Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCVRNintendo SwitchNintendo Switch 2Playstation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
16 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
14 Juni 2025 
(0) 
13 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
12 Juni 2025 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 Juni 2025 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(4) 
(0) 
(0) 
10 Juni 2025 
(0) 
(0) 
09 Juni 2025 
(3) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(4) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
07 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
06 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
05 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
The Precinct
Lost Records: Bloom & Rage - Tape 2
Croc: Legend of the Gobbos
Assassin's Creed Shadows
Review:

World of Warcraft: Cataclysm


Door Leon van Poppel op 17-01-2011 om 13:11
Bron: Gamed

Een paar weken geleden was het dan eindelijk zo ver. Op dit moment had ik zitten wachten. Aan mijn voorbereiding mocht dan ook niks ontbreken. Een flinke voorraad energiedrank in huis, vrij gevraagd van mijn werk en ook op school wisten ze dat mijn aanwezigheid wat minder zou zijn dan andere weken. Ik was klaar voor 7 december, 00:00 om precies te zijn. Ik was klaar voor Cataclysm.

Met Cataclysm heeft ook iedere faction een nieuw ras erbij gekregen. Worgens voor de Alliance en Goblins voor de Horde. Ik hoef je natuurlijk niet te vertellen dat Worgens hierdoor automatisch het meest bad-ass ras van de Alliance wordt, en mijn Human Death Knight zeer snel gaat veranderen in een worgen. Overigens zijn de racials van de nieuwe rassen zeer goed, iets te goed naar mijn mening. Natuurlijk zijn er weinig spelers die hun ras kiezen puur op basis van racials, maar die van de Alliance zijn al vrij magertjes en steken een beetje lelijk af tegenover de racials van Worgens.

Natuurlijk brengt Cataclysm ook weer de standaard zaken van een expansion met zich mee, zoals het verhogen van de level cap. Deze is verhoogd van 80 naar 85. Om level 85 te bereiken mag je losgaan in de vijf nieuwe zones, die allemaal zeer afwisselend zijn. Zo ga je de strijd aan met Ragnaros op Mount Hyjal, ben je samen met Harrison Jones quests aan het doen in het op Egypte lijkende Uldum en bezoek je ook Deepholm, de plek waar Deathwing de afgelopen jaren zijn wonden heeft gelikt en zijn boze plannen heeft voorbereid. De opmerkelijkste zone is toch wel Vashj’ir, een zone die geheel onder water is. Naar mijn mening echt een schijtzone waar je de hele tijd moet zwemmen of op een stom zeepaard moet zitten. Maar hierover zijn de meningen verdeeld, veel spelers die ik hierover sprak vonden Vashj’ir geweldig, en mijn favoriete zone Deepholm saai.


Het questen zelf borduurt verder op de manier die aan de spelers is geïntroduceerd met de Shattering. Dit houdt in: Veel verhaal, veel humor en ook wordt er flink gebruikt gemaakt van phasing. Phasing houdt in dat als twee spelers op dezelfde plek staan, de een bijvoorbeeld een groot levend dorp ziet, terwijl de andere speler, die al iets verder is met questen het dorp net afgebrand heeft zien worden. Dankzij phasing blijft het questen leuk, omdat quest hubs de neiging hebben steeds te veranderen en je vooruitgang in een zone heeft ook invloed op de hele zone. Je krijgt dus niet meer constant te horen dat je de grootste held bent die ooit heeft geleefd omdat je in je eentje een stad hebt gered van totale vernietiging, terwijl de stad zelf nog steeds wordt aangevallen en er helemaal geen reet is veranderd.

Wel zorgt het vele gebruik van phasing af en toe voor wat problemen. Ik heb als een van mijn professions mining, en soms wil ik naar een ore toevliegen om die te minen, maar verdwijnt deze voor mijn neus. Het zijn begrijpelijke foutjes, en iets wat ongetwijfeld opgelost gaat worden met patches.

Een andere grote vernieuwing is de verandering van guilds. Vroeger was het zo dat de meeste spelers al in een guild zaten vanwege de gezelligheid en het omdat het een stuk makkelijker was om een vaste groep te hebben voor bepaalde raids of voor Player vs Player gevechten. Zat je niet in een guild, dan had je in zekere zin een nadeel, maar dit was niet zo ernstig dat je achterstand op zou lopen als je niet in een guild zat. Met Cataclysm is echter het guild level systeem ingevoerd, wat het allemaal aardig heeft veranderd. Guilds kunnen nu stijgen in level, en met ieder level dat je krijgt verdient ieder lid van de guild voordelen. Denk aan extra experience voor het voltooien van quests en het sneller kunnen rijden op mounts.


