Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXbox ScarlettAppMisc    
17 September 2019 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 September 2019 
(0) 
(0) 
(5) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
15 September 2019 
(0) 
(0) 
14 September 2019 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(4) 
13 September 2019 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
12 September 2019 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
11 September 2019 
(0) 
(0) 
(7) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 September 2019 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
09 September 2019 
(2) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
08 September 2019 
(0) 
07 September 2019 
(1) 
(0) 
(14) 
(7) 
(1) 
(3) 
(0) 
(2) 
06 September 2019 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
05 September 2019 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
04 September 2019 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(5) 
NBA 2K20
Gears 5
WRC 8
Final Fantasy VIII Remastered
Column:

Moeder Natuur


Door Stefan van B op 20-06-2010 om 11:19
Bron: Gamed

Moeder Natuur; je moet het ruiken, zien, horen en voelen. De natuur is iets om van te genieten, om bij stil te staan, om te beleven. De takken van de bomen die lichtjes in de wind staan te wuiven, de vogels die de ochtend doen ontwaken en de kleurrijke bloemen die je gezichtsveld versieren.

De natuur is een complex iets en het is dan ook fascinerend om te zien hoe tientallen bomen op elkaar lijken, maar toch anders zijn. Of neem het dierenleven; de souplesse waarmee konijnen zich voortbewegen en de snelheid waarmee roofvogels zich op hun prooien laten neerdalen. Of je het nu fotografeert of filmt, de natuur lijkt te complex om echt vast te leggen. Stugge game-ontwikkelaars proberen het desondanks toch.

Hoewel veel spellen zich in voornamelijk stedelijke omgevingen afspelen zien we tegenwoordig toch ook steeds meer games die ons de echte natuur laten ervaren. De MotorStorm games toverden al kleurrijke natuurgebieden op ons scherm die goed inspeelden op de oneffenheden van het aardoppervlak. Ook Uncharted wist één van de meest betoverende jungles in games ooit op onze schermen te produceren. Echter ontbrak er altijd één ding die het allemaal net even wat beter af zou maken; de fauna.

Red Dead Redemption en huilende wolven
Red Dead Redemption en huilende wolven

De afgelopen tijd ben ik aan de slag gegaan met Rockstar Games’ Red Dead Redemption en opeens viel het me op dat er meer nodig is dan verschillende bomen en planten om de natuur tot leven te laten komen. De mannen van Rockstar San Diego hebben namelijk een hele voedselketen in de game weten te implementeren en tientallen verschillende diersoorten in de game gestopt. Hoe geweldig is het niet om achter je te kijken na een paard te hebben gefileerd en te zien hoe aasgieren zich boven het achtergebleven kadaver beginnen te cirkelen.

Niets is zo heerlijk als de natuur, steeds iets nieuws zien en dat willen ontdekken. De ontdekkingsdrang wordt steeds groter en voor je het weet ben je uren bezig met niets anders dan je ogen uitkijken en genieten van de wisselvallige stemming van Moeder Natuur. Een stralende zon die hoog aan de hemel staat kan zo veranderen in een verzameling onheilspellende donderwolken die niets anders dan licht, donder en regen over het land verspreiden.

Red Dead is gelukkig niet de enige game die mooie omgevingen weet te bieden; Just Cause 2 kan er ook wat van. De eilandengroep die Panau mag heten kent zeer gevarieerde gebieden, waarbij temperatuursverschillen duidelijk aanwezig zijn en verschillende weerseffecten hun werk doen. Hoewel Panau best groot is en er bij de nederzettingen genoeg leven te vinden is voelt het allemaal toch wat leeg aan. Het dierenleven ontbreekt namelijk totaal; ik ben nergens gebeten door een giftige slang, vogels vliegen er niet rond en tropische haaien bevinden zich ook niet op de zeebodem. Redelijk teleurstellend, want het had de game zoveel meer sensatie kunnen geven.

Natuur en vuur in Far Cry 2
Natuur en vuur in Far Cry 2

Ook first person shooters zouden deze variatie goed kunnen gebruiken. Niet langer saaie afgebrokkelde steden, of scripted paden door de bossen. Nee, vrijheid voor tactiek en de dreiging van zowel mensen als dieren zou een mooie verwelkoming zijn. Stel je voor dat de takken onder je voeten kraken en daardoor de vogels in de buurt geschrokken wegvliegen met als resultaat dat de wachters alert zijn. Of dat je in een moeras moet uitkijken voor krokodillen, ongestelde everzwijnen en meer van zulk soort gespuis.

