Na jaren geduldig wachten werd ie gisteren dan eindelijk aangekondigd: The Elder Scrolls V: Skyrim. Hoewel in-game beelden vooralsnog ontbreken wordt er al hevig gespeculeerd over een mogelijk nieuwe engine.
Als ik Oblivion zeg, dan zullen velen denken aan een geweldige game waarin je kon doen en laten wat je wilde. Even een side-quest doen, dan de natuur een beetje verkennen en misschien later nog eens verder gaan met de hoofdmissie: de game was zo groot dat je de tijd zo verloor. Helaas worden er ook andere gedachten opgeroepen wanneer ik Oblivion zeg: bijvoorbeeld de vele (grafische) glitches die de game rijk was. Velen schoven de schuld op de (inmiddels) verouderde Gamebryo engine. Het glitcherige karakter van Oblivion lag niet geheel aan de engine, maar dit is niet de plek om te discussiëren over de voor- en nadelen van Gamebryo. Sowieso maakt het niet veel meer uit: TES V: Skyrim krijgt namelijk een volledig nieuwe engine.
Nick Brecon, community manager bij Bethesda, bevestigde dit in een tweet. Later voegde hij daar nog aan toe dat Bethesda de engine geheel op eigen kracht heeft gebouwd en dat de game er werkelijk fantastisch uitziet. PR-praat of de waarheid? Hopelijk komen we er gauw achter.
|