Hoe maak je een sequel met een zelfde hoofdkarakter wanneer deze in het origineel mogelijk is overleden? Het was een vraag waar The Force Unleashed II mee te maken kreeg, maar gelukkig is er gekozen voor een gepaste oplossing.
Om het verhaal van de sequel te begrijpen moeten we echter kort terugblikken op het origineel. Het in 2008 uitgebrachte Star Wars: The Force Unleashed draaide om de relatie tussen Starkiller en Darth Vader. Eerstgenoemde is een Sith Apprentice in wie Darth Vader een grootse toekomst ziet, maar dan wel aan de slechte kant. Terwijl Starkiller alles doet wat zijn meester hem opdraagt worden zijn krachten steeds groter, maar door omstandigheden die ik hier niet weg wil geven komt de veelbelovende Sith aan het einde van de game te overlijden.

Zoals gezegd betekende het einde van het origineel niet automatisch het einde van Starkiller. Aan het begin van deze sequel ontwaakt hij, maar is hij nog wel dezelfde persoon? Terwijl hij zelf nog al zijn herinneringen heeft, inclusief die over zijn geliefde Juno, maakt Vader hem duidelijk dat hij niets meer is dan een kloon van zichzelf. Opvallend, juist omdat het klonen ervoor nooit mogelijk geweest was. Al te lang om over deze vraag na te denken krijgt hij niet, Vader maakt duidelijk hem niet langer nodig te hebben. Alvorens Vader hem echter weet te vermoorden weet Starkiller te ontsnappen om de grote vraag te beantwoorden: is hij nu wel of geen kloon?
Ondanks een plotseling ontwaken uit de dood is Starkiller zijn verleden niet vergeten en dus beschikt hij over alle krachten die hij zich in het origineel had aangeleerd. Tegelijkertijd hebben we echter niet voor niets te maken met een sequel, zo zullen er ook de nodige toevoegingen zijn om de game interessant te houden. Ten eerste is het dit keer niet mogelijk om één, maar zelfs twee lightsabers met je mee te dragen. Hierdoor is het bijvoorbeeld mogelijk om er één weg te werpen terwijl je met de tweede door kunt blijven vechten. Ook bij de Force Powers zijn er toevoegingen, neem bijvoorbeeld de Mind Trick. Door het inzetten van deze kracht kun je vijanden tegen zijn soort doen keren, of ze zodanig in verwarring brengen dat ze zichzelf het leven ontnemen.

Bovenstaande informatie is slechts een klein stukje uit het verhaal en de vernieuwde gameplay mogelijkheden, maar gelukkig is dit lang niet alles wat ons te wachten staat. Draaide het eerste deel vooral om het voldoen aan een beeld dat Darth Vader voor je geschept had, daar is de sequel een zoektocht die gedreven wordt door een wraak jegens zijn mentor. De Star Wars invloeden zijn hierbij sterk aanwezig, zo zullen bekende locaties uit de film bezocht worden en zullen ook karakters als Yoda en Boba Fett een rol spelen. Of dit alles voldoende is om de game net zo interessant te maken als de films weten we op 29 oktober, wanneer de titel verschijnt op de PC, Xbox 360, PlayStation 3, Nintendo Wii en Nintendo DS. Een uitgave op de PlayStation Portable werd eerder dit jaar geannuleerd.
|