Andere elementen zijn natuurlijk ook van harte welkom, de wind is zo’n vaak ongebruikt element. Wat is de invloed van een sterke wind tijdens het vliegen in een klein propellervliegtuig, of neem de combinatie van wind en vuur. Far Cry 2 maakte van het laatstgenoemde fenomeen goed gebruik. Zet de savanne in de fik en voor je het weet heb je een bosbrand waarin je vijanden verzwolgen zullen worden. Dergelijke gameplayinnovaties komen we vandaag de dag te weinig tegen en naar mijn mening wordt het dan ook tijd voor Moeder Natuur om zich eens goed te laten gelden in games. De natuur biedt in ieder geval veel meer mogelijkheden dan dat er tot nu toe in games worden gebruikt. Hopelijk ziet het gros van de ontwikkelaars dan ook het licht en stoppen ze meer natuur in hun games. Of vinden jullie de natuur lichtelijk overrated en houden jullie het liever zoals het nu is. Laat het weten in de reacties!



11:24  [E3] Screenshots Sports Island 3
11:19  iPhone Games: Week 25
 Reacties (16)
 Pagina: 1
Gast (86.83.70.xxx) op 20-06-2010 om 11:20
goede mening

Joraaaan op 20-06-2010 om 11:22 [Niv: 11 / Exp: 560]
Couldn`t agree more

raxus07 op 20-06-2010 om 11:27 [Niv: 44 / Exp: 2225]

Gast (84.81.94.xxx) op 20-06-2010 om 13:24
ik mis alleen crysis man die game kwam technis dicht bij de werkelijkheid.

Gast (84.81.94.xxx) op 20-06-2010 om 13:29
mooie colum trouwens en ja van mij mag de jungle met veel detail. dieren beïnvloeding van weer etc vaker voorkomen in games.

Joris op 20-06-2010 om 13:31 [Niv: 60 / Exp: 3009]
King Kong was ook tof. Kleine dino's doden om de grote dino's weg te lokken.

Gast (81.83.75.xxx) op 20-06-2010 om 13:51
Je hebt over de hele lijn gelijk ;p
Goede column!!

Gast (82.176.123.xxx) op 20-06-2010 om 14:10
Heeft onze trip naar centerparks toch nog wat opgeleverd :>

Gast (86.94.228.xxx) op 20-06-2010 om 14:15
:)

Gast (62.238.67.xxx) op 20-06-2010 om 14:59
Mooie column, het zet je aan het denken. Ik verwacht trouwens nog wel een alinea over twee witte geiten op de hoek van de straat ;)

Gast (80.200.209.xxx) op 20-06-2010 om 16:00
realisme is leuk maar ik heb geen zin om nog langer te wachten en nog meer geld neer te tellen voor een game :(

Gast (86.90.179.xxx) op 20-06-2010 om 21:34
alter (halverwege een-na-laatste alinea) moet natuurlijk alert zijn. :) verder een prima column. leuk om te lezen en ook informatief. heb er nog nooit zo over nagedacht.

Stefan van B (Redacteur) op 20-06-2010 om 23:11 [Niv: 56 / Exp: 2821]
Spelfout welgehaald, thanks

En inderdaad, die twee witte geiten op de hoek van de straat hebben deze column mede tot stand gebracht. Zo'n vroege ochtendwandeling doet een mens goed

GekooktEi op 22-06-2010 om 22:27 [Niv: 483 / Exp: 24134]
Als je het dan toch over Far Cry 2 hebt, wat een enorm slechte dieren-AI had die. Je zag elke 10 kilometer één zebra of enkele, en die springen letterlijk voor je jeep

Gast (217.120.10.xxx) op 22-06-2010 om 23:39
en dan hadden ze er ook nog roofdieren in willen gooien |( |(

was er helemaal niks overgebleven

im2 op 26-06-2010 om 00:24 [Niv: 574 / Exp: 28719]
Crysis had ook prachtige dieren(of beter de meest prachtige dieren). Jammer dat ze niet in de gameplay verwerkt waren.

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Column
Type:
Feature
Releasedatum:
Niet
Ontwikkelaar:
Gamed
Uitgever:
Gamed
Media:
Geen media gevonden