Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCVRNintendo SwitchNintendo Switch 2Playstation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
16 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
14 Juni 2025 
(0) 
13 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
12 Juni 2025 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 Juni 2025 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(4) 
(0) 
(0) 
10 Juni 2025 
(0) 
(0) 
09 Juni 2025 
(3) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(4) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
07 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
06 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
05 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
Top 10 - Slechtste Uwe Boll Films
Het Ontstaan van een Game
Retro Geschiedenis: de PlayStation War
Een Industrie Die Verandert...
Review:

Metal Gear Solid: Peace Walker


Door Casper op 27-06-2010 om 20:53
Bron: Gamed

Eindelijk verschijnt er weer eens een grote game voor de Playstation Portable. Sony’s handheld zit verlegen om system sellers en welke game kan deze functie beter bekleden dan een nieuwe Metal Gear Solid? In deze review wordt besproken of Konami deze druk aan kan…

Metal Gear Solid: Peace Walker (MGS: PW) is net als diens voorganger, Metal Gear Solid: Portable Ops, een volwaardig deel in de canon van MGS. Dat wil zeggen dat PW maar liefst de achtste officiële toevoeging is aan het inmiddels immense universum van Metal Gear. Waar geestesvader Hideo Kojima en kompanen aanvankelijk van mening waren dat de serie alleen de technologisch meest geavanceerde platforms verdiende, en men de PSP slechts een controversiële spin-off in de vorm van Metal Gear Acid gunde, is er inmiddels verandering opgetreden in die mentaliteit. De PSP is in nood en ik denk persoonlijk dat dit Konami’s vriendendienst voor Sony is. Voor ons gamers met een PSP is het natuurlijk allemaal goed nieuws dat we nu Snake zijn sluipavonturen ook op reis kunnen beleven, zo lang de kwaliteit er maar niet minder van wordt.


Met Peace Walker is Konami volledig los gegaan. Vaak zie je dat handheld-delen van grote series een achtergesteld kindje zijn, waar met een relatief klein budget geteerd wordt op de grote naam van de varianten op de consoles. Peace Walker is echter een enorme game, een volwaardige Metal Gear Solid. Het hoofdavontuur bestaat uit maar liefst 33 missies, waarbij je zeker het dubbele aantal aan extra uitdagingen daarbij kunt optellen. Daarbij is de extra informatie die je over de spelwereld kunt inwinnen enorm, er zijn zeven verschillende ondersteunende karakters om mee te kletsen en zij hebben enorm veel extra informatie die ze met je willen delen. Deze gesprekken doen ietwat aan Bioware games denken, je klikt een onderwerp aan en vervolgens krijg je minuten lang informatie voor je kiezen. Uiteraard zijn deze gesprekken wel volledig optioneel, heb je er geen zin in dan kun je het bij de missies houden. Maar eigenlijk is dat niet de manier om van Metal Gear Solid te genieten. Deze gesprekken, hoe langdradig ze ook zijn, leveren een rijkdom aan inzicht over de omstandigheden waarin de game zich afspeelt en de verschillende beweegredenen van de karakters.

Het verscherpt je band met het game-universum en zorgt ervoor dat je net dat beetje extra gemotiveerd bent om het verhaal tot een goed einde te brengen. Deze totale tijd van deze gesprekken is bijna net zo groot als de tijd die het kost om het hoofdavontuur te voltooien, wat al geen kleine taak is! In niets is dus te merken dat er enige energie of middelen bespaard is aan deze MGS, omdat het ‘slechts’ voor de PSP is. Zoals vermeld is er voor Peace Walker de keuze gemaakt om niet alle avonturen in één grote spelwereld plaats te laten vinden, zoals in de avonturen op de grote broer gebeurt. Net als in de voorganger Portable Ops, is er sprake van een hub, waarvandaan je verschillende missies kunt ondernemen. De missies zelf zijn niet al te lang, hoogstens een half uurtje, maar aangezien er dus 33 van deze hoofdmissies zijn is dit zeker geen kort spel.

Ook terug uit Portable Ops zijn de verschillende managementaspecten. In Peace Walker sta je als Big Boss aan het hoofd van een huurlingenleger, de Militaires Sans Frontieres. Leuk voor de fans is te weten dat dit de voorganger van het in de serie zeer belangrijke Outer Heaven is. De verschillende huurlingen kun je over vijf verschillende teams verspreiden. Allereerst is er een combat team dat geld voor je zal verdienen. Ten tweede kun je soldaten inzetten als wetenschapper, waar ze nieuwe wapens en gebruiksvoorwerpen voor je zullen ontwerpen. Het derde team is een provisieteam, dat lekkere maaltijden voor je soldaten zal klaarmaken, waardoor de moraal van je leger hoog blijft en iedereen het meeste uit zichzelf haalt. Als vierde is er een artsenpost, waar ingezette huurlingen gewonde en zieke soldaten zullen verzorgen. Ten slotte is er een intelteam, dat nieuwe informatie voor je zal inwinnen en nog wat extra leuke gadgets voor je zal ontwikkelen.


