Het is een veelgehoorde klacht van bedrijven: tweedehands titels. Het zorgt ervoor dat inkomsten bij het bedrijf weg blijven en dus trachten ze met oplossingen te komen om deze doorverkoop te demotiveren.
Codemasters denkt hier eveneens over na en komt met een eigen oplossing: het aanbieden van kleinere titels die later uitgebreid worden middels downloadable content. Codemasters CEO Rod Cousens noemt als voorbeeld hun game F1 2010, waarbij je slechts een klein deel aan de gamers geeft en ze extra circuits moeten kopen:
“It’s not inconceivable to say that we send out a Formula One game that’s not complete – maybe it’s got six tracks,” he said. “Then they have to buy their next track, and you follow it around the world. When you turn up in Abu Dhabi you have to pay for the circuit, and whatever the changes are to the cars that are put through. That, I think, would deal with a lot of it, and also address the pre-owned."
Cousens benadrukt wel dat er goed samengewerkt moet worden met retailers om een soortgelijk systeem mogelijk te maken, de DLC zal namelijk wel de weg naar de consument moeten vinden.
|