Archeology is een nieuwe toegevoegde secondary profession, eentje waarmee je op zoek gaat naar artefacten die door heel Azeroth en Outland verspreid liggen. Met Archaeology kun je veel niet gevechtsgerelateerde dingen vinden, zoals companions en dat soort dingen. De enige reden dat ik het aan het levellen ben is een zwaard genaamd Zin’rokh, één van de grootste zwaarden in WoW historie. Dit zwaard is tevens een van de beste wapens die je kunt krijgen voordat je de heroic versie van de raids gaat doen. Met dit soort dingen krijgt Blizzard het toch weer voor elkaar dat ik inmiddels al 13 uur heb gestoken in het levellen van Archeology, en daarmee zit ik waarschijnlijk nog niet eens op de helft.

Want ondanks dat Blizzard veel energie heeft gestoken om alles in Cataclym dynamischer te maken, moeten spelers die het maximale uit hun character willen halen toch weer uurtjes gaan steken in het grinden van bepaalde professions en reputations, en om eerlijk te zijn, ik wil het ook niet anders. Ik vind het heerlijk om de mogelijkheden in een game te benutten die me veel tijd kosten om te krijgen, maar me net dat kleine beetje extra geeft tijdens het raiden. Ik verwacht dus de komende maanden met strakke blik achter mijn PC te zitten, om alles wat ik op het maximale niveau kan brengen ook te doen. Maakt dat mij een nerd? Waarschijnlijk wel een beetje. Maar wel eentje die aan het einde van het gevecht de meeste schade heeft verricht.

Heerlijk, zo’n MMO.
Pagina: 1 | 2
Beoordeling
Gameplay   96
Sound   92
Graphics   81
Replay   99

Cataclym is een uitstekende uitbreiding die de game zeker nodig had.
96


13:48  SSX: Deadly Descents
11:49  DC Universe Online stapt UK Charts binnen
 Reacties (33)
 Pagina: 1 | 2
Gast (94.225.216.xxx) op 17-01-2011 om 13:20
amai dat is nogal een hoge score maar zelf heb ik WOW nooit gespeeld gewoon het is men ding niet

Nelus op 17-01-2011 om 14:00 [Niv: 526 / Exp: 26310]
Terecht, het heeft echt goede vorderingen gehad. Storyline is weer top en alle oude spelers komen grotendeels terug, waaronder ik.

Stammetje91 op 17-01-2011 om 14:02 [Niv: 302 / Exp: 15113]
"Het verzamelen van gear is sowieso een stuk lastiger geworden, mede omdat de hc versies van 5-man dungeons geen epics (sterkste gear) meer droppen. Om überhaupt hc dungeons in te kunnen gaan zul je eerst de normale versies een aantal keer moeten doen omdat je een minimaal item level nodig hebt om een hc in te kunnen. Ook kun je met justice points (punten die je krijgt voor het killen van bosses in hc dungeons) geen epic items kopen. Verder zijn bepaalde materialen die je nodig hebt voor epic die je kunt maken met professions zoals blacksmithing ‘Bind on Pick-up’ geworden. Dit leidt ertoe dat het voor mensen een stuk lastiger wordt om aan epics te komen omdat je niet meer alle mats die je nodig hebt van de Auction House kunt kopen."

Dit klinkt echt als een geweldige verandering. Ik heb nooit lang als level 80 gespeeld, maar ik zag om me heen wel hoe makkelijk het werd om de beste gear te kopen/krijgen. Dit soort dingen kan ik alleen maar toejuichen. Zelfs nu ik het spel al enkele jaren niet meer aangeraakt heb.

Cylob op 17-01-2011 om 15:51 [Niv: 17 / Exp: 846]
"Beide versies droppen nu dan ook beloningen van hetzelfde niveau."

Wat is dan nog het nut van een raid met 25 mensen?

Gast (87.66.6.xxx) op 17-01-2011 om 16:01
Als je nieuw bent in WoW, kun je dan eerst rustig een tijdje teren op WoW en TBC voor je WOTLK and Cataclysm koopt, of schaf je je best direct alle expansions aan?

