Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
18 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
06 April 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 April 2024 
(1) 
(0) 
(2) 
04 April 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 April 2024 
(1) 
(0) 
(3) 
30 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
28 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(1) 
27 Maart 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
25 Maart 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
Retro Geschiedenis: de PlayStation War
Een Industrie Die Verandert...
Gamed Most Loved - Best Reviewed
Het Jaar 2003
Review:

FF: The 4 Heroes of Light


Door Gideon op 12-10-2010 om 13:47
Bron: Gamed

Square-Enix heeft de afgelopen jaren absoluut niet stilgezeten wat betreft de ontwikkeling van titels voor de Nintendo DS. Final Fantasy III, Final Fantasy IV, Kingdom Hearts 358/2 Days en The World Ends With You zijn slechts een greep uit de gigantische lading games welke de Japanse RPG-gigant heeft uitgebracht en Final Fantasy: The 4 Heroes of Light is de meest recente uit het rijtje. Is deze RPG goed genoeg om de titel ‘Final Fantasy’ te mogen dragen?

Final Fantasy: 4 Heroes of Light is in opdracht van Square Enix gemaakt door de heren en dames bij Matrix Software, een Japanse studio welke eerder verantwoordelijk was voor o.a. de remakes van Final Fantasy III en IV op de Nintendo DS. De ontwikkelaar weet wat het is om traditionele turn-based RPG’s op de handheld te ontwikkelen en dat blijkt wel wanneer je The 4 Heroes of Light opstart. Via een simpele tik op ‘New Game’ (de game kan volledig met de stylus worden gespeeld) wordt je, zoals het een traditionele RPG beaamt, wakker in het stadje Horne.

Voordat je echter zover bent dien je nog wel even vier karakters van een naam te voorzien, twee heren en twee dames. Deze vier worden de ‘Heroes of Light’, een aardige verwijzing naar de vier helden uit de originele Final Fantasy. Hier blijft het niet bij, want ook verhaaltechnisch lijkt de titel vooral op de eerste drie Final Fantasy titels welke ooit op de Famicom verschenen. Het is allemaal gruwelijk simpel en voorspelbaar, maar het heeft zeker zijn charme. Verwacht geen epische plotwendingen, want je komt bedrogen uit. Wanneer jij, als 14-jarige jongen, bij de koning wordt ontboden blijkt de prinses te zijn ontvoerd door ‘The Witch of the North’. Aan jou om een fakkel te kopen, de grot ten noorden van Horne door te gaan en de heks te verslaan. Een krap uurtje later is het zover en heb je niet alleen de heks verslagen, maar ben je ook drie medestrijders rijker. Teruggekomen in Horne blijkt iedereen in steen te zijn veranderd en is het aan jou om op zoek te gaan naar de stad in het Oosten om een geneesmiddel te vinden. Klassiek materiaal, simpel verteld en schaamteloos ouderwets. Oh, en voordat ik het vergeet, we hebben ook wederom te maken met kristallen…


De game bestaat grofweg uit het wandelen van stad naar stad waar je praat met de karakters aldaar, terwijl het verhaal zich langzaam ontplooit en je de nodige kerkers dient te doorzoeken. In elk stadje kun je naar een herberg om te rusten, terwijl de kruidenier, smid en magiër je van de nodige voorwerpen en wapens voorzien. Uiteraard wel tegen betaling van geld, wat je verdient door het verkopen van oude voorwerpen of kristallen. Deze kristallen verkrijg je weer door monsters te verslaan welke je in het land of in de kerkers tegenkomt. Een leuk gegeven is dat alle wapens en attributen zichtbaar op je karakters zijn. Heb je dus een nieuw tenue met een stenen schild, boogschutters hoed en windzwaard, dan zie je dit ook echt terug in de game, zoals we ook al zagen in bijvoorbeeld Dragon Quest IX.

Het ontwikkelen van je karakters gaat automatisch door het verslaan van je vijanden. Hoe meer je vecht en wint, des te meer ervaring je opdoet en des te hoger je level wordt. De game bevat een ‘job-systeem’ vergelijkbaar met bijvoorbeeld Final Fantasy III en V, wat zich ditmaal ontplooit via je hoofddeksel. Gaandeweg het avontuur verkrijg je hoeden, kronen, helmen e.d. welke de vaardigheden van je karakter aanpassen. Zo heb je hoeden waarmee je potions beter werken en hoeden die je magische krachten verhogen. Deze zijn vrij te verwisselen tussen de karakters, waardoor in theorie elk karakter elke job kan aannemen. Het geeft de game net dat beetje extra diepgang, wat uiteraard vooral tijdens de gevechten aan het licht komt.


Dit vechten gebeurt turn-based, waarbij je voor elke ronde aangeeft welke vaardigheden de karakters dienen uit te voeren. Elk karakter heeft vijf ‘action-points’ welke je verbruikt wanneer je een actie uitvoert. Zo kost een normale aanval of het gebruiken van een voorwerp één punt, terwijl magie er vaak twee verbruikt. Na elke ronde krijgt elk karakter één action-point terug, terwijl je er twee terugkrijgt wanneer je de ‘boost’ actie hebt gekozen. Tijdens gevechten kunnen de karakters ‘enthousiast’ worden, waarbij de statistieken tijdelijk worden verhoogd. Zijn twee karakters in deze status, dan kunnen ze hun aanvallen combineren tot één krachtige aanval. Het nadeel is wel dat het weinig voorspelbaar is wanneer dit gebeurt. Een nog veel groter nadeel tijdens het vechten is dat de game voor jou bepaalt wie je aanvalt; het is niet mogelijk om zelf te kiezen welk karakter welk monster bewerkt! Een onbegrijpelijk zet, want hoewel de game het vaak bij het goede eind heeft is het des te meer frustrerend wanneer dit niet het geval is.
Pagina: 1 | 2
Beoordeling
Gameplay   70
Sound   75
Graphics   89
Replay   70

Pittig, mooi, maar ook ouderwets en niet zonder fouten
75


13:58  EA annuleert Spielberg project
07:14  Ignition gratis bij Dead Space 2 pre-order
 Reacties (5)
 Pagina: 1
Gast (87.66.6.xxx) op 12-10-2010 om 15:18
Tja, kvind niet dat je de game kunt verwijten dat hij ouderwets is, aangezien dat dat het doel was: een FF game maken zoals deze vroeger waren. Met een paar nieuwigheidjes, natuurlijk. Al bij al lijkt het me toch een terecht mooi cijfer. retro-RPG moet je inderdaad liggen of niet.

Weslii op 12-10-2010 om 15:46 [Niv: 167 / Exp: 8338]
Ik had het een stuk slechter verwacht.

Gideon op 12-10-2010 om 18:22 [Niv: 163 / Exp: 8165]
@Gast: het is ook geen verwijt, meer een constatering

dark lars op 12-10-2010 om 19:17 [Niv: 108 / Exp: 5400]
je formuleerd het wel als een minpunt meennnn komt door dat "maar" :p als in links de goede dingen rechts de slechte. verder geen aanmerkingen

dantekloon op 12-10-2010 om 19:29 [Niv: 185 / Exp: 9264]
Gevechten zijn net zo saai als die van Dragon Quest IX.

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Final Fantasy: The 4 Heroes of Light
Type:
Game
Releasedatum:
08-10-2010
Ontwikkelaar:
Square Enix
Uitgever:
Square Enix
Media:








Meer media