Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCVRNintendo SwitchNintendo Switch 2Playstation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
16 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
14 Juni 2025 
(0) 
13 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
12 Juni 2025 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 Juni 2025 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(4) 
(0) 
(0) 
10 Juni 2025 
(0) 
(0) 
09 Juni 2025 
(3) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(4) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
07 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
06 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
05 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
Top 10 - Slechtste Uwe Boll Films
Het Ontstaan van een Game
Serious Sam Collection
Retro Geschiedenis: de PlayStation War
Review:

Singularity


Door Casper op 11-07-2010 om 16:37
Bron: Gamed

Raven Software is een oudgediende ontwikkelaar in de wereld van first-person shooters. Onder andere Hexen, Heretic en Soldier of Fortune zijn van de hand van de werknemers van deze studio gekomen. Hun nieuwste creatie is Singularity, niet geheel verrassend weer een first-person shooter, maar wel met een aardige kwinkslag. Singularity draait, zowel in verhaal als gameplay, om tijdreizen.

Uiteraard is Raven Software als oudgediende hier ook op de hoogte van en heeft men getracht met enkele gimmicks de game tot een hoger niveau te brengen. Zoals eerder vermeld hebben de Sovjet-wetenschappers een apparaat uitgevonden waarmee de tijd kunt beïnvloeden en niet geheel toevallig kom jij natuurlijk al snel in het bezit van dit apparaat. Vanaf dat moment verkrijg je geleidelijk aan steeds meer gebruikswijzen voor dit apparaat. Zo kun je vijanden een stukje hun eigen toekomst insturen, waardoor ze plotsklaps veranderen in een restje botten. Dit klinkt natuurlijk erg leuk, maar voor de gameplay betekent dit niets meer dan een instant-death functie die we al vaker gezien hebben. Ook is het mogelijk om op bepaalde objecten de regels van de zwaartekracht te doorbreken en hard met ze te smijten. Opnieuw grappig, maar het deed me wel heel erg denken aan Half-Life 2. Tot slot kun je een bol vormen waarin de tijd stil staat, door vijanden hierin vast te zetten kun je ze dus moeiteloos afmaken. Meer dan gimmicks kan ik dit alles niet noemen. Uiteraard zijn deze functies niet onbeperkt te gebruiken en zul je je voorraad aan E-99 in de gaten moeten houden.


Het beïnvloeden van de tijd kan je ook toepassen op voorwerpen buiten gevechten. Voorwerpen kun je veranderen in een staat die ze in de toekomst zullen aannemen of in het verleden aangenomen hebben. Hierdoor kun je bijvoorbeeld elektronica die nu niet werkt repareren of kapotte kisten in een keurige staat herstellen. Af en toe levert dit enkele verrassende puzzels op. Jammer dat de keuze op welke voorwerpen je deze kracht kunt toepassen volledig bepaald is door de makers (“het kan alleen op voorwerpen waar genoeg E-99 in aanwezig is”… Right.). Hierdoor komt deze functie nogal scripted en gekunsteld over.

Het laatste gameplayelement van Singularity dat nog onbesproken is, is het feit dat in Singularity allerlei zaken te upgraden zijn. Je kunt de vier standaardwapens op vier gebieden verbeteren met behulp van componenten die in de wereld verborgen zijn, te weten de grootte van clips, de herlaadsnelheid en de kracht van het wapen. Een leuke functie, jammer is wel dat het mij nogal duidelijk is dat je alles in de laatste keuze moet stoppen. Strategischer is de keuze voor welke upgrade je in je equipmentslots wilt stoppen. Hier heb je er in het begin maar één van en er zijn verschillende leuke gegadigden, zoals een upgrade die je accuracy verhoogt of een upgrade die automatisch een deel van je wonden heelt. Wat dit laatste betreft, voor Singularity is de keuze gemaakt dat je een ouderwetse healthbalk hebt, die in begin niet hervult als je een tijd schuilt. Tot slot zijn er nog enkele permanente upgrades, die bijvoorbeeld je healthbalk vergroten. Dit alles is te bekostigen met componenten of tech-credits die je in de wereld kunt vinden. Hoewel de RPG-elementen niet erg opzienbarend zijn vind ik de keuze voor het feit dat er veel in de wereld te vinden is wel goed, immers is de sfeer van de game het sterkste punt en zorgt dit er voor dat je meer op onderzoek uitgaat.


Singularity is al met al een game die alle richtlijnen voor een moderne shooter volgt. De maker heeft zich gerealiseerd dat men aan het schietgedeelte niet genoeg zou hebben en heeft geprobeerd zich te onderscheiden door het mogelijk te maken de tijd te beïnvloeden en door enkele lichte RPG-elementen. Uiteindelijk is Singularity een aardige game waarbij eigenlijk het beste element, namelijk de sfeer, een beetje onderbelicht wordt. De game is van gemiddelde lengte en hierna is er nog een multiplayermodus beschikbaar, maar gezien de matige schietmechanieken en de overdaad aan shooters op de huidige consoles, verwacht ik dat de servers snel uitgestorven zullen zijn. Singularity zal over vijf jaar lang en breed vergeten zijn, maar voor degenen die deze zomer toch een nieuwe game willen kopen, is Singularity geen slechte keus.
Pagina: 1 | 2
Beoordeling
Gameplay   77
Sound   78
Graphics   75
Replay   70

Singularity is sfeervol, maar weet als shooter niet uit te blinken.
75


13:57  Borderlands krijgt GOTY editie?
16:23  Kruip in de huid van ruimtehond Strelka
 Reacties (7)
 Pagina: 1
Jord-O op 11-07-2010 om 16:46 [Niv: 153 / Exp: 7628]
ik vind het wel een vet spel!

LePok op 11-07-2010 om 17:50 [Niv: 48 / Exp: 2415]
vandaag uitgespeeld vond hem echt vet! lijkt wel een beetje op bioshock

Gast (78.22.105.xxx) op 11-07-2010 om 18:16
idd vet spel, op de xbox 360 toch mss dat de revieuw op de ps3 was, maar het beeld en de besturing waren prima op de 360, zeker een 85 waard

Gast (88.159.127.xxx) op 11-07-2010 om 20:26
Fantastisch spel, alleen het feit dat het geen regenerating health heeft vind ik al een groot pluspunt. Dat was leuk in Halo, maar niet elke shooter moet dat overnemen IMO.

XboxFan785 op 11-07-2010 om 23:26 [Niv: 8 / Exp: 402]
Vet spel, uitgespeeld. :p

Gast (62.45.206.xxx) op 12-07-2010 om 10:18
heb iig ook een mini gun die ik standaard bij me kan dragen hoor!

gastrion op 14-07-2010 om 09:32 [Niv: 67 / Exp: 3362]
tijd stil zetten is cool

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Singularity
Type:
Game
Releasedatum:
25-06-2010
Ontwikkelaar:
Raven Software
Uitgever:
Activision Blizzard
Media:








Meer media