Is het ook nog mogelijk om nu nog de verhaallijn van Wrath of the Lich King te spelen als nieuwkomer, of is die kans voorgoed verkeken?

Velqor op 17-01-2011 om 16:46 [Niv: 191 / Exp: 9548]
Ik zou graag de volgende keer een review zien van iemand die 1; niet verslaafd is. dus een unbased mening heeft 2; iemand die meerdere mmorpg's heeft gespeeld 3; iemand die WoW Pre-tbc heeft gespeeld.

Voor de rest goed geschreven, daar niet van.

Dit was voor mij, mijn hele guild en vele reviews die ik heb gelezen de slechtste 'uitbereiding' tot nu toe, maar ieder zijn mening.

Gast (93.125.254.xxx) op 17-01-2011 om 17:38
Ik zou zelf eerst teren op Wrath of the lich king er is zoveel veranderd na cataclysm daarnaast is het levelen een stuk makkelijker in mijn mening in cataclysm dus voor de full experiance zou ik eerst wotlk doen en dan switchen naar cata

KingLikesCookies op 17-01-2011 om 17:51 [Niv: 51 / Exp: 2529]
Sinds wanneer is Leon van Poppel redacteur bij Gamed?

Gast (80.56.24.xxx) op 17-01-2011 om 18:27
Goede review.

Joni Philips (Eindredacteur) op 17-01-2011 om 18:37 [Niv: 1184 / Exp: 59178]
@KingLikesCookies: Deze week.

StijnNL op 17-01-2011 om 19:08 [Niv: 11 / Exp: 554]
96 score, man man man...

Gast (213.119.31.xxx) op 17-01-2011 om 19:36
Goede review!

Boogieboyz op 17-01-2011 om 19:44 [Niv: 303 / Exp: 15154]
Power unlimited gaf het ook al een 100, voor degene die fronsen bij deze score.

Gast (213.34.70.xxx) op 17-01-2011 om 19:55
nice

Gast (77.171.76.xxx) op 17-01-2011 om 20:05
Leon van Poppel is hij nieuw ik heb hem nog nooit gezien of van hem gehoord.

laraishond op 17-01-2011 om 21:02 [Niv: 154 / Exp: 7703]
@ikzoekruzie
naar mijn mening zegt dat niet zoveel (meer)

Maar van wat ik heb gezien verdient Cataclysm zeker een hoog punt
(al kun je dan niet echt oordelen natuurlijk, maar geeft wel een indruk)

@Gast (77.171.76.xxx)
zie reactie Joni...

Gast (85.146.36.xxx) op 17-01-2011 om 21:10
Ik vind dit persoonlijk de beste uitbreiding, heerlijk verhaal, dat fasing is heel goed gedaan!
Ik speel al vanaf vanilla, met bepaalde tussenstops, maar ik heb me in tijden niet meer zo vermaakt met WoW! Terecht cijfer naar mijn mening

Stammetje91 op 17-01-2011 om 21:47 [Niv: 302 / Exp: 15113]
@ikzoekruzie
Dan heb je het natuurlijk ook wel over een ongelofelijk hoogstaand tijdschrift.

Leon van Poppel op 17-01-2011 om 22:06 [Niv: 0 / Exp: 13]
Het blijft lastig om een MMO een cijfer te geven, aangezien het voor iedereen een andere ervaring kan zijn. Wel vind ik dat Blizzard het spel echt nieuw leven in heeft geblazen zonder de oude garde in het gezicht te spugen door het te makkelijk te maken of iets dergelijks.

Vandaar ook het hoge cijfer, er zijn maar weinig games die zo'n grote hype waar kunnen maken.

Louis Tinner op 17-01-2011 om 22:21 [Niv: 201 / Exp: 10063]
PU? wow die geven bijna nooooooit 10-en weg...

Je ziet door de 10-en de games niet meer

Gast (83.83.106.xxx) op 17-01-2011 om 23:34
Haha de PU :')

WoW is gevaarlijk. Toffe game hoor, maar het brengt alleen maar no-lifers voort. Ben blij dat ik 2 jaar geleden ben kunnen stoppen. Gasten denken dat ze echt wat voorstellen in die 'wereld'

Geef mij maar een WC4

Gast (83.83.106.xxx) op 17-01-2011 om 23:35
Excuus voor de grammar.

