Binnenkort start Microsoft een derde Summer of Arcade, een periode waarin de ene na de andere exclusieve Xbox Live Arcade topper verschijnt. Eén van die toppers wordt hopelijk Castlevania: Harmony of Despair.
In tegenstelling tot Castlevania: Lords of Shadow - dat eind 2010 op de PlayStation 3 en de Xbox 360 verschijnt - wordt Harmony of Despair ontwikkeld door Castlevania topman Koji Igarashi, die opnieuw een traditionele 2D Castlevania wil ontwikkelen. Harmony of Despair wordt dus een echte Metroidvania in de lijn van de oudere delen en de Nintendo DS versies, wat ook opvalt aan het plot. In Castlevania: Harmony of Despair moeten Dracula en zijn hulpjes opnieuw verslagen worden, en daarvoor kruipt de speler in de huid van enkele grote sterren. De game bevat Alucard, Soma Cruz, Jonathan Morris, Shanoa en Charlotte Ailin als speelbare personages, waarbij elk personage acht verschillende kleurpatronen heeft zodat je de personages kunt aanpassen naar je eigen wensen qua uiterlijk, wat meerdere spelers toelaat om hetzelfde personage te gebruiken.
Het verhaal is dus weinig origineel, maar dat geldt eigenlijk voor de volledige game. Een echte nieuwe Castlevania is Harmony of Despair namelijk niet: de game is geen port of remake, maar bestaat grotendeels uit sprites van vorige delen. Echt verbazend is het niet, onder andere Order of Ecclesia bestond uit sprites van zijn DS en GBA voorgangers. In Harmony of Despair gaan we nog een stap verder: de bazen komen rechtstreeks uit de voorgaande games, de personages zijn rechtstreeks overgenomen, de monsters en obstakels zijn allesbehalve nieuw en zelfs hun krachten zijn niet origineel. Ontwikkelaar Koji Igarashi geeft zelfs toe dat het hergebruik van oude sprites zijn motivatie was om deze nieuwe game te maken. Zijn droom was om een HD scherm te schilderen met pixels. Elk level bestaat dus uit enkele tientallen DS schermen.
Igarashi was echter niet lui: de game bestaat bijna volledig uit oude elementen, maar is zo opgebouwd om een ultieme multiplayer-ervaring te leveren. De game bevat zowel coöperatieve als competitieve multiplayer-modes welke beide hetzelfde uitgangspunt hebben. Maximaal zes spelers worden in de gigantische levels geplaatst en moeten op zoek naar de baas die het level bewaakt. Versla hem en je hebt gewonnen. De baas is echter niet zwak, een baas als Dawn of Sorrow's Golgoth kan de speler aanvallen terwijl hij in een andere kamer zit. Het bereiken van die bazen wordt sowieso geen gemakkelijke klus want onderweg zul je vijanden verslaan en verborgen voorwerpen zoeken om sterker te worden. Die voorwerpen kun je opdelen in twee categorieën: verbruikbare voorwerpen zoals gezondheid die je overal kunt gebruiken; en extra wapens die je alleen kunt equipen bij een save-punt.
Elk personage heeft ook zijn eigen voordelen: Shanoa kan haar grapple functie uit Order of Ecclesia gebruiken; Alucard kan dankzij zijn vleermuis-vorm door kleine ruimtes en Jonathan Morris kan dubbele sprongen uitvoeren en glijden. De exacte vaardigheden van Soma en Charlotte zijn nog niet bekend, maar die-hard fans zullen natuurlijk reeds weten wat ze mogen verwachten. Aangezien je maar tien minuten hebt om de baas te vinden en te doden, is het zeer belangrijk dat je die vaardigheden zo efficiënt mogelijk gebruikt. Je zal ook optimaal gebruik moeten maken van de verschillende camera-standpunten. Je kunt zowel inzoomen naar de kamer waarin je je bevindt als uitzoomen om het volledige level in beeld te krijgen. Op dat moment worden de personages piepklein, maar kun je gemakkelijker een pad naar het einde bedenken.
Bij de launch zal Castlevania: Harmony of Despair maar zes levels tellen, maar deze levels moeten zo gigantisch worden en zoveel geheimen tellen dat je toch uren spendeert aan elk level. Achteraf zal Konami ook nieuwe levels en personages toevoegen aan het spel zodat je deze niet snel aan de kant legt. De game lijkt sowieso ideaal om lang te spelen. Castlevania: Harmony of Despair klinkt eigenlijk sterk als New Super Mario Bros. Wii: je kan de game alleen spelen, maar het plezier begint pas wanneer vrienden samen gamen om het einde te bereiken. Onderweg kunnen die vrienden elkaar dan plagen door ze per ongeluk in een put te duwen. Of de game zo leuk is als New Super Mario Bros. Wii, ontdekken we binnenkort. De game verschijnt op 4 augustus 2010 op de Xbox Live Arcade. Mits Xbox Live Arcade succes krijgt Harmony of Despair later ook een PlayStation Network versie.
|