Ontwikkelaar Criterion Games is bekend van haar Burnout titels en werkt op dit moment aan Need for Speed: Hot Pursuit. Het had echter zo kunnen zijn dat ze in 2002 al hun eerste Need for Speed titel hadden gemaakt.
In een interview met GamesTM legt Craig Sullivan, designer bij Criterion, uit dat ze in dit jaar een voorstel deden bij Electronic Arts. Hun voorstel was om aan Need for Speed: Split Second te werken, een racing titel die draaide om stunts.
De game kwam er nooit door een dispuut over een sequel op de C64 klassieker Skate or Die, een op dat moment nog geheime game die Criterion voor Electronic Arts zou ontwikkelen. Gedurende een meeting lieten ze echter weten af te willen zien van dit project, hetgeen Electronic Arts niet goed op nam:
“We called a meeting with the EA guys, told them we were walking away and they went mad, threatening to sue us, put us out of business… There was a lot of anger and frustration."
Na de meeting kregen ze een telefoontje van het Need for Speed team waarin ze aan gaven niet samen te kunnen werken met Criterion. Het bedrijf werd gezien als een schande, waardoor er niet met ze samengewerkt, noch met ze gesproken mocht worden.
“I remember coming back to my desk and there was a folder on my desktop called EA and I just clicked delete. We learned a lot about how a game should be made.”
Inmiddels liggen alle problemen achter de bedrijven en mogen we in november uit kijken naar Need for Speed: Hot Pursuit.
|