Een jaar nadat Assassin's Creed II in de winkels lag komt er al een nieuw deel, Brotherhood genaamd. Grote vraag is nu natuurlijk of we hier te maken hebben met een volledig nieuw deel, of een versie die we weleens Assassin's Creed 2.5 kunnen noemen.
Associate Producer Jean-Francois Boivin veegt bewoordingen als bovenstaande echter meteen van tafel. Nee, Broterhood is geen Assassin's Creed 2.5, noch moeten we het zien als een mission pack. De game speelt zich af in Rome en enkel deze stad is al drie keer de grootte van Florence.
Boivin gaat verder en noemt de Brotherhood een game op zichzelf door alles wat erachter schuil gaat. Niet alleen hebben we een nieuwe stad, er is gekeken naar elementen die beter uitgewerkt konden worden en hier is het team dan ook druk mee bezig geweest.
Toch is het natuurlijk opvallend dat er al binnen een jaar een geheel nieuwe game uit kan komen, maar volgens Boivin ligt dit voor een groot deel bij de engine en de tools. Beiden zijn zeer sterk en het team kent ze goed, waardoor ze er snel mee aan de slag konden. Hiernaast wist het AI team wat ze aan moesten passen en was er bij het grafische team al een idee hoe Rome eruit moest komen te zien, hetgeen het proces aanzienlijk versnelde. Wellicht het belangrijkste is misschien nog wel het verhaal, maar ook hierin hadden ze al een voorsprong:
"Then the storyline. We already knew it was Ezio's story, and Patrice Désilets [now departed] already knew what the story was. So it was quick for us to do a story blueprint. Maybe two weeks after the release of Assassin's Creed 2 we already had the story down, and we probably started writing a few pages of script. Casting was already underway."
De ontwikkelstudio krijgt verder hulp van de studio's uit Singapore en Quebec City, allen redenen waarom de Engelse marketingbaas Murray Pannell verwacht dat Brotherhood beter zal verkopen dan het tweede deel.
|