Velqor op 17-01-2011 om 23:59 [Niv: 191 / Exp: 9548]
Leon van Poppel

Hallo Leon, allereerst leuk dat jij erbij bent op gamed en een mooie review.

Maar ik ben het hier niet helemaal met je eens. ten eerste heeft blizzard het levelen versimpelt, die xp rate is omhoog. Het gaat nu ruim een aantal keer zo snel, en de waardes van vele producten zijn echt enorm omlaag, zo heb je redelijke gear voor een kleine prijs. dan kun je wel maanden gearen, maar daar heb je niet veel aan. Tevens worden er bij mechanics dezelfde truucs toegepast. Het (Voor Cata spelers) bekende auto/mount/paard systeem, iets ophalen, iets opblazen. Het ziet er leuk uit, voor één keer maar dit word in elk gebied een aantal keren herhaald.

Voor de 'hardcore' mmorpg/WoW speler is deze uitbereiding het zeker niet, voor de WoW-speler kan ik begrijpen dat het het wel is

Anyway, ieder zijn mening nogmaals.

Boogieboyz op 18-01-2011 om 00:14 [Niv: 303 / Exp: 15154]
Ik dacht dat de PU nogal wat aanzien had in NL. Blijkbaar niet dan

Enne Dellion, Het lvlen is idd makkelijk ja, maar dan begint de ellende pas. De godganse WoW community zucht momenteel onder de extreem hoge moelijkheidsgraad van de nieuwe heroics en raids, en het is lastiger dan ooit om aan goeie gear te komen, die moelijk te upgraden is met gems en enchants omdat de prijzen op de AH voor de materials tegenwoordig de pan uitrijzen. Lol en jij zegt dat dingen juist goedkoper zijn geworden hahaha. Epic gear is ook moelijker te krijgen, aangezien dat weer meer voor raiders only is gemaakt net als in het lvl60 tijdperk. Om nog maar te zwijgen van Tol Barad, waar je tijdens dailies in de pan word gehakt door mobs die opeens retegevaarlijk zijn in tegenstelling tot dat hakvoer in Lich King. Het is haast een vereiste om daar met 2 man heen te gaan, tenzij je corpserunnen leuk vind.

Je hebt gelijk wat je zei, maar je had het puur alleen over het questen en lvlen, niet over de endgame content. En die is fukking hardcore voor zover ik er verstand van heb.

Gewijzigd door Boogieboyz op 18-01-2011 om 00:22

Velqor op 18-01-2011 om 00:22 [Niv: 191 / Exp: 9548]
Dat verschilt ook per server, op mijn server zijn de prijzen juist gezakt. dit is dan ook totaal nieuw wat ik van jou hoor, bij ons is het andersom en het tegenovergestlde kan ik me dan ook amper voorstellen.

En opnieuw, ik vond serieus pre-tbc vele malen moeilijker, oke deze instances zijn lasig. Maar als je dan bij jezelf nagaat.. Ze zijn helemaal niet moeilijk, zo was het in het verleden ook! Het gaat eindelijk weer de goede kant op (qua instances) Als ze bij de volgende uitbereiding de rest moeilijker maken, kom ik. En mijn gehele alliance weer terug. Tot die tijd, nee dankje. Zelfs level 85 halen op runescape duurt nog langer.

Het is nog steeds een eitje vergeleken met pre-tbc, het zijn gewoon de mensen die verwend zijn geworden. (Voor mij is het enige echt pluspunt de lore, de worgen zijn ontzettend vet gedaan. Jammer dat hier dus weer die herhalende mechanieken in voorkwamen)

Watbetreft hardcore, kom terug als je Dark Ages of Camelot had gespeeld. Tuurlijk kun je WoW ook 'hardcore noemen', Maar dan zou ik dat doen in een nieuwe term, Soft Mmorpgs ofzo. weetikhet, maar in de algehele term komt het niet eens in de buurt van échte hardcore mmorpgs.

Maar ieder zijn mening nogmaals.

Gewijzigd door Velqor op 18-01-2011 om 00:24

 Pagina: 1 | 2

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
World of Warcraft: Cataclysm
Type:
Game
Releasedatum:
07-12-2010
Ontwikkelaar:
Blizzard Entertainment
Uitgever:
Activision Blizzard
Media:








Meer media