Electronic Arts is vaak verweten dat ze te vaak makkelijke sequels op de markt brengen met minimale verschillen. Het was een kritiek die het bedrijf zich aan trok en waar ze op sportgebied flink mee aan de slag wilden.
Het resulteerde anderhalf jaar geleden in een beslissing: de NBA Live serie zou komen te vervallen en opgevolgd worden door NBA Elite. Doel was om met een naamswijziging aan te tonen dat het ging om weliswaar een basketbaltitel, maar met een geheel nieuwe besturingsmechaniek.
In een interview laat CEO John Riccitiello zich uit over deze beslissing. Volgens hem was het team zeer ambitieus: de gameplay moest gaan werken met de twee analoge sticks, de bal zou je per individuele hand kunnen besturen, de dribbels zouden opnieuw uitgewerkt worden en vele nieuwe tricks werden geïntegreerd. Dit alles moest uiteindelijk leiden tot een revolutie binnen het basketbalgenre.
In de tijd die volgde bleek dat de game zijn beoogde doelen niet waar kon gaan maken. Er waren serieuze glitches binnen de animaties en de nieuw uitgedachte controls werkten niet goed. Het lastige was tevens dat het een seizoenstitel was: een game als The Sims of Grand Theft Auto kun je uitstellen, hier was dit eigenlijk niet te doen.
Grote vraag werd dan ook wat Electronic Arts moest doen: een titel uitbrengen die slechts op enkele vlakken indruk kon maken of deze uitstellen? Van de ene kant werden ze door retailers aangemoedigd om de game alsnog uit te brengen, zo ook intern door mensen. Zij lieten Riccitiello weten dat ze de game tegen 29 of 39 dollar uit moesten brengen, de verdiensten hiervan binnen moesten halen en vervolgens snel verder gaan. Ze deden echter anders beslissen omdat ze op de lange termijn de nadelen hiervan zouden ondervinden, immers, wanneer Elite eerder gelinkt is aan een matig product verdwijnt dit beeld niet zomaar.
Riccitiello laat zich niet uit over de toekomst van de serie, zo wil hij niet bevestigen of Elite volgend basketbalseizoen alsnog terugkeert. Ook over de NBA Jam serie wil hij deze zelfde duidelijkheid nog niet geven.
|