Dit klinkt wellicht allemaal als hogere wiskunde en in Portable Ops was dit ook een beetje het geval. Maar gelukkig draait Peace Walker om de hoofdmoot: het verhaal en zenuwslopende actie. Het toewijzen van huurlingen aan de verschillende teams is gelukkig geen gevorderde wetenschap. Iedere huurling heeft een verschillend vaardigheidsniveau in de verschillende teams en eigenlijk is de oplossing zo simpel als het toewijzen van elke huurling aan het team waar hij het best in aardt. Er is dan ook een auto-assign knop aanwezig, waarmee dit automatisch gebeurt. Deze knop levert vrijwel optimale oplossingen. Voor de echte cijferfreak die de laatste paar procenten aan optimalisatie er nog uit wilt halen, zijn de management-aspecten echter zeker een leuke toevoeging.

Zoals in de inleiding al werd vermeld, is Peace Walker het achtste deel uit het Metal Gear-canon. Qua verhaal-chronologie is het echter pas het derde deel, na MGS 3 en Portable Ops. Na de gebeurtenissen uit die delen, waarin Naked Snake langzaamaan zijn vertrouwen in zijn land verloren is, heeft Snake zijn eigen huurlingenleger opgericht, dat niet gebonden is aan staat of ideologie (vandaar de naam Militairen Zonder Grenzen). Snake zijn droom, gebaseerd op een ideaal waarmee hij geconfronteerd is in Portable Ops, is uiteindelijk een staat te creëren waarin soldaten niet misbruikt worden voor politieke redenen zoals hij zelf misbruikt werd in MGS3. Verhaalschrijver Hideo Kojima heeft zich natuurlijk al lang en breed bewezen als een van de allergrootsten in de game-industrie, en met het subplot van Big Boss bevestigt hij zijn reputatie alleen maar. Waar de meeste prequels een totale breuk met de stijl en logica van het originele deel betekenen, weet Kojima zeer overtuigend op te bouwen richting de gebeurtenissen uit de originele Metal Gear.

Pagina: 1 | 2
Beoordeling
Gameplay   93
Sound   85
Graphics   88
Replay   90

Peace Walker zal lang herinnerd worden als een zeer grote prestatie in de handheld-geschiedenis.
93


10:37  Dead Rising 2 op 1 oktober
20:44  Nieuwe videobeelden voor Mafia II
 Reacties (11)
 Pagina: 1
Asianator op 27-06-2010 om 20:58 [Niv: 164 / Exp: 8205]
Mooie game, dat is het zeker!

KingLikesCookies op 27-06-2010 om 20:59 [Niv: 51 / Exp: 2529]
Mooie review, Peace Walker is het bewijs dat PSP meer dan alleen Mini's nodig heeft om een deftige handheld te zijn.

Lawliet op 27-06-2010 om 21:02 [Niv: 346 / Exp: 17280]
Mooie review en een terechte cijfer. Heb de game uitgespeeld in 18 uurtjes en geniet nu nog steeds met de extra missies. Dit is een must have en een volwaardige MGS. Geweldige gameplay, goed, begrijpelijke verhaal, veel replaywaarde en een beest van een game.

Alleen jammer dat we niet online met mensen kunnen spelen want niet iedereen in je omgeving heeft Peace Walker en een PSP.

Mafusto op 27-06-2010 om 21:10 [Niv: 115 / Exp: 5756]
@ Lawliet

Gebruik dan je Ps3 (Als je er een hebt iig)

the_dan op 27-06-2010 om 21:14 [Niv: 310 / Exp: 15521]
komt waarschijnlijk doordat het anders te zwaar word voor de psp

net zoals LBP

GekooktEi op 27-06-2010 om 22:33 [Niv: 483 / Exp: 24134]
Hell, toch maar halen dan.

Gast (81.82.42.xxx) op 27-06-2010 om 23:39
Ben MGS beu gezien helaas.

Ik wil een ZoE3!!!

Gemaskerde Muchacho op 28-06-2010 om 10:21 [Niv: 84 / Exp: 4205]
Dit is "MGS5" :O

im2 op 28-06-2010 om 12:17 [Niv: 574 / Exp: 28719]
Peace Walker zal lang herinnerd worden als een zeer grote prestatie in de handheld-geschiedenis.

Tot Metal Gear Solid 3DS er overheen walst. Op grafisch gebied lijkt dit al het geval te zijn. (dat zeg ik op basis van de eerste videobeelden)


Gast (77.164.239.xxx) op 29-06-2010 om 22:27
MGS 3DS gaat er echt niet overheen hoor. :S het was een prerendered filmpje.Alleen Kid Icarus was representief voor echte graphics en dat was nog slechter dan launchgames op de PSP 5 jaar geleden.
Kijk bijvoorbeeld naar de screens van Ridge Racer 3DS.
MGS 3DS is verder een snelle cashin als die er al komt. MGS PW is MGS 5.

Toffe spel verder, verhaal is tof, hoop dat ze snel met MGS 6 met Solid Snake komen.

Gast (213.204.223.xxx) op 30-06-2010 om 15:11
MGS 3DS was zeker geen pre-rendered filmpje. Je kon de camera bewegen, het was allemaal in-game.

MGS 3DS word gemaakt door Kojima omdat hij het 3D aspect erg interessant vind en het gebied van MGS3 lijkt hem geweldig het in te proberen. Een snelle cash in is het zeker niet, Kojima doet daar niet aan.

Het is praktisch al aangekondigt dat het volgende deeltje Big Boss zijn verhaal nog zal volgen. Wat ook een goede keus is, aangezien Big Boss ondertussen meer fans heeft dan Solid.

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Metal Gear Solid: Peace Walker
Type:
Game
Releasedatum:
17-06-2010
Ontwikkelaar:
Kojima Productions
Uitgever:
Konami
Media:








Meer media