het simpelweg alleen kan.

Het is nu helemaal op solo gericht en dat vind ik een slechte ontwikkeling... eh, voor mensen die liever met anderen samen willen spelen dan. Alleen dungeons doe je nog met een groep nu. Blizz zei "hihi we vonden het phasen zo leuk in Lich King we proppen de hele game ermee vol". Me reet.

Gewijzigd door Boogieboyz op 19-01-2011 om 23:07

 Pagina: 1 | 2

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
World of Warcraft: Cataclysm
Type:
Game
Releasedatum:
07-12-2010
Ontwikkelaar:
Blizzard Entertainment
Uitgever:
Activision Blizzard
Media:








Meer media