Aan beurzen de laatste tijd geen gebrek en dat kunnen we alleen maar toejuichten. Ook op de Game Developer Conference 2005 te Londen werden er weer de nodige nieuwtjes naar buiten gebracht door Microsoft.
Een eerste gegeven welke besproken werd was de musicplayer. Gamers hebben soms helemaal geen zin in de bijgeleverde soundtrack, maar als je hieraan gebonden was kwam dit dus niet goed over. Microsoft heeft de ontwikkelaars nu een verplichting gesteld dat deze muziek altijd uit te schakelen dient te zijn.
De gamer tags zijn al bekend, maar nu worden hier nog meer opties aan verbonden. Elke gamer tag kan namelijk uitgerust worden met basis elementen zodat je dit niet iedere keer in hoeft te stellen. Hierbij kan je bijvoorbeeld denken aan een moeilijkheidsgraad, de Y-Axis inversion instelling, voorkeur voor schakelopties in racegames, etc. Ook bij spellen als shooters kan dit zeer makkelijk zijn zodat je niet iedere keer alles opnieuw in hoeft te stellen.
Xbox Live, één van de grootste factoren die het succes van de Xbox 360 moet inleiden, gaat gepaard met een ratingsysteem. Het beste laat zich deze vergelijken met de handelssite eBay. Hiermee is het mogelijk om tegenstanders een bepaalde rating mee te geven om een effectieve matchmaking eraan te koppelen.
Een andere setting is om spelers in te delen in een bepaalde doelgroep. Je kunt hierbij denken aan een hardcore gamer, de sociale gamer, de casual gamer, etc. Hiermee moet het dus makkelijker zijn om tegen iemand te spelen die van gelijk niveau is. Uiteraard ben je hier niet aan gevonden en kan je ook gewoon tegen een veel slechtere of juist betere speler spelen.
Als laatste werd nog een gegeven herhaald welke al eerder aangesneden werd; de Quick Voice Chat. Hiermee kun je met je vrienden spreken, zelfs wanneer je niet met een zelfde game bezig bent. Alle andere Voice Communication zal uiteraard geen doorgang kennen, want je moet natuurlijk niet hebben dat iedereen mee kan genieten tussen jullie gesprekken. Je weet immers maar nooit wat er besproken wordt ...
|